Windows XP - nejlepší systém pro desktop

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Windows XP - nejlepší systém pro desktop

Windows XP 16.02.06

Podle „hlasování trhu“ je nejlepším operačním systémem pro desktop jednoznačně Microsoft Windows XP. Na druhém místě tržního podílu by se zřejmě umístil GNU/Linux s KDE, poté GNU/Linux s Gnome, a následně Mac OS X s Finderem.

Zkusil jsem se zamyslet, proč používám právě Windows XP a považuji jej, ostatně stejně jako 95% všech lidí, za nejlepší operační systém pro desktop.

1. Dostupnost software

Na prvním místě je jednoznačně dostupnost kvalitního software. Člověk nepracuje přímo s operačním systémem, ve značně zjednodušené rovině lze chápat operační systém jen jako „spouštěč aplikací“, s nimiž následně pracujete, abstrakci od fyzického hardware, a poskytovatele API (WinAPI, DirectX, OpenGL, .NET) pro tyto aplikace. Neoddiskutovatelným faktem zde je, že na Windows XP existuje řádově větší množství software než na libovolnou GNU/Linux či Mac OS X platformu.

Jiné platformy jsou tedy nutně omezeny ve výběru a rozletu, a pokud se člověk nechce omezovat, a naopak si chce dopřát svobodu volby, tuto mu zajistí jedině Windows XP.

Na Windows XP existují pro každou kategorii použití tisíce až desítky tisíc programů, na ostatní operační systémy většinou pouhé kusy často nekvalitních open-source „udělátek“ bez dalšího rozvoje, či dokonce žádný software.

Na jiných OS postrádám software od Adobe, Corelu, Ahead (Nero 7), SlySoft, Macromedia, Microsoftu, Nuance a mnoha dalších firem, plus hry.

SWWindows XP podporují největší množství software

2. Kompatibilita hardware

Pokud přijdu do obchodu a koupím si multifunkční zařízení kombinující tiskárnu, scanner, čtečku karet a kopírku, jsem si naprosto jistý, že je doma připojím k počítači s Windows XP a ono to bude fungovat. Pokud je připojím k Linuxu či Mac OS X, jsem si téměř jistý, že to fungovat nebude.

Nemám problém zprovoznit třeba Bluetooth dongle na Fedora Core 4 či optimalizovat si kernel, nicméně mnohem příjemnější je prostě tento dongle zasunout do počítače s Windows XP SP2 a on funguje aniž bych se o cokoliv staral. Na řadu věcí navíc pod Linuxem a Mac OS X ovladače neexistují a nikdy existovat nebudou.

Pokud již na nějaký hardware na Linuxu či Mac OS X existuje ovladač, často nabízí jen to nejnutnější pro jeho zprovoznění a nic navíc, takže například Logitech G5 či Razer DiamondBack myš díky tomu nepoužiju do poslední kapky jejich možností.

S hardwarem souvisí i software, skoro ke každému zakoupenému kusu hardware se dodává nějaký ten software zdarma (k vypalovačce třeba SW Nero a Cyberlink, k video kameře Pinnacle Studio či Ulead Video Editor), ale téměř výhradně jen pro platformu Windows XP, takže přidaná hodnota je zde podstatně vyšší.

3. Pracovní prostředí

Windows XP obsahují geniální dolní toolbar s tlačítkem Start (menu aplikací), ikonami aplikací pro rychlé spouštění, přepínačem aktuálně spuštěných aplikací a v neposlední řadě aplikacích minimalizovaných do traye. Je to velice přehledné.

Linux si mohu nastavit podobným způsobem, Mac OS X ovšem ne, jeho pracovní prostředí je naprosto tragické, snaží se vystavit na odiv velké barevné ikony, ale práci vysloveně stěžuje (nikde není vidět seznam aplikací, není téměř poznat, která aplikace je spuštěná, neaktivní aplikace nemají viditelné menu, a klade řadu dalších překážek).

Pokud se Vám líbí na Linuxu například bash, není problém jej po instalaci Cygwinu používat i na Windows XP. Pokud chcete aby Windows XP vypadaly jako Mac OS X či jako Gnome z GNU/Linuxu, stáhnete si jedno z miliónů témat vzhledu a je to vyřešeno. Windows XP v pracovním prostředí nabízejí úžasnou flexibilitu, dokonce ještě vyšší než GNU/Linux.

Pro rychlé spouštění aplikací existují utility jako je HotKeyz, kterou osobně používám s pomocí Windows Start + [písmeno] pro rychlé spouštění desítek různých aplikací.

Windows XPpracovní prostředí Windows XP je snadno uzpůsobitelné

4. Stabilita

Pracuji a pracoval jsem na řadě GNU/Linux systémů, na Mac OS X i na Windows XP. Nejčastěji se poroučel do věčných lovišť Mac OS X, jeho stabilita je velice špatná, a aplikace jako je Finder pokud zrovna nepadá tak na dlouhé sekundy až desítky sekund zamrzá a tuhne. Pro profesionální práci je tento systém nepoužitelný.

Gnome a KDE pro GNU/Linux je rovněž občas nestabilní, mám pocit, že tento systém (zvláště Gnome) je pořád ve stádiu jakési beta-verze, občasné pády triviálních Gnome aplikací jsou na denním pořádku.

Jediné skutečně absolutně stabilní prostředí pro práci na desktopu je Windows XP.

Pár lidí si i zde stěžuje na stabilitu, ale tato nebývá nikdy zapříčiněna Windows XP samotnými, ale nejčastěji hardwarem, jeho přehřátím, popřípadě chybně napsaným stařičkým ovladačem psaným jakýmsi Taiwanským producentem „na koleně“.

Pokud používáte značkové a dobře chlazené hardwarové komponenty s posledními oficiálními WHQL ovladači, „modrou obrazovku smrti“ nemáte šanci uvidět.

5. Výhled do budoucna

Budoucnost Mac OS X je značně nejistá, protože hardwarová divize Apple umírá. Budoucnost GNU/Linux je podle někoho růžovější, ale podle mého názoru nikoliv. GNU/Linux je výborný OS na server, než bych kupoval Windows 2003 Server a například Kerio Firewall a NOD32 antivirus, použiji zdarma Fedora Core 4, IPtables, SpamAssassin a ClamAv antivirus.

Nicméně podíl GNU/Linuxu na desktopu je v „začarovaném kruhu“, nezvyšuje se, je to Hlava XXII, na desktopu není GNU/Linux proto, že na něj nejsou programy, a nejsou na něj programy proto, že se je nikomu nevyplatí dělat, protože jej nikdo na desktopu nepoužívá. Situaci pomalu mění jen open-source, tedy často komerčně sponzorované aktivity jako je OpenOffice.org, Mozilla Foundation, Gimp a další, ale tyto aktivity na desítky tisíc programátorů Microsoftu, Adobe, Sony, Pinnacle, a stovek dalších menších firem prostě nestačí.

Microsoft je ten, kdo určuje směr. Uvidíme, zda tento směr mírně nezmění s Windows Vista, mám totiž takový pocit, že zde bude mírně narušena současná kompatibilita hardware a software, což není příliš dobrý nápad. Ale tuto situaci budeme moci hodnotit zhruba rok po vydání tohoto nového OS. Osobně je mi zatím Windows Vista zcela lhostejná, Windows XP jsou dokonale stabilní a modifikovatelné, a fungují mi pod nimi veškeré programy, co používám. Přecházet na jinak zbarvené prostředí Windows Vista pro mě poněkud postrádá smysl, nehledě na pravděpodobnou nutnost investovat další desítky až stovky tisíc Kč do upgrade software, který nyní vlastním.

Na Windows Vista budou tedy jako jedni z prvních přecházet teenageři, kteří tento OS ukradnou, a software za stovky tisíc Kč k tomu, zatímco profesionálové a firmy si tradičně minimálně jeden rok počkají než budou znovu investovat…

Závěr

Šlo by vyjmenovat samozřejmě desítky dalších důvodů proč Windows XP ano a cokoliv jiného ne, ale toto bylo pět stěžejních. Windows XP jsou bez diskusí nejlepší současný operační systém pro desktop, s vynikající stabilitou, kompatibilitou hardware a nejširším portfoliem velice kvalitního software.

Používání jiného OS je vždy pouze o kompromisu v některých těchto oblastech, a rozhodnutí pro jeho použití je nejčastěji děláno z důvodu ceny (GNU/Linux je zdarma).

Pro profesionální použití je ovšem pár tisícikorun za Windows XP ta nejlepší možná investice…


PS: poznámka pro Linuxáky - o Linuxu toho vím pravděpodobně více než Vy a denně programuji ve Forte C++ na Solarisu ;-)


Komentáře

  1. 1 Bobesh 16.02.06, 03:02:23
    FB

    Ještě bych uvedl další - jednoduchost a relativní použitelnost i na slabších strojích... Ono pouštět na stroji s 256 MB RAM a slabším procesorem nějaký GNU/Linux s KDE je slušně řečeno... čekárna...

  2. 2 Andre 16.02.06, 03:02:29
    FB

    Co se dá jiného dělat, než s tebou souhlasit. Vše je pravda, ale štve mě to, že nemám možnost volby. Myslím, že si nemůžu vybrat nic srovnatelného s Windows XP. Linuxy bych měl moc rád, ale museli by nabídnout to samé, co Windows XP, ale to bych chtěl asi moc. Stejně bych se rád odlišoval. Když všichni mají Windows tak já bych chtěl mít něco jiného.

  3. 3 Michal Boza 16.02.06, 03:02:36
    FB

    Zajímavý článek... díky za něj. Jen bych doplnil, že některé distribuce Linuxu (např Mandriva) jsou pro laické uživatele občas jednodušší a příjemnější než WXP, ale stejně budou časem potřebovat okénka, až zjistí, že OpenOffice je na hovno a vyplatí se investovat do Office 2003.

    Btw: přepokládám, že fotku ke článku jsi dělal z vlastních zásob softwaru, proto si "rejpnu" : ta verze office je pro studenty a učitele...ne pro komerční použití, takže doufám, že je pro dceru :)

  4. 4 Vítek 16.02.06, 03:02:38
    FB

    Nutno přiznat že s článkem se nedá než souhlasit. Nad WXP sice občas zuřím, ale nikdo mi zatím neukázal jiný systém, se kterým bych dosáhl stejné, nebo lepší funkčnosti a měl s ním méně problémů. Howgh :-)

  5. 5 Radek Hulán 16.02.06, 03:02:41
    FB

    [3] jedná se o krabicový SW, co mám doma (k tomu je ještě cca 40 download licencí, placeno kartou), dcera chodí na ZŠ, takže licenčně je to "její", a podle Microsoftu to mohou používat až 3 počítače v rodině, tedy v mém případě dcera , já a (ex)manželka..

    Na firmě je samozřejmě koupena plná licence, foto je pouze můj osobní domácí SW.

  6. 6 noname 16.02.06, 04:02:02
    FB

    já mám v podstatě jediný a trochu jiný důvod. HW používám nyní dva roky starý notebook (víc nepotřebuji, žádné hry nehraji a na práci je to jedno), okolo mě sedí deset linuxových specialistů, takže i kdybych měl nějaký problém s nastavením, tak mi to udělají. Můj jediný opravdu vážný důvod je tedy MS Office. Všechny opensource aplikace mu nesahají ani po kotníkny, rozchození MS office pod linuxem je dost problematické, nestabilní a na ten starý notebook i dost náročné. Protože windows jsou "zdarma" k notebooku (rozdíl cen nb bez a s je v podstatě nulový), tak prostě nemám žádný důvod používat cokoliv jiného. Prostě některé věci jsou i zadarmo drahé. Nicméně linuxu fandím, za 5 let až dospěje jej možná také budu používat

  7. 7 Čelo 16.02.06, 04:02:06
    FB

    Nejvíce se mi vždy líbila definice, že Linux je pro lidi, co nevědí co s časem.

  8. 8 Arses 16.02.06, 04:02:46
    FB

    [6] Chci se jen vyjádřit k tomu openoffice verze 2.0 obsahuje všechny podstatné nástroje co Má MS Office (lépe řečeno sem zatim nepotřeboval použít nějaký co zde není tak nevim jestli zde je), podporuje 4x víc formátů a sám má několik vychytávek navíc

  9. 9 BirkoffSVK 16.02.06, 04:02:55
    FB

    Úplne súhlasím... WinXP Pro používam od jeho uvedenia na trh, ale BSOD som ešte nikdy nevidel :-)

  10. 10 merlin 16.02.06, 04:02:57
    FB

    (off-topic deleted) ... ja chcem len jedinú vec: mouse-focus. Kto mi pomôže ho dostať do xpčok?

  11. 11 Radek Hulán 16.02.06, 05:02:01
    FB

    [10] TweakUI přímo od Microsoftu

  12. 12 MadaFaka 16.02.06, 05:02:33
    FB

    [7] Znám hodně Linuxáků a jedno maj společný...NIKDY nemaj VŮBEC žádnej čas na nic a na nikoho, ani na sebe ne a proč? Protože se pořád hrabou v tom Linuxu a něco si tam furt nastavujou...takže ta definice je celkem přesná. Jestli chcete využít svůj čas na 100%, přejděte na Linux :D

  13. 13 palo 16.02.06, 05:02:53
    FB

    čo mi trocha vadí na mrkvosofte ako celku je (týka sa aj winXP), že si vyvíja vlastné uzavreté štandarty, čo môže byť dosť obmedzujúce. Napr. NTFS, pod Linuxom na to nezapíšem (iba experimentálne), naopak win by mohol zapisovat na Linuxácke file systémy ale nexce..a takýchto príkladov by sa dalo nájsť viac.
    (off topic)Bez diakritiky sa nepublikuje? Divné...

  14. 14 lukas 16.02.06, 05:02:57
    FB

    [1] Ne že bych tomu rozměl, ale na druhém notebooku mám celkem normálně spuštěné nejnovější Ubuntu a to to má 128MB RAM. A uzivatelske rozhraní sice neni zrovna bezchybne, ale pekne jednoduché je.

  15. 15 Pedigree 16.02.06, 06:02:04
    FB

    Děkuji za tento článek - nevím proč, ale málokdo si takto troufne objektivně posoudit skutečnost (kdo by přeci podporoval ten zatracenej Microsoft a Linux rulez). A také mě zatím potěšilo, že se ani v této diskusi nevyskytly "výkřiky do tmy" ohledně Linuxu - viz diskuse na Zive.cz.
    Plně s Vámi souhlasím a děkuji.

  16. 16 Radek Hulán 16.02.06, 06:02:12
    FB

    [15] Microsoft je velice "lidská" společnost, spoustu věcí nabízí zdarma (vývojářské nástroje), popřípadě za velice nízkou cenu. Service Packs jsou zdarma, na rozdíl od Mac OS X 10.x Service packů.

    Horší je to s firmami jako je Macromedia, Adobe, a další, tyto často prodávají SW za desítky tisíc a mají skutečný monopol, který zneužívají..

  17. 17 Lukáš Šutovský 16.02.06, 06:02:14
    FB

    Naprostý souhlas! Výborně napsané, jako většina článků. Z vlastní zkušenosti, v práci máme v IT oddělení dostatek profesionálů a znalců platforem Linux, takže debat a diskuzí je denně mnoho. Dle mě handrkování Linux vs. Windows už tak nějak odpadá.Každý systém má prostě své pro a proti, má své kouzlo a vyznavače. Co musím napsat je to, že s příchodem Win XP odpadlo informatikům mnoho a mnoho hodin strávených kdysi u Win98 "když něco nejelo".Stabilita WinXP je snad dokonalá OVŠEM PREFERUJEME-LI KVALITNÍ ZNAČKOVÝ HARDWARE!

  18. 18 Konar6 16.02.06, 06:02:16
    FB

    Naprostá pravda. Konečně argumenty kterými může windowsák usadit linuxáka na zadek.

  19. 19 Bobesh 16.02.06, 06:02:22
    FB

    [14] Já to zase beru z pohledu "IT téměř nepolíbených uživatelů" (které díky tomu, že při VŠ na vedlejšák učím informatiku na střední škole potkávám celkem často) a tady prostě Linux co se týče uživatelské přívětivosti jednoznačně prohrává...

    Osobně taky nechápu téměř "úchylnou" zálibu autorů linux aplikací týkající se pojmenovávání jejich aplikací co nejmenším počtem znaků... Ono když člověk hledá "něco na malování" , tak na něj prostě lépe působí "paintbrush" než "pbsh" (to byl jen příklad, jestli něco jako "pbsh" , či lépe "pb" pro linux existuje nevím) :-)

  20. 20 John 16.02.06, 06:02:27
    FB

    Já jsem zatím zůstal při Win 2K a nestěžuju si. Zná někdo dobré (t.j. ne dizajnové hlouposti a jiné věci pro děti) důvody pro přechod na XP?

  21. 21 Radek Hulán 16.02.06, 06:02:32
    FB

    [20] Windows XP mají lepší jádro pro dualcore a určité systémové věci fungují jen pod Windows XP, třeba SW od SlySoftu..

  22. 22 Čestmír 16.02.06, 06:02:56
    FB

    OT, děkuju za zveřejnění: Už delší dobu se ohlížím po akci, ve které bych mohl koupit Dreamweaver. Nejraději verzi MX2004. Na webu Macromedie jsem našel licenci pro studenty a učitele, ale přijde mi, že je to spíš licence pro školy. Bohužel si nyní jako student nemohu dovolit zaplatit 15.000 za plnou licenci.. Vítám jakoukoli radu. Když byla vydána verze MX2004, tak bylo možno zakoupit s velkou slevou MX + tuším HomeSite a Flash. Nic podobného jsem teď ale nenašel.

  23. 23 Bobesh 16.02.06, 07:02:14
    FB

    [20] Ještě doplním rADovy informace : přijde mi, že nejen pro dualcore CPU je WXP lepší než W2k... Teď se opírám o čistě subjektivní dojmy, ale na stejném HW a při +/- stejném množství instalovaných programů jsou WXP oproti W2k

    a) stabilnější
    b) rychlejší při bootu
    c) rychlejší při práci v systému

    plus jak rADo už poznamenal, některé "šikovné" utilitky už jsou "WXP only"...

  24. 24 Arses 16.02.06, 07:02:18
    FB

    Skus Nvu nebo Bluefish měli by tomu být docela podobný (aspoň co sem četl, nevim pořádně co to je za prográmek)

  25. 25 Radek Hulán 16.02.06, 07:02:25
    FB

    [24] obě tyto aplikace jsou naprosto tragické, pracoval jsem s nimi, Macromedia Dreamweaver se rozhodně nevyrovnají, jsou nestabilní a mají minimum funkcí (Nvu je dostupné i pro Windows)..

  26. 26 vlk 16.02.06, 07:02:41
    FB

    určitě máte pravdu v jednom - windows xp je opravdu "univerzálnější" platforma z pohledu množství dostupného software. tudíž, pokud je člověk "klikač" a nebo rád zkouší neustále nové věci, nezbývá než souhlasit.
    pokud ale máte počítač opravdu jen na práci, pak to už tak jednoznačné není. pokud máte např. dtp studio a jen sázíte a nikdy si nepustíte hru nebo www browser, pak padne volba určite na jinou platformu.
    totéž platí, pokud nejste jen "klikač" a je vám jedno co se děje "pod pokličkou". chápu, že většina uživatelů se spokojí s automatickým nastavením keria a update antiviru, ale pokud chcete trochu podrobněji monitorovat síťová rozhraní, popř. nastavit různý traffic pro jednotlivé porty/aplikace, holt máte ve windows smůlu. na to na co se často zapomíná, je to, že ve všech un*x systémech máte absolutní kontrolu nad svým systémem, byť za cenu menšího komfortu. grafické rozhraní prostě nikdy nedokáže plně nahradit všechny možnosti příkazové řádky ...
    pokud si ale chci zahrát hru, samozřejmě sáhnu po "domácí a zábavní" platformě windows.

  27. 27 Radek Hulán 16.02.06, 08:02:12
    FB

    [26] naopak se často zapomíná, že i na uvedený monitoring trafficu si mohu na Windows nainstalovat SW, co to umí (nehledě na to, že na DESKTOPu je podobná funkce zcela k ničemu) a bash funguje na Windows též ;-) Windows je prostě úžasně flexibilní, obsahuje jak tu "klikací" část, tak je tam ona konzole

  28. 28 Děda Ota 16.02.06, 08:02:22
    FB

    rADO, vy máte vždy zajímavé názory a musím uznat, že mě často pomáhají v orientaci. Jsem už v důchodu a počítač je můj velký koníček, ale nějak mi zestárl a budu potřebovat nový. Nechcete poradit, jaký počítač si pořídit ? Vámi milovaný CC totiž moc velký výběr nenabízí. Chci domácí PC s WIN XP a potřebuji internet, digifoto, video, filmy a občas hraji hry. Co byste doporučoval ?

  29. 29 Radek Hulán 16.02.06, 08:02:26
    FB

    [28] poprosil bych kontakt na můj email, zejména bližší specifikaci potřeb (konkrétní SW) a v jaké cenové hladině, rád pomohu..

  30. 30 Wiruss 16.02.06, 08:02:53
    FB

    [1] Nic proti, ale s 256MB bych XP neprovozoval ani náhodou jelikož je to enormní čekárna (opravdu větší rozdíl je mezi XP na 256 a na 512MB RAM či KDE 256MB či 512 MB Ram, tam není tak propastný rozdíl) to radši W2k.

    [3] No nic proti, ale OOo opravdu není na nic, když to porovnáš s cenou tak se MS Office mohou jít zakopat (beru ted jen verzi Word, Excel a PP, jelikož 90% užitatelů MSO nic jiného stejně nepoužívá). Ano je pravda, že je tu verze pro studenty, ale právě studenti potřebují pro výuku Acces atd. Což bohužel neobsahují a i ty 3,5k je dost velká částka v porovnání s OOo (zvlaste pro studenta)

    [12]Tak tohle je jedna z největších kravin co jsem kdy slyšel, pokud tedy ty tvý známý nejsou nějací BFU co si prostě naistalovali linux... Ono jde o to, že linux na začátku stojí dost času, ale i když se pak k němu chováš jako prase (furt se v něm vrtáš, neustále zkoušíš různé programy atd. tak drží daleko více než jakékoliv Okna, které pak musíšp řeinstalil a časem se ti to sečte, že to zabere více času)

    [16] No, to taky není zcela pravda, rozdíl mezi jednotlivými OS X je asi takový jako třeba mezi Win98 a Win98 SE a nevím o to, že by byli zdarma)

    [21] No ono taky 95% aplikací co funguji jen pod XP jsou celkem prasácky napsané, takže tohle je spíše chyba vývojářů. A umělé donucování uživatelů k přechodu Zcela stejné jako, že HALO 2 bude fungovat jen pod Vistou)

    Jinak k tomu HT, dualcoru to je pravda, ale ani jedno ani XP neumí zcela excelentně jsou to jen jakoby záplaty, které by mohli mít i W2k...

    [23] JJ boot je mnohem rychlejší ať se v W2k vrtáš jakkoliv a urychluješ je ten boot enormně dlouhej daleko delší než v neupravených XP natož v upravený, ale třeba já bootuji max. jednou denně spíš méně jelikož počítač běží skoro furt...

    [27]Jo ano máš to, ale jde o jednu věc ty věci co koupíš jsou častokráte lepší než to co seženeš na linux, ale to je z 99% zdarma a prostě to co třeba NetLimiter nabízí za 30 dolarů na víc za to nestojí...

    Jinak, abych se konečně vyjádřil k článku v jádru má pravdu a je to škoda, bylo by dobré kdyby linux fungoval zcela bez problémů (stačí jen pár distro, ať guru klidně jedou na Gentoo, či Archlinuxu) a klidně byl i za podobnou cenu, byla by tu konkurence a to je vždy lepší...

    Jinak myslím, že jsme na tom podobn mám linux rád, ale více používám Okna, jen občas vemu třeba Gentoo a naistaluji od Stage1, no a pak to chvilku mám, ale nakonec začnu zase víc a víc chodit do Oken, třeba kvůli škole, jelikož i když se to lepší tak české vysoké školství je stále zaměřené více na okna a plno věcí jinde pořádně neuděláš...

  31. 31 Bobesh 16.02.06, 09:02:28
    FB

    [30] Ad rychlost - provozoval jsem svýho času na Duronu 1300 , 128 MB RAM, XPčka,neříkám, že to byl komfort, ale dalo se v tom dělat (pokud člověk neinstaloval moc kravin okolo a nepouštěl x programů naráz... KDE s 256 je furt líný jaxviňa...

    Ad boot - jasně, bootuješ třeba jednou denně, ale za situace, kdy potřebuješ rychle odejít, jako napotvoru máš vyplej PC a potřebuješ si z něj ještě vyjet dokument, tak ten rozdíl čekání ve W2k nebo WXP docela pocítíš...

  32. 32 Wiruss 16.02.06, 09:02:41
    FB

    [31] Proto ten comp nevypínám... A k té rychlosti ono jde o to, že právě s normální distro máš v KDE právě tu kupu kravin, kvůli které ti to jede pomaleji, kdyby jsi to samé měl i v těch XP tak by jsi se divil jak by to nejelo. Když to chceš porovnávat takto tak vem normál XP a třeba linuch s Fluxem a na takhle málo ramkách bude samotná práce v linuchu rychlejší...

    Jinak u oken celkem platí, že je třeba je provozovat alespon na jednou tak výkonné sestavě než je udávaná...

  33. 33 jirka 16.02.06, 09:02:41
    FB

    ahoj rADo,

    ač jsem spíše pro apple, toto je fakt síla a asi to potvrzuje to, co celou dobu tvrdíš!

    http://www.macnn.com/articles/...
    http://apple.slashdot.org/arti...

  34. 34 Radek Hulán 16.02.06, 10:02:00
    FB

    [33] ta zpráva je nesmysl, Dvorak je ... idiot. Mac OS X jednoho dne určitě zanikne, ale ne takto brzo..

  35. 35 maxpower 16.02.06, 11:02:37
    FB

    Dodal bych, že sem Win XP SP2 zprovoznil na svém sekundárnim PC (Celeru 333@416Mhz 128MB Ram).. jede to celkem svižně, ale samo sem to poladil a povypínal nejmíň polovinu služeb... dokonce mi na tom jedou uplně všechny filmy, s čímž maj kolikrát problém někteří i na mnohem lepším pc.

  36. 36 Zelee 17.02.06, 12:02:09
    FB

    Naprostý souhlas. Ti, co nadávají na WinXP je většinou mají ukradené a potom záleží na kvalitě cracku. Já osobně jsem "obrazovku smrti" viděl naposled...no prostě nevím kdy, moje XP SP2 jsou stabilní a bezproblémová, ať koupím a zapojím co chci, je to bez problémů, asi také proto že cracky mi do PC nesmí, jelikož:
    1. Jde o princip
    2. Nevím, které prase crack vyrobilo a co do něho zakomponovalo
    3. Za "fukčnost" kreknutých programů nikdo nemůže ručit a potom všechny potíže svádí na Microsoft...
    Pravda, trochu jsem svým "woknům" pomohl pomocí XPLite a TuneUp 2006, ale to je jiná kapitola a do jiné diskuze.

  37. 37 mab 17.02.06, 08:02:10
    FB

    Slabina linuxu jako desktopu je celkem vystižena dobře, ale ještě přesněji by zněla "neexistují pro něj dostatečně kvalitní(ovladatelné) softwary na poli CAD/3D, či třeba kvalitního programu pro práci s fotkami". Posledně jmenované má ale v dohledu solidní placenou aplikaci a to Pixel[i pod Windows]. Jelikož nejsem ortodoxním zastáncem názoru, že linux = aplikace jen zadarmo, tak to vítám.

  38. 38 Tomáš Bláha 17.02.06, 09:02:24
    FB

    Když se nad tím opravdu zamyslím, tak musím říci, že má ten článek naprostou pravdu.

    Obvzlášť ta "hlava 22" u GNU/Linuxu (Desktopu) je krutá pravda - nejsou aplikace (komerční), protože by je nikdo nekupoval. Chybí doladěné, vychytané, dotažené do konce volně dostupné aplikace (teď nerozlišuji freeware a free SW), na méně časté úkony. Používá jen málo lidí. Ze stejného důvodu není podpora HW ze strany výrobců.

    Ještě pravdivější je to tvrzení o čase. Sám mám doma Mandriva Linux (v práci pochopitelně MS W XP na značkovém HW), doposuď mi to docela vyhovovalo, jenže s koncem studií a nutností se také ničím živit na to prostě není čas...

    Jedna věc tu ale vůbec nepadla: co přechod na 64bit platformu? Tady IMHO MS zaspal dobu.

  39. 39 Jyrki 17.02.06, 09:02:25
    FB

    Na Linuxu mi nejvice vadi nekompatibilita mezi jednotlivymi distribucemi. Kazdy distributor jednou za dve tri verze vyda absolutne shit verzi, ktera ma hned druhy den po vydani 200-300 MB oprav. Distributori zarazuji do jadra veci, ktere jsou jinak experimentalne, coz stabilite neprospiva a poskozuje Linux. Kdo sledoval chvilku diskuze ohledne vyvoje jadra, tak musi usoudit ze je to chaos. Proto uz Linux nepouzivam, presel jsem na FreeBSD. Kdyby FreeBSD bylo znamo a rozsireno jako Linux, urcite by si dobylo vetsi respekt nez jeho open source rival!

  40. 40 Radek Hulán 17.02.06, 09:02:47
    FB

    [38] 64bitů je pouze marketingová bublina pro lamy, AMD s tím přišlo skoro 3 roky dozadu, a lidé na to slyšeli, protože 64 je více než 32, ve skutečnosti jsou počítače už dnes 128bitové, podívej se na SSE registry a instrukce.. Jediná výhoda 64bitů je adresace více paměti, ale ruku na srdce, kdo má doma na desktopu více než 4GB paměti? Nikdo... ;-)

    64bitů má smysl pro databázový server s 128GB RAM, a tam Intel měl dávno dříve svoje Itanium. Ale když blbí zákazníci začali slyšet na primitivní marketing AMD, i Intel se musel přidat a x64 do svých CPU, zcela zbytečně, doplnil.

  41. 41 sejc 17.02.06, 09:02:58
    FB

    Zdar. Já používám winXP SP2 na profi značkovém notebooku, předpokládám že je vychytanej, HW na míru a vyděl jsem bluescreen jen jednou, a to jsem si udělal sám tím, že mi při instalaci driveru k foťáku vypadl USB kabel, jinak na winXP ani omylem, a to nepoužívám ani antivir, občas ad-aware - trocha morálky při používání a není na tento systém důvod nadávat, dělám na něm od her až po MS-SQL, tomcat atd. Považuju winXP za perfektní systém, kdysi jsem sice chtěl přejít na win2000, ale nemožnost přepínat se mezi uživateli mě v tom zabránila, protože jsem tenrktá sdílel PC s rodinou a sami dobře víte jak to vypadá ... na serverech linux rulez!

  42. 42 Ifco 17.02.06, 10:02:11
    FB

    [26] Ak potrebujem monitor trafficu tak si kúpim Netlimiter Pro v cene cca 700Kč a mám po problémoch.
    Zatiaľ ma nikto nepresvedčil aby som prešiel na desktope na linux.

  43. 43 Michal 17.02.06, 10:02:53
    FB

    Jsem uživatelem linuxu již asi pět let. Používám linux jak na serverech, routerech tak i na desktopu.Co se týče síťování, tak je linux opravdu nedostižný. Nedokážu si představit, že bych na každý router kupoval licenci oken, že by každý router musel být na drahém výkonném železe jenom proto, že okna zkrátka jedou pouze s X-kama, že bych na každý poštovní server kupoval a přikupovával licence pro další a další uživatele. Ale to jsem odbočil od tématu desktopu. Za těch pět let co linux používám se samozřejmě tento operační systém, a to především na desktopu kvalitativně změnil. To, co v tomto článku autor popisuje jsou věci které paltili tak ještě před třemi lety, dnešní skutečnost je jiná. Používám distro Debianu prakticky na všech strojích včetně desktopu, je to velice stabilní distribuce s velikou zásobou aplikací prakticky pro veškeré potřebné činnosti. Já sám na desktopu provádím vzdálenou správu linuxových strojů, běžně užívám openoffisy pro tvorbu dokumentů včetně formátu PDF nebo tabulek, pro vývoj html používám běžný textový editor nebo případně nvu, grafiku dělám v gimpu a běžně mám na svém desktopu spuštěno cca 20 aplikací na dvou obrazovkách. Dnešní uptime mého desktopu je 523 dní což je více jak jeden rok, počítač nevypínám ani nerestartuji po žádných aktualizacích nebo instalacích nového softwéru. Zkrátka na něm pracuju, je stále svižnej protože mu zhoubně nebují žádný registr a pakliže se nějaká aplikace poblázní a začne užírat zbytečně systémové prostředky tak jí jednoduše sestřelím. Za celou dobu jsem počítač vypnul pouze párkrát a to za účelem vyčistění bedny od prachu. Pochopitelně také obsluhuji internetbanking, surfuji, posílám a příjmám poštu beze strachu před viry, používám skype a ICQ. Nejsem ničím omezený a už vúbec ne množstvím nebo kvalitou aplikačního softwéru. Jde pouze o zvyk, některé aplikace v linuxu mají trochu odlišné grafické prostředí nebo ovládání narozdíl od okenních aplikací a je škoda něco zatracovat jenom proto, že člověk nemá chuť se učit nebo přizpůsobit a odklonit se od zažitých stereotypů. Je pohodlné o něčem prohlásit že to stojí za ho.... jenom proto, že se mi hned napoprvé něco nepovede. A v neposlední řadě, všechny aplikace které používám a knebo které jsou součástí distra jsou licencovány pod GNU-GPL. Nemám tedy žádný problém s porušováním licencí a autorských práv a mám čisté svědomí. Ostaně jak se říká " kdo je bez viny, ať hodí kamenem ". Kdo z Vás s čistým svědomím hodí ?
    Zkuste se zamylet při svém vychvalování produktu Microsoftu kolik vlastně tomu Microsoftu dlužíte za nelegálně užívaný software ?! Obrázky krabic v článku jsou sice působivé, ale nějak u nich chybí vysvětlení odkud přišly, kdo je přinesl a především kdo je zaplatil.

  44. 44 Radek Hulán 17.02.06, 11:02:01
    FB

    Dnešní uptime mého desktopu je 523 dní versus jsem počítač vypnul pouze párkrát a to za účelem vyčistění bedny od prachu

    tady nám někdo hrozně moc kecá, to neměníš kernel? Osobně jsem Linux používal na desktopu pár měsíců, a pořád mi běží jako server, jen na tomto webu je o Linuxu cca 40 článků, rozumím mu..

    Nicméně, pokusit se srovnávat kvalitu Photoshopu s Gimpem, Dreamweaver s Bluefish, Microsoft Office s OpenOffice a další, to může jen .. blázen, popřípadě člověk, co kvůli pár tisícikorunům raději stráví desítky hodin času navíc prací v mizerném SW, který nic neumí..

    Na Linuxu se toho dá i na desktopu udělat hodně, ale postrádám zde 90% svých oblíbených aplikací, kterým open-source shit nesahá ani po kotníky. A produktivita je právě v těchto aplikacích.

  45. 45 Luke 17.02.06, 11:02:39
    FB

    Osobně používám GNU Debian Linux na práci a nesedím u nastavování, ale u webdesignu a programování. Win XP mám jen kvůli Flight Simulátoru, ale pokud by existoval stejně hodnotný simulátor a ovladače pro herní konzoli, Windows bych neměl. Beru, windows proč ne? Ale ta cena + cena simulátoru = dost mě vyždímaly z peněženky. Od začátku instalace Debianu jsem po hodině začal naplno pracovat. Měl jsem na desktopu veškerý potřebný software.

    Neberte to jako obhajování OpenSource, každý používá, co mu vyhovuje, ale je to moje praktická a velmi pozitivní zkušenost.

  46. 46 Michal 17.02.06, 11:02:39
    FB

    Ale smozřejmě že měním jádro, ale ne tak často. Nyní jedu na 2.6.7 a chystám se v brzké době na výměnu. Mimochodem 2.6.7 je z května 2004.
    Co se týče srovnání aplikací, bohužel neuvádíte konkrétní rozdíly mezi nimi, jejich přednosti a zápory, je to přesně tak jak jsem psal ve svém příspěvku - zvolím pohodlnější cestu tím, že to absolutně zatratím. Asi mi odpovíte, že jednotlivá srovnání by byla příliš zdlouhavá. To je zajisté pravda, ale je třeba si uvědomit, že většina uživatelů kancelářského balíku tento používá především k psaní jednoduchých textových dokumentů případně vytváření tabulek a grafů. Tak mi teda jednoduše a krátce napište, co brání nebo znemožňuje uživateli OpenOffice napsat dopis, správně formátovat text a tento poté uložit ve formátu lkterý bude čitelný i pro druhé. Jednoduchá otázka - jednoduchá odpověď.
    A na závěr, titulovat někoho " kecálkem " nebo " bláznem ", někoho koho vůbec neznáte je přinejmenší drzé.[44]

  47. 47 MiG 17.02.06, 11:02:48
    FB

    Jasně že v Linuxu není všechno. Ani to neočekávám. Jeho filozofie je totiž ÚPLNĚ odlišná od filozofie Windows. Kdo se snaží vidět v Linuxu Windows, už z toho principu narazí. A jaká je ta filozofie? Řekl bych Síla v jednoduchosti. Nemám tisíc programů, ale ty, co mám, mi stačí k tomu, abych mohl bez problému pracovat.
    Bohužel musím uznat, že spousta linuxářů jsou fanatici. Většinou se ale jedná o pseudolinuxáře, kteří se cítí b7t zajímavými, když nepoužívají Windows. Všechny okolo obtěžují s Linuxem, jenže tito lidé nepochopili podstatu svobodného výběru. Nepochopili totiž, že dokonce existují jiní, kterým vyhovuje odlišný přístup. Ano, dokonce jim vyhovují i MS Windows. A proč ne?

  48. 48 Radek Hulán 17.02.06, 11:02:51
    FB

    [46] recenze na Dreamweaver je na tomto webu, Bluefish umí 5% funkcí, ohledně Gimpu versus Photoshop, zde není třeba recenze, Gimp umí 10% funkcí, OpenOffice - zde mi chybí dokonalá podpora pro PPT, v business prostředí je PowerPoint standard a Impress to nezvládá.

    Také mi chybí třeba Nero 7 Premium, nejlepší vypalování co znám, UltraEdit, nejlepší editor (na Linuxu ale funguje velice solidní jEdit), Zoom Player (nejlepší video přehrávač) a tisíce dalších programů.

    Neříkám, že Linux není použitelný, sám jej používám, ale na desktopu jsou komerční aplikace pro Windows o řád lepší než opensource.

    A pokud není člověk chudý a miluje produktivitu a svůj čas, tak chce to nejlepší, tudíž aplikace pro Windows...

  49. 49 Michal 17.02.06, 11:02:52
    FB

    Ještě dovětek, pochopil jsem pane Huláne vaše zaujetí proti opensource, pak ovčem nechápu toto :
    http://myego.cz/item/open... [44]

  50. 50 Radek Hulán 17.02.06, 11:02:54
    FB

    [49] já nejsem zaujatý proti opensource, naopak, můj opensource produkt BLOG:CMS používá tisíce webů ;-)

    Jen zopakuji: "Neříkám, že Linux není použitelný, sám jej používám, ale na desktopu jsou komerční aplikace pro Windows o řád lepší než opensource. Za nejvyšší kvalitu se prostě v oblasti SW musí platit."

  51. 51 Glac Jiri 17.02.06, 01:02:12
    FB

    1/2 Musim uznat, ze clanek a diskuze ve mne vyvolala ruzne pocity.
    Prvne chci rict, ze nikomu neupiram pravo co chce pouzivat, proste kazdy at si pouziva co je mu libo.
    Clanek bych ohodnotil jako velmi neobjektivni a jednostrane ucelove zamereny a hlavne jiz tri ctyri roky neaktualni.
    Pouzivam GNU/Linux zpocatku na servery a postupne i na desktopy. Zacinal jsem se s GNU seznamovat pred peti lety, prechod nebyl tak drny jak jsem ocekaval, diky znalostem sytemu DOSu, Novell NetWare a jinych. Ano ovladnout Linux me stalo mnoho usili, ale v dobe kdy kraloval RH 6.x dnes je jiz situace jina a dnesni uzivatel ma moznost vyskouset ruzna LiveCD, ci uzivatelsky privetive distribuce, tez GNU od te doby ucinilo velky kus cesty.
    Pouzivani MS produktu pro mne byla drina udrezet to cele v chodu po nekolik mesicu, mluvim o rade Win9x, W2k na tom diky NT jadru byly o mnoho lepe a WinXP je asi nejlepsi co zatim dilny MS opustilo. Nicmene moje nespokojenost se systemy MS, ktere maji schopnost podlehat "korozi" vedla, ze jsem zacal zkouset migrovat GNU i na desktop. Diky praci v softwarovem prumyslu jsem si zacal prace vyvojaru vice vazit a bylo proti memu svedomi pouzivat software za ktery jsem nezaplatil a pri letmem spocitani nakladu na licence, jiz nic nebranilo k uplnemu prechodu na GNU.
    Nyni jsem jiz tretim rokem verny distribuci Gentoo a pouzivam je k plne spokojenosti na desktopu doma i v praci.

    1. Dostupnost software
    Je pravdou, ze aplikace GNU existuji v ruznych castech vyvoje od nedodelku pres velmi kvalitni aplikace. Vzdy je moznost volby a nejit alternativu, ktera prinasi stabilitu a komfort, nicmene ze zacinajicich projektu, se casem muze vyklubat aplikace, ktera ostatni prevalcuje.
    Autor pise o skusenosti s GNU/Linuxem, pote treba absence Nera beru jako ucelovou, pri obecnem povedomi existence K3B i Nera pro Gnu/Linux. Vim, ze treba ucetni software v GNU pokulhava, ale tez netrvdim, ze se GNU hodi pro uplne kazdeho, pro beznou praci je ale vyspelym OS.
    Nemam pocit, ze pro GNU je mene aplikaci jako pro platformu Windows, jen se aplikace jinak jmenuji a co byste taky cekali.
    Uvedl bych odkaz, ktery muze zacinajicim uzivatelum pomoci v hledani alternativnich aplikaci pro GNU a rozhodne tam toho neni malo:
    http://www.linuxlist.com/win-lin-soft-en.html

    2. Kompatibilita hardware
    Doba, kdy bylo nutne hledat hw Linux kompatibilni je uz nastesti za nami, i kdyz i dnes se daji najit vyjimky, podobne i pro Windows existuji starsi scanery s neexistenci ovladacu pro WXP, ci noveho hw bez podpory W9x. Problem musi resit pouze vyrobci hw, ani OSS komunita neni vsemocna, aby dokazala napsat kvalitni driver pro kazdy proprietalni hw. Ostatne podpora systemu jako OS/2 ci NetWare je na tom jeste hure.
    Nesetkal jsem se v posledni dobe se zadnym problemem, podpora ze strany ATI ci Nvidia je celkem sluzna, DVB-T kartu jsem tez rozjel bez problemu, naposledy jsem resil problemy pred tremi roky s WiFi, ale dnes jiz take neni problem.

    3. Pracovní prostředí
    O privetivosti prostredi jako KDE ci Gnome toho bylo napsano jiz dost. Podoktnu, ze toolbary prinaseji mnohem vetsi moznosti a neni to jen o skinovani. HotKeys jsou samozrejmost ci vytavreni aliasu na caste prikazy ci dlouhe prikazy s parametry. Proti upsani se v shellu je pomocna klavesa Tab, ktera pohodlne doplnuje cesty, nazvy souboru ci prikazy. Pro hracicky je tu 3D Glass atd.

    4. Stabilita
    Muj zaporny postoj k MS je velmi zabarven dobou kralovani produktu W9x. Windows XP se jiz priblizuji kvalitam GNU/Linuxu a mohu objektivne posoudit, ze se WXP jedna o zdarily proprietalni system, pro lidi, kteri berou PC jako cernou skrinku. Pres svoji stabilitu, nadale trpi spatnou spravou pameti, prekonanym souborovym systemem, registry coby achilovou patou a nadale tezkopadym neadministratorskym uctem.

  52. 52 Glac Jiri 17.02.06, 01:02:13
    FB

    5. Výhled do budoucna
    S prichodem Windows Vista cekam dalsi mirny odliv uzivatelu a prechod casti firem a mistnich samosprav na OSS reseni, takova jako nabizi Novell ci SW602. Platforma Windows se do budoucna na dlouho dobu udrzi, ma zakladnu domacich uzivatelu preferujici hry, tezkoapdne statni spravy, velkych firem kterym se nechce do vetsi migrace. GNU bude i nadale svym pozvolnym tempem posilovat, je to dobre i pro uzivatele Windows, protoze jista konkurence svedci kazdemu produktu. Je dobre, ze se do OSS zapojily firmy Novell, Sun, IBM, Mozilla Foundation, z domacich SW602 dale se zacianji pripojovat Siemens, Nokia... Zapojeni techto firem, znaci o vyspelosti tohoto OS a vyhledove se snim pocita. Po prichodu Vista muzou nastat i prekvapeni migrace statnich samosprav v EU ci velkych firem, protoze reseni podpory typu poskytovanou Novellem, muze byt jazyckem na vahach rozhodovani v IT.

    Zaverem se chci autorovi omluvit, ze je muj prispevek bez diakritiky, protoze zvyk je zelezna kosile. Vyrostl jsem na 8bit pocitacich pres prvni PC a psani s diakritikou je pro mne utrpeni, ktere vede k jeste vetsi chybovosti prispevku.
    Jsem z druheho tabora, radikalne prosazuji pouzivani produktu GNU, v prispevku jsem se snazil nepouzit zadnou vulgaritu i fraze, ktere by mohly byt povazovany za fanatismus. Jako uzivatel se zkusenosti jinych OS nez Windows a GNU/Linux jsem se snazil o objektivni srovnani slabin, nez vychvalovani prednosti. Snazil jsem se o objektivni kritiku autora a chci, aby tak tento pripevek byl chapan.
    Jiri Glac

  53. 53 Kit 17.02.06, 03:02:35
    FB

    [19] Krátké názvy se používají (i když to není nutné) kvůli kombinování aplikací ve skriptech mezi sebou, kdy výstup z jedné je zároveň vstupem do druhé, resp. další. Tedy něco, co Windows nikdy pořádně neuměly. Kratší zápis - rychlejší psaní skriptu. Není žádný problém aplikaci přejmenovat podle sebe. Sám ovšem používám raději delší názvy svých aplikací. Je to jen otázkou vkusu autora.

  54. 54 Bobesh 17.02.06, 03:02:42
    FB

    Uff, tak jsem dočetl snad celý komentář Jiřího Glace, jsem rád, že se zdržel fanatizujících frází a snažil se být objektivní... S tou stabilitou máte svatou pravdu, většina lidí má opravdu deformován názor na tuto problematiku (proč si to nepřiznat) nepříliš povedenými verzemi W9x... Nicméně bych si dovolil tvrdit, že Windows 2000 a Windows XP jsou VELMI stabilní systémy... přičemž XPčka mají navrch...

    Co je podle mě problém Windowsů, že se až moc snaží přiblížit běžnému uživateli i co se systémových nastavení atp. týče... No a BFU si prostě pustí WXP, v něčem se "povrtá" a rozesere je... Ale to není problém Windows :-) Neexistuje neprůstřelný systém, lidská blbost a nešikovnost je neomezená :-)

    A k tomu rozšíření Windows - pořád tady mluvíte o líných úřadech, domácnostech s počítači zejména na hry... Já bych ještě dodal aplikace, kromě Radkem uváděných Photoshopů (kde základní funkce +/- nahradí GIMP) jsou tu ještě jiné, co třeba takový AutoCAD, Inventor a podobně? To v Linuxu pokud vím chybí úplně... Myslím nativní aplikace, bez nutnosti emulovat Win věci... No a další věc je, nekompatibilita třeba výše zmíněného OOo Impress s PPT...

    Teď na podzim jsem laboroval s OOo, moje první dojmy byly poměrně dobré, v texťáku se naprosto excelentně píší technické zprávy (díky "jazyku" na psaní matem. vzorců a podobně), jenže jaké bylo moje znechucení, když jsem udělal do školy poměrně VELMI PĚKNOU prezentaci na téma procesorů... v Impressu... a po tom, co jsem se dověděl, že na katedře jsou jen produkty Microsoftu, tak jsem se jal prezentaci exportovat do PPT... Výsledek? Z pěkné prezentace byl rozházený nefunkční bastard...takže asi takhle... výsledek je samozřejmě návrat k MS Office s výjimkou psaní textů s mnoha matem. vztahy :)

    není to kolikrát jen o hrách a lenosti, ale i o racionalitě... V určitých oblastech prostě Linux a jeho aplikace oproti MS dostávají KRUTĚ na pr*el...

  55. 55 Bobesh 17.02.06, 03:02:44
    FB

    [53] Jenže to už je právě otázka základní uživatelské přívětivosti ... Když budu chtít pro nějakýho BFU nainstalovat PC, tak mu tam šoupnu XPčka, office , pár věcí navíc a za dvě hodinky má PC funkční... S Linuxem budu ještě pár dní dolaďovat, přejmenovávat programy.. aby měl chudák BFU šanci se v tom vyznat... Linux je prostě pořád OS pro hračičky...

  56. 56 Glac Jiri 17.02.06, 04:02:11
    FB

    [55]
    Dovolim si s Vami nesouhlasit, instalace binarni distribuce je rychla a pri castejsi instalaci na vice stroju je pohodlne mit jiz pripraveny /etc a ~/ kde mnenite jen drobnosti typu hostane, IP... Pri trose praxe se da GNU/Linux instalovat i s konecnou konfiguraci velmi rychle. Mluvite o BFU, ale ve skutecnosti se jedna o bezneho uzivatele Windows, ktery ma uz sve navyky a pri migrovani na jiny OS (nemusi to byt GNU) jej vzdy provazi problemy.
    Vezmeme-li v uvahu usera neposaneho listu papiru, tak se nauci GNU/Linux stejne intuitivne jako Windows a stejne jako uzivatel Windows, nebude chtit "svuj" OS opustit.
    Prikladem muze byt moje vlastni zkusenost s dualbootem, kdy jsem predlety doma nechal nabootovane Gnetoo a sel do prace. Kdyz jsem se vratil pritelkyne mi okupovala tuxika a spokojene si ve FireFoxu brousila po chatech v Krusaderu si nasla mp3 a asociaci pres XMMS si je spustila. Proste k tomu systemu prisla a pracovala snim. Na mou otazku zda nepotrebuje s necim pomoct, mi bylo odpovedi, ze vpoho a at dam pokoj. Vecer jsem ji od tuxe furt nemohl dostat poce co objevila hry :)

  57. 57 OndraSter 18.02.06, 10:02:04
    FB

    nečet jsem to celé, ale já mám normálně na 64MB RAM (celeron 633MHz L2 128kB) winXProfi SP2 a beha nehorazne rychle (lip nez na P III 650MHz, 256MB RAM)

  58. 58 Attacus 18.02.06, 11:02:20
    FB

    [56]I já bych si dovolil nesouhlasit. Podle mě nejde jednoznačně říci který os je nejlepší. Pro každého uživatele se hodí něco jiného, stejně tak i pro každé povolání. Já se profesionálně zabývám audiem, videem a filmem. Když jsem zakládal studio nejdřív jsem se rozhodl pro PC a tím i XP. Časem se ukázalo že to nebyla dobrá volba a tak jsem skončil u Applu. Těch důvodu je víc a tady jsou jenom některé: Špatná a nebo žádná podpora profesionálních produktů pro XP. Například Pro Tools, na pc sice fungujou, ale jen omezeně. Nebo Wawes, ty v české lokalizaci XP nechodili vůbec. Zrovna tyto produkty jsou dost důležitý a třeba pro film dneska už nezbytný. Za další jsou to důvody finanční. Například certifikované PC pro střižnu Avid přijde na hodně přes sto tisíc a to nemluvím o samotné střižně. Dokonce i stabilita hrála svou roli. Rozchodit Avid střižnu dalo technikům docela zabrat a i potom se stali častými návštěvníky studia. Podotýkám že se jedná o značkové dvouprocesorové Xeony, používané pouze na video. Naproti tomu Apple a Final Cut chodí naprosto spolehlivě bez jakékoliv údržby a zásahů. To samé platí i o Media 100, dalším špičkovém stříhacím programu. Za další je to paradoxně kompatibilita. Já můžu na svých Applech zpracovávat jakýkoliv audio či video formát včetně celých projektů. To bohužel neplatí pro PC a třeba formát SD2. Naproti tomu třeba účetnictví dělám na svém PC. Je to složitý a podle mě to nejde takhle jednoduše rozhodnout.

  59. 59 brozkeff 19.02.06, 11:02:06
    FB

    [8] Nesouhlasím, OOo se MSO zdaleka nevyrovná, jestliže se pro osobní použití dá Writer/Calc používat (já tak teda činím), pro profesionální nasazení to rozhodně není - neboť ostatní části balíku už zaostávají mnohem víc, celé se to stává neúnosně pomalé u větších dokumentů (např. zkoušel někdo pracovat s Calcovskou tabulkou o 30000 řádcích?) atd... takže pro osobní použití na psaní dopisů bohatě dostačující, někde je možná ergonomičtější než MSO, ale celkově na ně nemá.

  60. 60 Dalibor 20.02.06, 09:02:47
    FB

    [18] Velmi dobře napsaný článek, ale přesto se na zadek neposadím. Máme malou vývozní firmu, kde zápasíme denně o halíře s čínskou konkurencí. V celé firmě mám nasazený Linux s KDE, pro uživatele žádný problém s používáním. Nepotřebuji investovat do Windows + MS Office. Odhadovaná úspora v malé kanceláři kolem Kč 150000,- a bez virů, trojanů a jiného kompromitujícího sw. Vím, že je to úzký pohled na věc, ale lidí s podobnou problematikou jsou tisíce. Někde je použití WXP nevyhnutelné a není to špatný systém. Ale až taková glorifikace na místě není - každý systém má své pro a proti.

  61. 61 brozkeff 20.02.06, 10:02:09
    FB

    [60] Přesně; je naprosto kontraproduktivní, když linuxák vnucuje 'svůj' systém na místo, kam nepatří, respektive na místo, kde jsou doposud Windowsy a vše funguje, jak má.

    Domácí uživatele vynechám, neboť v českých zemích si každý všechno vypálí a nerozpakuje se, takže samozřejmě jakákoliv tvrzení 'linux je někde horší, ale je zase grátis' neobstojí... pomalu ale jistě se to ale zlepšuje, ani zde Radkovy články to neurychlí, nicméně to pomáhá vytvářet atmosféru, že autoři kvalitního softwaru by za svou práci měli být odměněni, pokud tu odměnu žádají (tudíž pokud jde o placený soft)...

    No a ve firmách to je opravdu individuální. Větší firma, co už má licence a funguje, má nějaké přechody těžké a samozřejmě o ně nestojí... je to plně pochopitelné. Malá začínající firma naopak OSS ocení, pokud nemá nic, co by potřebovala z Windowsových systémů konvertovat, dá se postavit kompletní 'infrastruktura' na linuxu nebo jiném open systému. Všechno má své místo... i ten zde tolik zatracovaný Apple. Ty nové intely sice zatím vypadají dost katastrofálně z hlediska použitelnosti, každopádně kdo nutí současného spokojeného uživatele řekněme Powermaca G4 přecházet na něco nového a neověřeného, že...

  62. 62 Dalibor 21.02.06, 01:02:30
    FB

    [61] Souhlas. Vnucovat Linux někde, kde funguje systém pod Windows nemá smysl - ale v okamžiku, má-li dojít k významnějšímu upgrade systému, stojí za to situaci zvážit. Vím o velké firmě, kde se tento přechod provedl před 3 lety a ekonomické studie daly tomuto řešení za pravdu. Jinak jsem viděl firmy, kde v konstrukční kanceláři měli nasazeny Windows+speciální programy (zcela právem), ale v ekonomických útvarech sekretářka dělala seznam hostů na vánoční párty zcela zbytečně na MS Excellu. Na dobrých 50 strojích s klidem mohli mít nasazen Linux+Open Office a ušetřit velké prostředky. Vzhedem k sílící konkurenci se domnívám, že k řešení Open Source budou firmy přistupovat stále častěji z ekonomických důvodů.

  63. 63 ScoRpio http://Frano.blog.sme.sk 24.02.06, 10:02:21
    FB

    Tak, toto je zas môj pohľad na vec : http://frano.blog.sme.sk/c...

  64. 64 Kapr 11.06.06, 11:06:00
    FB

    [54] Považuji za dost důležité, že formáty MSO (a jiné komerční) jsou uzavřené. (I ony podléhají zániku.) Proto je nepovažuji za standard, ale pouze za nejrozšířenější. Koneckonců potíže s importem se vyskytují i u komerčních produktů včetně MS na čestném místě. (A to nejen mezi verzemi. Nepřítomný font -> nic na obrazovce -> zmatená sekretářka). Proč srovnávat MSO a OO, když při přebírání textů z více zdrojů zjistíte, že je lidé používají jako psací stroj a kdyby měli T602, dopadlo by to snad lépe...