První dobrá ATi?

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

První dobrá ATi?

Hardware 16.09.08

ati_logoO tom, jak to vypadá se čtvrtou řadou Radeonů, jsem již psal minule. Oproti třetí se jen zvedla teplota, spotřeba a lehce narostl výkon. Jedinou výhodou byla především cena oproti konkurenci. Za pár dní se začne prodávat grafická karta ATi Sapphire Radeon HD 4670. Bude to první Radeon bez chybičky?

Grafická karta se již objevuje v nabídkách obchodů a plno zájemců si ji objednává již s předstihem. Ví do čeho se vlastně hrnou? Na to se podíváme za chvíli.

O co jde?

Nový grafický čip s označením RV730 v sobě skrývá 514 milionů tranzistorů a 320 stream procesorů. Grafický čip je taktován na 750 MHz a paměti na 2000 MHz. Je to tedy jen něco jako osekané jádro RV770, které se nachází v HD4850 a HD4870. Ovšem s tím ale přijde znatelné snížení výkonu. Zahraniční web HardwareCanucks.com provedl obsáhlou recenzi tohoto produktu a poprvé mě ATi překvapilo, dokonce kladně.

Věnovat bych se chtěl především teplotě, se kterou měly Radeony problémy. Tady se vše změnilo. Teplota se vyšplhala v zátěži jen na 81°C a v idle měla 31°C. Teplot okolo 80°C dosahovala HD4870 v idle a nezbylo vám nic jiného, než vyměnit chladič a přijít o záruku a nebo investovat do lepší karty konkurence. Konkurenční karty 8600GTS a 9500GT dosahovali nižších teplot v zatížení, ale v idle jim HD4670 docela utekla.

teploty

 

Jak je na tom výkon?

Když jsem se dozvěděl, že karta nepotřebuje přídavné napájení, tak se mi hned v hlavě uvelebila myšlenka, že výkon bude nulový. V kartě nenajdeme žádný herní výkon, ale pro občasného hráče a někoho kdo přehrává HD videa se nějaký najde. Časem ale najdeme možná o pár procent lepší výsledky. Za to nemůže karta, ale typické ATi ovladače. Stabilního výkonu se tedy budeme moct dočkat za pár měsíců. V některých hrách je grafická karta HD4670 o chlup lepší než kdysi high endová HD3850. Například u mojí oblíbené hry Call Of Duty 4 : Modern Warfare mě výkon překvapil, opět kladně. Dokonce porazila i zmiňovanou HD3850. Tady bych chtěl zmínit malou poznámku - To vše je napájeno přes slot PCI-E 70-ti watty. Je tedy zajímavé, co vše se dá vymáčknout z PCI-E slotu.

cod4

Závěrem

Grafická karta HD4670 je opravdu dobrou kartou. Podle mě jedinou od ATI. Když ale sečtu nízkou cenu, nízkou teplotu, malou spotřebu a poměrně vysoký výkon, tak dostaneme asi tu nejlepší kartu co kdy společnost Sapphire vyrobila. Tady ale vidíme to místo, kam ATi patří. V high endu jsou její karty neúsporné a příliš topí. Když se k tomu přičtou špatné ovladače, tak zjistíme, že ATi umí dělat karty pouze ve střední třídě s nízkou cenou. Ve vyšších sférách udává tempo stále nVidia.


Komentáře

  1. 1 Daniel Fibikar 16.09.08, 05:09:32
    FB

    "nebo investovat do lepší karty konkurence."

    Nebo koupit verzi karty s lepším chlazením, kterých se již pár na trhu válí.

    "V některých hrách je grafická karta HD4670 o chlup lepší než kdysi high endová HD3850."

    Tahle "kdysi High endová" HD 3850 nikdy High Endová nebyla. ;)

    "Je tedy zajímavé, co vše se dá vymáčknout z PCI-E slotu."

    Ani ne. :D

    "V high endu jsou její karty neúsporné a příliš topí."

    V High endu tyhle konkrétní problémy nikoho nezatěžují.

    "Když se k tomu přičtou špatné ovladače, tak zjistíme, že ATi umí dělat karty pouze ve střední třídě s nízkou cenou."

    Kolik zkušeností s ATI kartami autor článku má ? Pokud si dobře vzpomínám před řadou 8xxx ATI High Endu kralovala od řady 9xxx (u ATI). Špatné ovladače dle mě hrát tady roli ani nebudou, protože se jedná o kartu založenou na jádře RV770 a toto jádro mělo problémy s ovladači v době uvední nyní se to stabilizuje a jelikož nové karty jsou odnoší, nečekal bych problémy. Něco jiného jsou Duální karty od ATI, kde se ještě nějaké potíže dají předpokládat.

    Celý článek na mě působí jako co jsem si přečetl na internetu tak si myslím, sice je pravda, že jsme jen na blogu, ale smutné je mít trapné kecy okolo, když o tom sám vím prd, že ?

  2. 2 Lukáš Skrytý 16.09.08, 06:09:13
    FB

    Jestli můžu přidat zkušenost s kartami ATI tak teď mám ATI HD 3650. Ikdyž PC mám C2Q 9300@2,5ghz a 6GB RAM tak nejsem žádný hráč a její výkon mi bohatě stačí. Teploty jsou v idle 45°C a v loadu 80°C. Jediné požadavky na kratu byly pasivní chlazení a 2xDVI konektor (mám 2 monitory) a tato to bohatě splňovala, tak proč brát zbytečně dražší, když ju stejně nevyužju a tato absolutně stačí?

  3. 3 Petr Socha 16.09.08, 06:09:16
    FB

    Domácí by se obracel v hrobě, kdyby četl tenhle nadpis :-X

  4. 4 Skutečné Jméno 16.09.08, 06:09:30
    FB

    Skvěle, další slátanina. Četl jsi vůbec co jsem ti napsal k té minulé? (ad pnutí materiálu při velkých rozdílech teplot, ovladače ATI atd?)

    Doporučuju naučit se shodu přísudku s podmětem, zjistit si fakta pokud chci o něčem psát, a taky u toho přemýšlet.
    Jinak by sis totiž nemohl odporovat dvojicí opačných tvrzení v jedné větě. ( V kartě nenajdeme žádný herní výkon X ale pro občasného hráče .. se nějaký najde)

  5. 5 Porsche Design 16.09.08, 07:09:04
    FB

    Bylo tu spousta dobrých a výborných karet ATi, takže HD4670 není první a snad ani poslední. Ovladače jsou již roky bezproblémové. Ale HD4670 má skutečně vynikající výkon vzhledem k ceně a spotřebe.

  6. 6 Jan Zifčák 17.09.08, 11:09:34
    FB

    Řekněme že karty s chipem AMD/ATI konečně zase stojí za pozornost. Osobně jsem majitelem grafiky s chipem GeForce a jsem naprosto spokojen. Nevím jestli se mi to zdá, ale mám také pocit, že autor článku příliš praktických zkušeností nemá. Ukažte mi jednu grafickou kartu určenou pro high end, která je úsporná a netopí. Proto existují výkonné zdroje a výborné chladiče třetí strany. Myslím, že takhle bych mohl pokračovat ještě dlouho.

  7. 7 Ožuch Michal 17.09.08, 01:09:49
    FB

    nechápu proč někdo píše o něčem co v životě neměl v ruce a sám si to nevyzkoušel a spoléhá se na to, že to vyzkoušel někdo jiný....

  8. 8 Filip Kohl 18.09.08, 03:09:16
    FB

    [4] Tak já si taky vyhoním ego. Pane, když už vyžadujete správný pravopis, bylo by záhodno oprášit plísní prožranou učebnici češtiny ze sedmé třídy a pravděpodobně zjistíte, že existují jistá souvětí, věty vedlejší, interpunkční znaménko čárka atd. Posléze se zamkněte do sklepa, odstřihněte svoji přípojku k internetu a svůj úd. Děkuji.

  9. 9 František Příhoda 18.09.08, 03:09:04
    FB

    Pěkná recenze, obsahuje to nejdůležitější co chce user vědět. Tedy nízká spotřeba, nízká teplota a slušný výkon.

    Souhlasím s autorem, že se tato karta povedla.

  10. 10 petr Novak 18.09.08, 07:09:42
    FB

    "Konkurenční karty 8600GTS a 9500GT dosahovali nižších teplot v zatížení, ale v idle jim HD4670 docela utekla."
    tak tohle je hodně velká blbost nezdá se vám? zmíněné karty mají asi tak poloviční výkon takže to je asi možna trochu irelevantní porovnání ne? jinak výměnou chladiče se pokud vím zaruka neztratí, když pak ten originál odáte k reklamaci.
    Sám mám mimochodem 2600XT AGP verzi a funguje dobře, nejsou problemy tak nevim co proti ati ovladačům, někdo to někdy prohlásil a nVidioti se toho chytli(že?;-)).
    PS: plně souhlas s Acem:)

  11. 11 Martin Ryšavý 23.09.08, 07:09:52
    FB

    Už jen úvod mě málem odradil od čtení celého článku :D Který určitě nebyl objektivní. Souhlasím s tím, že tento článek působí směšně, některé výroky mě dokonce zvedaly ze židle, ale to bych opakoval některé další komentáře:) Jistě že souhlasím s tím že se karta povedla, ale ty nesmysly o ATI.....:D

Nový komentář