Produkujte kvalitu a zkrachujete

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Produkujte kvalitu a zkrachujete

Business 13.01.07

Každý ví, že v USA má Apple iPod majoritu na trhu přenosných hudebních přehrávačů. Přitom je každému jasné, že se jedná o jeden z nejhorších přehrávačů. Konkurence (Sandisk, Creative, iAudio, Microsoft) nabízí podporu pro více přehrávaných formátů (FLAC, OGG, APE, Wavpack, SHN), integrované rádio, diktafon, lepší obal a materiály, a přesto se prodává méně. Proč tomu tak je?

Zavřeme vás do klece nazvané Apple DRM

Za vším stojí zřejmě monopolisticko-"komunistická" idea Apple, prezentovaná a viděná za všemi jejich produkty.

Američané si hudbu kupují, v případě Apple přes iTunes. Apple byl v online prodeji hudby jedním z prvních, a patřičně toho zneužil. Apple svoje iTunes vybudoval totiž tak, že hudbu koupenou tam si nikde jinde nepřehrajete. Utratíte tedy pár tisíc US$ za hudbu, a i když chcete přejít na objektivně lepší Microsoft Zune či iAudio XL, nemůžete, musíte si opět koupit za pár set US$ iPod. Jinak veškerou nakoupenou hudbu můžete rovnou vyhodit.

A protože je iPod levnější než ona hudba, zatnete zuby, a jdete opět do něj.

Nekvalitní produkt znamená jeho častou obměnu

Druhou částí této rovnice jsou extrémně nekvalitní materiály, z nichž je iPod vyroben. Plastový obal iPodu Nano je tak nekvalitní, že během pár týdnů až měsíců je každý iPod tak nechutně poškrábaný, že se stydíte jej na veřejnosti vytáhnout z pouzdra. Člověk je tak postaven před "hotovou věc", rok starý iPod je zničený, baterka je nevyměnitelná (maximálně za vysokou cenu v servisu), nakoupená hudba nejde přehrát nikde jinde, tak vám zbývá jediné - koupit si zase nový iPod.

Z tohoto důvodu má řada američanů už svůj třetí či čtvrtý iPod… V zásadě nechtějí, ale musí.

iPod je prostě spotřební zboží, záměrně nekvalitní, a záměrně funkčně omezené. Apple proto prosperuje, ale důvodem není kvalita, ale naopak monopolistické chování, uzavření hudby pomocí DRM, a produkty tak nekvalitní, že si po roce musíte kupovat nové.

Ve Francii proti Apple právě proto bojují. Apple by si za toto chování zasloužil pokutu desítky miliard US$, a nebýt naprostý outsider, určitě by ji dávno dostal. Nicméně komunistická Evropa hrdě "mlátí" jen do velice solidně se chovajícího Microsoftu, který sice nic neprovedl, ale má hromadu peněz.

Kvalita znamená smrt pro výrobce

Teď si představte takové iAudio. Jeho skvělé přehrávače přehrají cokoliv, ať už je to FLAC, OGG či MP3, a poctivé hliníkové pouzdro vydrží celá léta. iAudio přehrávač můžete mít třeba 5 let, a stále nemáte důvod k výměně, vypadá a funguje pořád jako nový. A to je problém!

Zatímco Apple denně produkuje milióny nových zmetků a prosperuje, iAudio krachuje, protože si dovolilo vyrábět kvalitu…

Produkujte kvalitu a zkrachujete.


Komentáře

  1. 1 Thoren 13.01.07, 04:01:02
    FB

    Ačkoli zastávám svobodu ve volbě software a hardware poslední dobou začínám mít k firmě Apple určité antipatie.
    Začalo fanatickými propagátory této značky, kteří buď na tyto výrobky nemají a tak alespoň o nich stále mluví. Neustále kolem sebe mávají grafy, jak to mac v nějakých testech natřel klasickému pc. Dokáží hodiny mluvit o nějaké vždy "fajnové" funkci zatímco chyby vždy přehlížejí a nejraději by je zametli pod koberec. Už mě unavují. Spolužák, který je do apple také zamilován se nechal zlákat miniMacem. Bohužel kvůli závadám ho již třičtvrtě roku neviděl. Také si chce koupit iPhona a tak jsem zvědav, jak dlouho mu vydrží display.

  2. 2 Radek Hulán 13.01.07, 04:01:04
    FB

    [1] servis Apple je v ČR obrovský problém. Zatímco s vadnou deskou zajedu do CZC.cz, a obratem dostanu novou, s Apple iMacem lidé jezdí do Rakouska, a čekají týdny na opravu, protože v ČR by to bylo ještě déle.

  3. 3 running 13.01.07, 04:01:11
    FB

    Uff, po dvou neapplovských článcích jsem si myslel, že rADo s apple články seknul. Neseknul, je tu další Apple. Jojo, takového rADa máme rádi. Kdyby nebylo téhle kalifornské ovocnářské firmy, neměl by dodnes rADo o čem psát. Viva la Cupertino, viva la Blansko!

  4. 4 Radek Hulán 13.01.07, 04:01:16
    FB

    [3] a Apple je tu asi 35 článků z 1200, takže zanedbatelná část..

  5. 5 To jsem zase já 13.01.07, 04:01:29
    FB

    Do iPodu bych klidně šel, ale musel by mít rádio a kvalitní ochranu proti "opotřebení". Viděl jsem roční iPod od kamaráda a vypadal otřesně - poškrábané, upalcované atd. Ano souhlasím iAudio dělá kvalitní přehrávače - obzvláště bych ocenil vysoce kvalitní a výkonný výstup. Jinak si myslím, že je zbytečné něco podobného kupovat když nám to samé umí nabídnout mobilní telefon.

  6. 6 mandus 13.01.07, 04:01:38
    FB

    Produkujte kvalitu a zkrachujete.

    Tato hláška platí bohužel ve většině oborů...

  7. 7 Jakub Horký 13.01.07, 05:01:17
    FB

    Jen bych rád podotknul, že Microsoft také není žádné svaté dítě. Např. u svého kancelářského balíku Office kdysi začal šachovat s uzavřeností (DOC, XLS) a nekompatibilitou (RTF) formátů a hlavně to mu zajistilo, že se začal používat všude místo konkurence. A tohle dělá MS s oblibou v mnoha oblastech. Jinak souhlasím, akorát bych nestavěl Apple a Microsoft do vzájemné pozice Nastěnka vs. Marfuša. :-)

  8. 8 Radek Hulán 13.01.07, 05:01:25
    FB

    [7] to je absolutní nesmysl. Word standardně podporuje export do RTF formátu, takže se o nemožnosti odejít od tohoto kancelářského balíku a přechod třeba na OpenOffice rozhodně nedá hovořit. Nakonec nemusím ani exportovat, OpenOffice i WordPerfect umí DOC soubory otevírat nativně.

    V případě Apple DRM je ovšem hudba dokonale uzavřená, a přechod na konkurenci zcela znemožněn. Apple je tedy v tomto případě monopolistická "svině" zcela potírající konkurenci, Microsoft ne..

  9. 9 Petryk 13.01.07, 05:01:37
    FB

    Když se investuje hromada peněz do vývoje, nezbyde obvykle na marketing a to je holt v dnešní době chyba. Ostatně koukněme na Microsoft ve srovnání s IBM: Windows 3.1/95 byly ve srovnání s OS/2 šmejd, jenže Microsoft nejdřív investoval do marketingu a když byla ruka v rukávě, zainvestoval do vývoje - i když tak činil paralelně řadou NT4/2000 završenou XP... A je tady holt obrovská skupina lidí, kteří počítačům nerozumí a víc je zaujme reklama a design...

  10. 10 Vláďa J. 13.01.07, 05:01:43
    FB

    [8] Radku, je to všude stejné :( Hudbu, kterou nakoupím do Zune přes obchod Microsoftu, tak také nemohu přehrát jinde, protože také obsahuje DRM. A největší rošťárna je to předplatné: předplatil jsem si hudbu a mohu si ji stahovat neomezeně, kolik chci - ale jakmile předplatné zruším (prostě už na příští měsíc nezaplatím), o všechnu hudbu až do teď nakoupenou automaticky přijdu :(

  11. 11 Lukas 13.01.07, 05:01:52
    FB

    Vždyť to tady píšu už po druhé, normální (rozuměj laik v příslušném odvětví) člověk si koupí mp3 playera podle velikosti, velikosti paměti a velikosti baterky. Pak je důležitý design a nakonec kolik to umí formátů, jaká je úroveň šumu atd. Můžeme si říct že to je smutné, ale co si budeme namlouvat, kupujete si Danone? Jestli ano, položte si otázku, jestli je Danone opravdu lepší než třeba Olma, nebo si Danone kupujete jen díky reklamě. Howh, domluvil jsem...

  12. 12 disn3y 13.01.07, 06:01:49
    FB

    [9] Je to tak, kdokoliv snažící se o něco kvalitního může mít tak maximálně hřejivý pocit že ta 1/100 lidí co si jeho produkt koupila je s ním spokojená, a uznává ho jako kvalitního výrobce. (S příznivější cenou). Apple DRM je značka ubohosti a prasáckého využití možností monopolu. Už tu mnohokrát padlo, že chytřejších lidí je na světě nejspíš míň než těch blbějších, a dopřát každému kvalitu by bylo nevyrovnané a nenormální, proto mi stačí se lidem co si koupí ipod zasmát a nechat je hezky si ho poškrábat :)
    Tím že někdo říká jak je apple super o sobě dává vědět že ho ovládlo apple feeling - zaujmutí designem, zahlcení mozku marketingovými triky, celkové přeladění na "pc = apple" a konec.

  13. 13 Jakub 13.01.07, 06:01:49
    FB

    V zásadě souhlasím, jen mě trošku pobavila ta poznámka, že zrovna v komunistické Francii (které brutálně omezuje zaměstanavatele a majitele čehokoliv, např. nemovitostí) bojují proti komunistickému Applu :)

  14. 14 Radek Hulán 13.01.07, 06:01:57
    FB

    [13] nicméně, je to pravda ;) I Francie má své světlé chvilky :-)

  15. 15 Wayland 13.01.07, 07:01:03
    FB

    Chtěl bych se zeptat pana Radka Hulána jaký má názor na Palm jako obecně.Děkuji za odpověď.

  16. 16 Radek Hulán 13.01.07, 07:01:12
    FB

    [15] neznám moderní Palm, měl jsem jen jeden před 4 lety, a jeho systém byl o třídu horší než moderní Windows Mobile.. A dnešní Windows Mobile 5 těžko bude mít v něčem konkurenci.

  17. 17 zx1979 13.01.07, 07:01:16
    FB

    [15] Ač nejsem Radek Hulán tak můj nazor je že Palm je typický příklad firmy která usnula na vavřínech a jejíž vedení si myslelo že nemůže být nikym sesazen z dominantního postavení na trhu. Opak je pravdou a teď už po Palmu, mimo USA, nikdo ani neštěkne protože byl převálcován výrobky firem jako Qtek, Eten, HP, FS a dalších s OS WM5. Samozřejmě v USA se dále těší popularitě, ale americký trh je hodně specifický, což potvrzuje i situace okolo iPodu.

  18. 18 zx1979 13.01.07, 07:01:23
    FB

    Už téměr 2 roky vlastním palm treo 650 a až do minulého týdne jsem neuvažoval o výměně za jiný mobil, protože mi ve všem vyhovoval. Ovšem teď se v ČR začíná prodávat E-ten M700 http://www.e-ten.cz/M700.php a myslím že nebude trvat dlouho než si ho pořídím. PalmOS je prostě mrtvá platforma. Už 3 roky nevydali novou verzi OS, všechno jsou jen nové revize PalmOS 5 a ten už bohužel v dnešní době nedostačuje a i programátoři se od něj odklánějí protože je vcelku peklo pro něj něco naprogramovat. Ještě aby někdo vydal Windows Mobile Media Edition který by byl uzusobený primárně pro zábavu, to by byla velká paráda, která by zadupala do země cely iPhone.

  19. 19 Dr.ik 13.01.07, 07:01:38
    FB

    Ipoda jsem měl v ruce a větší dražší humus jsem neviděl

  20. 20 Jakub Horký 13.01.07, 08:01:05
    FB

    [7] Jistě, teď je doba už úplně jiná, a já mám MS čím dál tím raději. Ale kdysi to bylo opravdu jinak. Word sice vždy uměl exportovat i importovat RTF formát, ale vždy záměrně o něco jinak, než zněla Microsoftí oficiální RTF specifikace. Takže zatímco Word zobrazil každé RTF naprosto perfektně, ostatní textové procesory pokulhávaly (přestože se naprosto přesně RTF specifikace držely). Takže se logicky Word začal prosazovat víc a víc. A o tom jsem psal v předchozím komentáři. Že i Microsoft není žádná hodná holčička bez viny a taky někdy dělá pěkně zrůdnej marketing. :)

  21. 21 MikeMin 13.01.07, 08:01:06
    FB

    "Produkujte kvalitu a zkrachujete." V niektorých ohľadoch je mi z toho sveta do plaču. Ja som človek, ktorý uznáva kvalitné veci a keď už niečo robím, tak sa to snažím doťahovať tak, aby to bolo naozaj kvalitné. Drzím sa hesla: "Priemernů až podpriemernú vec dokáže vyrobiť každý hlupák". Ďaleko asi nezájdem, vzhľadom na to, že pomer "jednoduchých" ľudí a tých, čo chcú kvalitu je tak 100:1. Mám sa nechať strhnúť tou masou, ktorá produkuje rýchlo a nedokonalé veci pre naivných a hlúpych a dobre na tom zarábajú?

    Microsoft možno robí menej "neprimerané" veci než Apple, ale vzhľadom na 99% postavenie aj drobná sviňárna dokáže vraždiť konkurenciu. Citujem Radka: "OpenOffice i WordPerfect umí DOC soubory otevírat nativně" Nerobia to však pre ich dokonalosť, ale preto, že vďaka monopolu MS by bez podpory DOC po nich nikto ani neštekol. Nikoho na OpenOffice nezaujíma, že ODF(ODT) je lepší formát než DOC (OpenXML neuvažujem), ale že má podporu DOC. Inak povedané, Microsoft sa neotažuje podporovať ODF, ale OpenOffice si tú prácu dať musel ...

  22. 22 Wayland 13.01.07, 08:01:07
    FB

    Děkuji za odpovědi. M700 vypadá velice pěkně.

  23. 23 dENISM 13.01.07, 08:01:09
    FB

    Mám tomu rozumět tak, že iAudio krachuje?

  24. 24 Lukfi 13.01.07, 09:01:41
    FB

    Produkujte kvalitu a zkrachujete - takhle je to dnes skoro se vším, paradoxně je to vedlejší efekt volného trhu (kapitalismu). Nekupuji superlevnou neznačkovou elektroniku z hypermarketu, ale myslím že to je stejný případ (tedy bez toho kupování hudby s DRM). Nebo něco úplně jiného - silnice. Dálnice se dají vyasfaltovat kvalitně, aby nebylo potřeba dělat nové každých 10 let, ale firmy co to stavějí by pak přišly o práci.

  25. 25 CPY 13.01.07, 10:01:22
    FB

    Radku neviem kde zijes, ale Americania su spotrebna spolocnost, im spotrebny zivot vyhovuje, dokonca su aj radi ze si mozu kupit novy ipod, ved ked vyprodukuju viac odpadu ako cina to je uz co povedat. Nebodaj im zavidis ich konzumny zivot? Europa je uplne ina a tu sa zije inak, najma na Slovenku kde 1 PC obeha 10 ludi a az potom sa snad vyhodi :-)
    Nuz niesme konzumna spolocnost, a ak sa ti to nepaci, tak to mas v pohode lebo tam nezijes.

  26. 26 Štěpán Binko 13.01.07, 11:01:36
    FB

    [18] Doporučuji koupit zvážit a podívat se spíš po HTC p4350 HTC P3450. Měl jsem ho v ruce, je to vynikající stroj a vynikající zážitek. Skvěle zpracováno, držíš v ruce kus kvalitně opracovaného kovu, který je tenší a menší než "předchůdce" TyNT.
    Mě jenom vadí, že edice WM5 na těhle telefonech s klávesnicí jsou udělány tak, že počítají s otevřením klávesnice, což není vždy pohodlné. Ale vím, že si s tím lze vyhrát a upravit si to.

  27. 27 Radek Hulán 13.01.07, 11:01:41
    FB

    [26] problém je tam o 200MHz pomalejší procesor, a chybějící 3G. TyTN je prostě stále nejlepší :-) I když P4350 je prostě (v té černé) krásné..

    Doporučuji toto porovnání.

  28. 28 Transformator 14.01.07, 08:01:11
    FB

    Přesně tak...iAudio je opravdu velmi kvalitní značka proti nějakým iPodům....Ale lidi strasne čumí na cenu a ne na kvalitu...všeci z mého okolí si kupují samé šmejdy MP3...místo aby si koupili něco co má pořádný zvuk...např. iAudio nebo iRiver....ale oni kupují TEAC atd.

  29. 29 CerKar 14.01.07, 09:01:35
    FB

    [8] Možná, že když dáme Applu čas, vylapší to podobně, jako se to povedlo Microsoftu. Ten v 90´s taky držel monopol a ne vždy čestně a s kvalitou, a kam jak se teď vyvinul...

  30. 30 Scotty 14.01.07, 09:01:58
    FB

    rADo nechystáš nějaký článek, kde bys "něco" napsal o cenách Windows Vista a jejich rozdílech mezi Evropou a Amerikou? Podle mě by tvůj názor spoustu lidí zajímal...

  31. 31 Dark 14.01.07, 11:01:46
    FB

    Jen tak pro infrormaci ohledně Creative. Sice přehrává všechno, ale dobré obaly přestal dělat cca před dvěma lety. Třeba model Creative ZEN Nano Plus (všimněte si nápadně podobn...stejného názvu jako u iPodu Nano), který se mi teď válí doma, má s iPodem dost společných vlastností - Vzhledově se totálně opičí - má úplně stejný tvar, akorát trošku jiné proporce a jednoduchý černobílý displej, prodává se v několika barevných variacích (dokonce bych řekl, že přesně v těch stejných jako iPod Nano) a především je ze stejně dementního materiálu - už se mi rozlomil podélně na dvě půlky - prostě prasknul "ve švu", takže dohromady drží provizorně gumičkou, než se přemluvím a pokusím se ho reklamovat u CZC. a Přitom starej 128MB Creative MuVo funguje i po letech pořád na 100% a nevypadá jako iPod, akorát holt ta paměť už nestačí. iPod je prostě zlo, který se roznáší na ostatní seriózní přehrávače :)

  32. 32 honny 14.01.07, 01:01:32
    FB

    [23] To by mě taky zajímalo, o iAudio M5L uvažuju už nějakou dobu... :|

  33. 33 Bob 14.01.07, 05:01:34
    FB

    [27] Co znamená u TyTNa to "SIM contacts only" nejak nechapu...
    zajimalo by mě čeho jsem si na té šedé mršce, vedle notebooku nevšiml...

  34. 34 Petr Antos 21.01.07, 06:01:03
    FB

    [9] asi takhle :-), MS si na nic nehraje a pragmaticky pilne premysli a pracuje na vyvoji novych technologii - s tim ale, ze kvuli nim za zadnou cenu HNED nezatrati vse stare; mohl by to udelat, uz z pozice sve sily, ale nedela to. MS neni komancska revolucionarska firma, spis se snazi o prirozenou evoluci. Ono neni zadna sranda udrzovat zpetnou kompatibilitu v dnesnim modernim OS zpatky az k programum, ktere bezely kdysi prave na Win3.1, resp dokonce na DOSu... Tohle jsou vsechno duvody, proc jsou WinXP takovy zdanlive spatlany bumbrlicek - kdyz se podivate na modularni, hard-realtime WinCE (verze 5 ci 6), postradajici UPLNE onen stary balast, je to radost :-). A znate sto takoje .NET Micro Framework ???, uz temer managed frontend prostredi primo pro ARM procesory? dokonce bez WinCE pod nim? ve 300kB kodu? VSADIM se klidne, ze tohle jednou klidne nekdo zacne pouzivat i pro GUI tech nejlevnejsich mobilu ...

  35. 35 MiSHAK 22.01.07, 08:01:42
    FB

    Tohle je menší důkaz :-D http://secunia.com/product/96/?task=statistics...