Nechápu české banky

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Nechápu české banky

Business 30.09.05
Moje banka

Musím se přiznat, že občas skutečně nechápu, co banka dělá s mými penězi. To, že příchozí platbu ze zahraničí připíše až s valutou T+3, a 3 dny si tak užívá mých úroků, na to jsem si již dávno zvyknul, a Úřad pro hospodářskou soutěž zjevně také, zvyknul jsem si i na obrovské poplatky při veškerých běžných operacích, přesahujících poplatky bank v civilizovaných zemích EU (třeba sousedním Rakousku), ale to, že některé platby platební kartou vygenerují řadu plusových i mínusových pohybů na účtu místo jednoho jasného debetu, to pořád nemohu nějak rozdýchat.

Copak je toto normální? Měsíční výpis účtu má potom 12 stran A4, a velice těžko se v něm hledají nesrovnalosti.

Update: vysvětlení pracovníka banky.


Komentáře

  1. 1 Aleš Dobrovolný 30.09.05, 06:09:21
    FB

    Hrome, co je to za banku, totodle mě KB nedělá. Jinak souhlas s názorem na nemravné poplatky, které si banky zvesela účtují.

  2. 2 Huhla 30.09.05, 06:09:28
    FB

    Jo, tohle jsem měl kdysi, když jsem si nechal přes kartu vrátit jakousi daň z Itálie. Přišlo mi to taky 2x plus a jednou mínus.
    Já jsem to ovšem přečetl tak, že se to nepovedlo babě v Itálii, Poprvé mi to z karty sebrala místo přičetla, tak to opravila tím, že to přičetla 2x.
    Ale kde je pravda, nevím.
    V každém případě u mně jsem tratil asi 18 korun díky tomu, že první transakce byla o den dřív než druhé dvě, kde ovšem kurs € vůči koruně klesl...

  3. 3 Radek Hulán 30.09.05, 06:09:29
    FB

    [2] no jo, ale Raiffeisenbank toto dělá u každé druhé platby kartou v ČR..

  4. 4 dENIS 30.09.05, 06:09:41
    FB

    T+3 při platbě ze zahraničí je skvělé, mně platil zákazník přes ČS minulou středu, na účet do ČSOB dorazily peníze toto úterý.

    Podle webu ČNB mají být PNC (peníze na cestě) max. 3 dny. Jenže předpis není doplněn o sankce za jeho porušení - jak je u nás dobrým zvykem. Připravuje se prý novelizace, kde by měly banky být postiženy placením úroků z prodlení.

  5. 5 Radek Hulán 30.09.05, 06:09:47
    FB

    [4] no pozor, ty peníze šly T až T+10 do ČR, v ČR byly v T+10, ale s valutou T+13, to je ta prasárna.. Banka si tam sama od sebe dává valutu další 3 dny (k zhruba 5 dnům, které už to měla).

  6. 6 Oleg Kovářík st. 30.09.05, 07:09:01
    FB

    Radku, nevím zda Vaše stránky čte někdo od nás z RB, ale asi ne tak se pokusím vysvětlit. To co je v článku zobrazeno pravděpodobně není obrázek výpisu, ale nezaúčtovaných pohybů. V konečném výpisu zůstane již jen Vaše debetní transakce. Pokud Vás zajímá proč jsou tam ještě dvě položky, tak ta první debetní se objeví v momentě kdy zaplatíte (vyberete z bankomatu), jde direkt do systému banky a sníží Vám částku k disponování, abyste nestihl vybrat z bankomatu a během minuty ještě na pokladně. Účtování z bankomatu či od obchodníka jde daleko déle a v momentě kdy dorazí, objeví se zároveň s ním kreditní operace, která zruší původní avizo, aby bylo vše v pořádku. Je to technické řešení jaké je, ale nevěřil byste, kolik potřebných před zavedením tohohle systému dlouhé doby účtování zneužilo. To jen vysvětlení, nemám s tímto řešením nic společného, jen v RB pracuji. T+3 nevím, ale standardem nejen českým u zahraničních plateb je T+2 dny po připsání na nostro účet, ten je držen vždy v zemi příslušné měny, takže USD v USA apod. takže asi nějaké technické příčiny tam jsou. Platby se dají urychlit, ale za poplatky. Trochu jiné je to u plateb v Evropském hospodářském prostoru, zde postupně dojde i u nás na přechod na obdobu tuzemského clearingu a takové platby postupně zrychlují, zlevňují a doufám ještě zlevní. Jinak můj názor je, že poplatky jsou dány trhem a dokud některá banka nezačne radikálně zlevňovat, bude setrvalý stav. Přeci je náš trh malý . Myslím , že se shodnem, že větší zvěrstvo jsou daně. :-)

  7. 7 Radek Hulán 30.09.05, 07:09:06
    FB

    [6] díky za vysvětlení :-)

    Re: poplatky, ony jsou jako celek směšně malé, ale pokud vidím, jaké jsou v Rakousku nebo Itálii, je zde ještě prostor pro snižování ;-)

  8. 8 dENIS 30.09.05, 07:09:10
    FB

    [5]Tak to jo, to je pěkné svinstvo. Mně se něco podobného stalo při čekání na platbu ze Slovenska.Že bych si založil banku?:)))

    Z hlediska (nejen) rychlosti u mě vede ebanka, když jsem dříve pracoval ve firmě, měli jsme s kolegou výplatu na účtě vždycky o den-dva dříve než ostatní...

  9. 9 destr 30.09.05, 09:09:27
    FB

    Mno jedná se o trochu složitější problematiku, která se nevejde do jednoho článku. Banka si rozhodně těch úoků neužívá, to je naprostý omyl. Zahraniční platby, to je trochu obšírná problematika. Co se týče výběru PK z bankomatů a plateb u obchodníků, pokud má obchodnik terminál je na strane klienta částka blokována, tzn prostředky jsou na účtě klienta, ale nemůže s nimi nakládat až do okamžiku vypršení holdu-blokace. Pak zpravidla dochází k zaúčtování položky a tato se také projeví na výpise (tedy jednou).
    A ještě k těm poplatkům, banky si účtují jenom to co unese trh a myslím, že právě dosáhly hranice. Mimochodem toto zavedly právě zahraniční banky vstupující do českého bankovního sektoru. Doma si to nedovolí, ale tady nás pěkně ždímou.

  10. 10 Petr 30.09.05, 10:09:01
    FB

    Nerozumím bankovnictví a ani nechci vědět, jak to uvnitř banky funguje. Nicméně nechápu, proč se ve 21. století počítají transakce tuzemská banka - tuzemská banka na dny a ne například na minuty... Ostatně proč se banka - banka nepočítá na minuty?

    Jeden náš klient, který se pohybuje ve finančním sektoru, se dušoval, že dle zákona by banka měla převést platbu do 24 hodin, kde interval je stanoven dobou od vystavení příkazu k platbě do připsání platby na protiúčet. Pokud je to tak, situace je v praxi cca o 100-200% horší...

  11. 11 destr 30.09.05, 11:09:37
    FB

    Ještě pro upřesnění, platba v tuzemsku CZK není BANKA - BANKA. Princip je následující. Banka odesílatele - ČNB - Banka příjemce. Zahraniční platba (i platba v tuzemsku v jiné měně nežli v CZK) = Banka odesílatele - korespondentské banky (min. dvě) - banka příjemce. Doba obvyklá pro tuzemský převod v CZK jsou dva pracovní dny. U expresní platby jeden den.
    Pouze upřesním, detaily jsou v sazebníku a obchodních podmínkách.

  12. 12 Tex 01.10.05, 01:10:18
    FB

    Co je to korespondenská bana? Prosím vysvětlit. Jinak k rychlosti nerychlejší je opravdu e-banaka protože jedině ta běží on-line (ale stejně si myslím že přepody by mobli být ještě rychlkejší) ale není zájem. Ostatní banky pracují systémem post procesingu - jak je videt nejdříve to např zablokují a pak za pár dní to teprve zůčtují. Podle definice jedné pracovnice spořitelny tak online znamená 24 hodin a ofline znamená 48 hodin.

    Já pracuji v telekomunikacích kdybych mu řekl že online znaméná 24 h tak se mi vysměje.... -zjišťování kreditu u předplacenek trvá zlomky sekund... to je taky bana... online... (všichni oerátoři u nás)

  13. 13 dENIS 01.10.05, 07:10:56
    FB

    [12] Ale ebanka taky při platbě kartou pouze částku zablokuje a vyúčtování s obchodníkem provede později.

    Korespondenční banka je myslím partnerská banka tvé banky v zemi, odkud se zahraniční platba provádí. Takže když ti někdo platí ze Slovenska a má účet u Tatra Banky a ty u Ebanky, tak jde platba přes slovenskou Všeobecnou úvěrovou banku, což je korespondenční banka Ebanky na Slovensku.
    Tož tak...

  14. 14 Tex 01.10.05, 08:10:35
    FB

    [13] Máš pravdu - Můzu nebo Vise taky chvilku trvá naž to pošle. Provadějí nějakou autorizaci ale poč to trvá tak dlouho nevím. Nicméně blokace se na e-bance projeví tak nejpozději do 3 min od zaplacení (pokud má obchodník on-line terminál). Ověřeno praxí...

  15. 15 dENIS 02.10.05, 10:10:05
    FB

    [14] Ověřeno praxí.. To já samozřejmě vím, jsem jeden z prvních klientů eb:)) Občas se mi taky stane, že ve frontě u pokladny RYCHLE převádím přes mobil prachy mezi účty (kartu mám jen pro jeden) abych mohl zaplatit.

  16. 16 Jiri Zahradil 03.10.05, 12:10:28
    FB

    [1] no stalo se mi to v KB, ovšem ne příliš často