Přihlášení

registrace ~ obnova hesla

MyEgo.cz › Mám rád (i) Windows! Linux umírá... .

Mám rád (i) Windows! Linux umírá...

Friday, 20.02.04 - Mám rád... - autor: Radek Hulán
Windows

Před pár dny jsem na svém blogu psal, že "Mám rád Linux". A je to pravda. Jenže... Za ten týden se změnilo pár věcí...

A to sice: koupil jsem si nový počítač. To není až tak hrozné, občas se dějí i horší věci. Nicméně...

Mám ten svůj nový počítač samozřejmě rád (jako ostatně skoro všechno kolem sebe), ale můj Linux jej moc nemiluje. Zvláště pak i848 chipset, AGP 8x sběrnici, Pentium-IV / 3GHz s HyperThreading technologií (v počítači pak jsou, virtuálně, procesory dva), řadu USB 2.0 portů, SATA disky, 8x DVD vypalovačky, a další zcela běžný hardware. A protože jsem potřeboval pracovat, a ne hledat na internetu, a v různých diskusních fórech se ptát a ptát, a zkoušet najít ty správné zdrojáky a parametry na zkompilování jádra, tak jsem sáhnul po instalačkách Windows XP.

A za hodinu bylo hotovo...

PS: já neříkám, že to rozchodit nejde, ale teď na to nemám 2 týdny času, uvidíme později... (a, rovněž se nechci omezovat ve volbě hardware, na to, co podporuje Linux, to není svoboda, Windows mi, v tomto speciálním případě, dává svobodu volby!).

Nerad to přiznávám, ale... občas je pohodlí instalátoru příjemné. Takže Linux mi teď běží, tak jako dřív, jenom na serveru..

A odtud je jen krůček k další úvaze...

Jak na tom bude Linux v budoucnosti? Domnívám se, že mnohem hůře než dnes. Bohužel. A myslím tím jak Linux na desktopu, tak Linux na serveru.

Proč na tom Linux bude v budoucnosti hůře než dnes?

[1] Počítač a připojení k internetu se stává, či se spíše už stalo, masovou záležitostí. S touto masovostí je ale zároveň IT technika rozšiřována mezi stále méně a méně nadané... lamy. Lamy, co neumí uložit soubor. Lamy, co neumí napsat email. Lamy, pro které je záhadou jak napsat "zavináč". Lamy, co si myslí, že "ten font mám přece já ve Works, tak to pošlu dál, to přece má každý!". Po těchto lidech prostě nemůžete chtít, aby si překompilovali jádro operačního systému jenom proto, že potřebují jednu funkci navíc! Linux je stále, svojí "uživatelskou přívětivostí", daleko pozadu za Windows, a těžko je někdy dostihne, je to proti filosofii jeho tvůrců, jejichž krédem je absolutní kontrola nad tím, jak jejich počítač / OS vypadá a funguje. Mě se kontrola nad vším v Linuxu moc moc líbí, je to hlavní důvod, proč jej používat, ale ta je podmíněna nejen znalostmi, ale i dostupností času.

[2] Podpora výrobců hardware pro Linux je stále jen ve fázi slibů, v podstatě stále neexistuje, dnes není o mnoho více výrobců, kteří nabízejí drivery pro svůj hardware pro Linux, než tomu bylo před třemi lety...A situace se nezlepšuje!

[3] Jsou vyvíjeny stále nové a nové periférie. Fantastické periférie. Životní styly. MP3 přehrávače. PDA. Video. Počítač se stává centrem domácí zábavy. Koupíte si novou kameru, nový digitální fotoaparát a... smažete Linux, a to i když jste třeba zarytý Linuxák, protože řadu nových komponent s Linuxem prostě nerozchodíte, nepropojíte je. Jedině snad, kdyby jste si napsali vlastní ovladače... Ale máte na to (čas)? Ano, vyznat se v kernelu Linuxu, a jeho úpravách, může být velice zábavné, ale, opravdu jste ten jeden z cca padesáti miliónů lidí, kteří na toto mají čas?? Pokud ano, gratuluji, ale my ostatní se musíme živit jinou prací, než je překompilovávání open-source zdrojáků...

[4] Co Linux na serveru? Zde má stále své místo, jako velice rychlé, flexibilní řešení, s velkou podporou u web-masterů. Nicméně. Pokud jste velká firma, zapomeňte na Linux (podle poslední studie to velké společnosti skutečně dělají, používají dnes méně open-source platforem než před třemi lety)! Zkuste přijít do Komerční banky, a.s., s tím, že naprogramujete online obchod s akciemi a použijete MySQL, Perl, PHP a Apache. Nepřijme Vás na prezentaci ani uklízečka.... Pak ale stejnému projektu udejte tak 10x vyšší cenu, použijte .NET technologie, a nejlépe Oracle či Sybase databázi, popřípadě něco od Sunu (Solaris zní docela dobře), a... uspořádejte velkolepu prezentaci. Toto není útok na Komerční banku, právě naopak, je zvolena jen jako příklad, ale fakt je ten, že "open source" nemá, v prodejních aktivitách, pro velké korporace, žádný zvuk. Tedy, open-source, abych byl přesný, má pro velké korporace záporný zvuk. Prodáváte-li systémy založené na Oracle databázi, vlastně tím tak trochu parazitujete na dobrém jménu společnosti Oracle, což je pozitivní pro Vás! Korporace dá na dobré jméno více, než na vyšší počáteční náklady. Samozřejmě, pokud budete dělat něco pro malého Frantu, asi mu dáte PHP a Linux, ale... Korporace se nechová jako malý Franta. Korporace potřebuje kontinuitu, záruky, top technologie, posvěcené trhem, ne obrýleným open-source programátorem Torvaldsem. Bohužel...

[5] Windows jsou, dnes, skutečně velmi dobrý operační systém. Ať si to přiznat chcete či ne. Jejich podpora, stabilita, šíře podporovaného hardware je... unikátní. Jestliže jste se dříve poohlíželi po Linuxu z toho důvodu, že jste nemohli snést architekturu pohrobků DOSu jako je Windows 95, Windows 98 či Windows Me, tak dnes je situace zcela jiná. Od Windows 2000 je to totiž velmi zdařilý operační systém, a pokud mu rozumíte a umíte si jej nastavit (což samozřejmě nejde až tak zcela jako u Linuxu, ale... postačuje to pro normální práci), bude Vám vyhovovat.

[6] M$ je tlačen, a to zejména vládami zemí EU, k otevření svých API, k otevření formátů dokumentů, k "open source" politice v oblasti výměny dat. To, že systém Windows byl dosud zcela uzavřen, bylo hlavním důvodem, proč produkty M$ nepoužívat. Používáním Windows jste se na M$ stal totálně závislý. Je naprosto nehorázné, že ostatní firmy musí empiricky zkoumat, jaká tajná API Windows asi ještě mají a jaký je asi skutečný formát .DOC a .XLS souboru dnes, a jaký bude zítra.... Toto se ale, bohudíky, mění... Povede to ovšem k tomu, že dnešní formát MS Wordu se stane bez problémů přijímaným i na ostatních platformách, a tím Windows jen posílí!

[7] Kapesní počítače, telefony, PDA, věci které nosíme u sebe... Už jste si zkusili svůj telefon, jeho adresář, kalendář a poznámky synchronizovat na svůj Linuxový "Outlook"? Že ne? Že Vám Evolution padá? Že je nemožné, či minimálně velmi obtížné, Vaše PDA s Linuxem propojit?.. No jo... Lidé si kupují stále více přenosných zařízení, které jim umožňují být neustále online, a s tím automaticky přichází potřeba tato zařízení, při příchodu domů, či do práce, synchronizovat na stolní počítač. Opět, kolik lidí má čas toto rozcházet pod Linuxem, když se svým telefonem dostanou přibaleno CD, na němž je binární forma Windows programu?

Mám rád Linux. Moc. Ale používám Windows... ;) (tedy, dnes používám Windows, zítra bude všechno zase asi jinak, mě osobně libovolné problémy vzrušují, nedají mi spát, dokud nejsou... vyřešeny ;) )

Vivat, Linux!

Mimochodem, Linux má jedno velké plus. Linux je totiž mnohem více sexy než Windows! Tvrdí to i moje přítelkyně...!

Friday, 20.02.04 - Mám rád... - autor: Radek Hulán - 11373x

Komentáře:

  1. [1] Richard H. r53s07p06.home.nbox.cz

    Jen velmi rychle, a to k bodu 7. Synchronizovat jsem s Evolution kdysi zkusil, fungovalo to, nepadalo to. Ale E. nepoužívám k poště a synchronizovat vlastně nepotřebuji, takže to byl jen pokus.

    Jinak PDA (Palm TT) bez problému s Linuxem synchronizuji, instaluji na ně programy a mám nad tím mnohem větší kontrolu, než ve Windows...

    (Jasně, být lama, která ani neví, kudy to připojit k PC, nedám to dohromady. Ale to asi ani pod Win...)

    odpověz na tento komentář
    1. na komentář reagoval Petr Mach — #11
    karma: 0 Friday, 20.02.04, 01:52:55
  2. [2] Pavel@cetoraz 98.196.108.194.contactel.net

    Mno... hezky clanek :)

    Osobne kdyz si budu kupovat novy pocitac, budu vyzadovat, aby vse bezelo pod Linuxem, protoze na win nemam silu, chut ani naladu.

    Jen kratce - SATA disky fungujou, podpora hyperthreadingu bude problem, zname prece tu Wintel dohodu, ze :-) USB je bez problemu.

    A k tem bodum - tak nejak ve zkratce:

    - fotak asi problem neni, ze. Ten jsem pripojil, Fedora zachroustala a bylo vymalovano (ehm... namountovano :-)
    - servery - dal bych zivotne dulezity produkcni server na linux - to asi ne, ale rozhodne by tam nebyly windowz jako serverovy OS
    - jadro linuxu kompiluji jen fajnsmekri, ja osobne jsem uz asi 4 roky nekompiloval, pouzivam distribucni a vzdy fungovalo vse tak, jak melo.
    - ovladace... to uz se zase vracim k zacatku meho komentare. Jak prohlasil jeden clovek "kdyz kupujes hardware, kterej je spis software... nemuzes se divit, ze bude problem", ze :-) Jsou to proste vetsi a vetsi sunty (treba winmodemy jsou pro me "redukce PCI - telefonni zasuvka"), ktere se stale vice spolehaji na to, ze to procesor spocita a ze nekdo napise ovladac. A rozchodit takovej sunt byva i ve windoze problem obrovsky!!! To si musime priznat.

    S necim souhlasim a je mi celkem jedno, kdo co pouziva, ale neodpustim si komentare:-)

    Ja mam linux rad, nevim co bude dal (dalsi pokracovani skoly nebo prace), ale na svuj domaci pocitac bych win nedal.

    odpověz na tento komentář
    1. na komentář reagoval Petr Mach — #11
    karma: 0 Friday, 20.02.04, 15:32:10
  3. [3] rony 81.0.212.34

    len kratko: robim v banke. mame linuxove servre. dokonca niektore su "moje". mame aj ine linuxove servre. mam aj unix.

    vsetko je vec ucelu, vhodnosti pre riesenie problemu.

    chodia k nam aj firmy ponukajuce aplikacie stavane pre linux, vypocujeme ich a nesmejeme sa.

    takisto zvazujeme vysku investicii. a sme takisto pragmatici.

    odpověz na tento komentář
    1. na komentář reagoval Petr Mach — #11
    karma: 0 Friday, 20.02.04, 19:27:40
  4. [4] Radek Hulán

    [ad 3] ale áno, v KoBa je Linux taky, taky třeba Solaris, v řadě bank je například AS/400, atd. Tento článek dost generalizuje, nicméně, obávám se, že Linux na desktopu je... bohužel skomírající věc.

    odpověz na tento komentář
    1. na komentář reagoval Petr Mach — #11
    karma: 10 Friday, 20.02.04, 19:33:30
  5. [5] #lama r3m60.mistral.cz

    Radku, nakonec fachala ta i848? Ja mam i845 a nefacha ;(

    odpověz na tento komentář
    1. na komentář reagoval Petr Mach — #11
    karma: 0 Friday, 20.02.04, 19:49:04
  6. [6] Radek Hulán

    [ad 5] ještě jsem to neměl čas řešit, včera jsem to nerozchodil, tak jsem tam dal WinXP, teď tu mám dceru... Tak ve středu se k tomu zase dostanu, prolezu pár diskuzních fór a samozřejmě to zkusím rozchodit, JÁ CHCI LINUX! Ale obávám se, že to nebude jednoduché, i848, ICH5, P-4/HT, a další... Mimochodem, ten board je MSI (Neo 848-S) a je fantastickej... Doporučuji.

    odpověz na tento komentář
    1. na komentář reagoval Petr Mach — #11
    karma: 10 Friday, 20.02.04, 21:15:23
  7. [7] #lama r3m60.mistral.cz

    Tohle ti mozna pomuze, mne to nejde ;( Taky to budu muset resit ..

    http://www.intel.com/suppor...

    odpověz na tento komentář
    1. na komentář reagoval Petr Mach — #11
    karma: 0 Sunday, 22.02.04, 21:56:45
  8. [8] Radek Hulán

    [ad 7] děkuji, podívám se na to, ale dostanu se k tomu stejně až o víkendu... :cry:

    odpověz na tento komentář karma: 10 Monday, 23.02.04, 01:45:15
  9. [9] Martin Baleja kio02.vsb.cz

    Sorry, ale nezdá se mi, že by Linux na desktopu skomíral - spíš naopak. V několika ohledech s Tebou souhlasím, v několika naopak nemůžu - například to, že většina výrobců hw nepodporuje Linux, ale veškerý hw je podporován Windows mi nepřijde jako svoboda volby, ostatně nechápu, proč tomu tak stále je, když napsat ovladače pro Linux nemůže být pro výrobce o moc větší problém, než u Windows. Jde jen o to, že je k tomu nikdo netlačí - u Windows mají to svoje jistý a Linux je jako (zatím) minoritní systém nezajímá. Krom toho - jak už tu kdosi psal - když si pořizuju komponenty, vybírám si podle toho, jak moc velké problémy s nimi budu pod Linuxem mít. Jasně - můžeš namítnout, že někteří lidé prostě potřebují ten a ten kousek, ale podle mně si "obyčejný smrtelník" vždycky nějakou alternativu najde.
    Hmmm, no, bohužel není čas napsat toho víc (ostatně - myslím si, že i tohle je až až:-)), takže to je ode mně prozatím všechno.

    odpověz na tento komentář karma: 0 Wednesday, 07.04.04, 12:12:55
  10. [10] Jarda gprsg145.isp.t-mobile.cz

    Krásný článek. Po pouhých pár měsících je ale najednou vše jinak...
    Linux dnes distribuuje Novell, Hewlett-Packard jej začíná nabízet na svých PC... A tento trend tím jistě nekončí.
    A jen pár slov k argumentaci na téma ovladače: není kritériem kvality Windows, že řada výrobců HW zatím píše ovladače jen pro ně. Nakonec byly a jsou první a nejrozšířenější. ZATÍM. Ale i tady se, tak, jak se Linux postupně uplatňuje na trhu čím dál víc, situace změní. V opačném případě by totiž výrobcům HW, které nevezmou Linux vážně, začaly postupně utíkat kšefty. S kvalitou windows to ale rozhodně nemá mic společného.
    Naopak klobouk dolů před vývojáři linuxu, že dovedou, byť v nepříznivých podmínkách oproti softwarářům pro Windows, držet krok a často bez technického zázemí výrobců HW psát kvalitní ovladače pro linux.
    I to je známka síly vývoje, kterým jde linux dopředu.

    odpověz na tento komentář karma: 0 Friday, 17.09.04, 10:23:54
  11. [11] Petr Mach gprs40-2.eurotel.cz

    Jestli si kupujete hw a chcete používat linux, kupujte si takový, který je bezproblémový v linuxu, to samé přece platí i pro windows, v nich také všechno nechodí. Třeba podpora 64 bitů je v nich velmi tristní. Jestli neumíte překládat jádro, jako já, používejte distribuční, která jsou připravena odborníky a podporují širokou škálu hardware.

    Pro srovnání, já mám nový počítač asi půl roku, mimo jiné P4HT, který tu opakovaně zmiňujete jako by s ním měly být nějké problémy, nejsou. Už před půl rokem nebyly, nainstaloval jsem si Aurox 9.1, což je polský klon RedHatu 9 (a že to už je fousaté distro), který HT při instalaci rozeznal a při startu linuxu mi nabízí single nebo SMP (víceprocesorovou) verzi jádra. Jestli se nepletu, tak linux dokonce HT podporoval dřív než windows, to samé platí o USB 2.0, wifi a tak dále a tak dále.

    Tím nechci říct, že se nemohou problémy s hardware objevit, ale s rozšířeným standardním hw problémy nejsou onic větší než ve windows. Takže to co píšete je holý nesmysl.

    odpovídá na Richard H. — #1 Pokud lamě někdo linux nainstaluje a spravuje, tak s ním nebude mít potíže, osobně věřeno na několika lamách. Tyto lamy si samy tak jako tak nezvládnou spravovat windows. Kromě toho je správa windows složitější, neustálý boj s viry, spyware atd, to vyžeduje denodenní kontinuální údržbu, linux je v toto směru podstatně robustnější.

    odpovídá na Pavel@cetoraz — #2 Podpora výrobců HW není ideální, ale rozhodně se zlepšuje a ne zhoršuje. Kdy to kdo dřív viděl, aby např. největší výrobci grafických karet dělali pro linux ovladače jako dnes, kdy to kdo dřív viděl, aby se linux prodával již předinstalovaný jako dnes, kdy to kdy dřív viděl, aby linux podporovaly výrobci sestav jako je HP či Dell jako dnes? Zájem o linux je čím dál větší a tomu také odpovídá čím dál větší podporá od výrobců hardware. Vždyť i u nás tomu tak j, viz. např. nedávno proběhnuvší správa, že IS české pošty jede na linuxu a to je 4 000 serverů a 12 000 stanic, při takovém objemu se už dodavateli hw vyplatí linux podporovat.

    odpovídá na rony — #3 S podporou periferií je to dobré a třeba připojení foťáku, které zmiňujete je v Linuxu snazší, zvláště když ten foťák používá nestandardní protokol (tedy ne USB Storage mass nebo PTP). V Linuxu vám pomůže všudypřítomný nástroj getphoto2, ve windows, pokud u sebe nemáte speciání ovladače, což obvykle nemáte si ani neškrtnete. Tudle jsem si ke kamarádovi dones USB disk a nedostal jsem se k datům na něm uloženým, protože windows 98 to prostě samy od sebe neumí.

    odpovídá na Radek Hulán — #4 Linux na serverech se tak etabloval, že to co píšete je naprosto zjevný nesmysl. Samozřejmě že finanční aplikaci nebudu psát na MySQL, která na takové použití není stavěná, stejně jako veřejný webhosting nebudu stavět na Oracle, protože to na to taky není stavěné. Ale Open Source nabízí i jiné databáze, PostgreSQL, Firebird a další. A když jsme u toho, tak Oracle doporučuje své databáze provozovat na Linuxu. Krom toho např. HP nabízí databázi s nejlepším poměrem cena/výkon právě na linuxu. Korporace na Open Source naslyší, ale slyší na spolehlivost a podporu a to linux ve spojení s firmami jako HP nebo IBM nabízí a korporace na to slyší, nevím kde jste došel k tomu, že ne.

    odpovídá na #lama — #5 Linux je také skutečně velmi dobrý operační systém a rovněž má dobrou podporu od všech velkých hw firem typu IBM, HP, Unisys a dalších. Slabší podporu má zatím u velkých sw firem, ale i tady se situace zlepšuje.

    odpovídá na Radek Hulán — #6 MS je tlačen, Linux je ale dávno otevřený kompletně a bezproblémově, zde má Linux jednoznačně navrch. Až bude DOC a XLS skutečně otevřený a bezproblémově použitelný v jiných softech a na jiných platformách, povíme si o tom něco víc, zatím je to spekulace, protože tomu tak dosud není a MS v tomto ohledu ani nic neslíbil a ani nevypadá, že by se k něčemu takovému chystal, takže nevím kde berete ten optimismus, že to v dohledné době udělá. A narozdíl od vásm já si myslí,. že tohle pozici microsoftu oslabí, důkazem budiž fakt, že se ms nemá k tomu, aby to udělal.

    odpovídá na #lama — #7 Jaký s tímhle máte problém, vždyť s tím žádné potíže nejsou. Tohle je jen hloupé strašení sama sebe, až s tím budete mít reálné zkušenosti, dejte vědět. To mi připomíná mé obavy z toho, jak si linux poradí s mou PCMCIA síťovou kartou, nakonec ji stačilo zastrčit do slotu, notebook dvakrát pípnul a mohl jsem na síť, zprovoznění hw včetně nastavení sítě proběhlo naprosto automaticky a to v RedHatu 6.2, tedy ještě někdy před rokem 2000. Trochu víc důvěry v Linux by to chtělo.

    odpověz na tento komentář karma: 0 Saturday, 18.09.04, 01:37:48
  12. [12] oR ip1-40.internet-link.net

    Článek je napsaný velmi dobře a rozumně.

    ALE
    >> tak jsem sáhnul po instalačkách Windows XP....

    Jedu od výplaty k výplatě. Nedovedu si představit, že bych sáhnul pro instalačky XP a MS Office a měl přitom čisté svědomí :))))

    odpověz na tento komentář karma: 0 Saturday, 01.01.05, 19:21:18
  13. [13] Martin Malec 82.99.135.10

    Radku, tohle byl konečně nějaký dobrý, ale skutečně dobrý článek. Má hlavu a patu a není psán jenom za účelem maxima návštěvníků. Jen tak dál, zkus psát víc takovýchto článků a méně těch bulvárních, 'flamo-filních'.
    Sice si v článku sám kolikrát odporuješ, ale svým způsobem je to rozumné a pragmatické uvažování. Souhlasím s tím, že nikdo nemá čas na listování fóry a čekání na funkční ovladač. Linuxák si ale zase koupí hardware, na kterém mu to pojede. Winmodem opravdu není pro Linux, sám už jsem si to bohužel několikrát ověřil. Mimochodem právě kvůli winmodemu jedu sám na Win...

    odpověz na tento komentář karma: 0 Wednesday, 18.05.05, 17:05:07
  14. [14] Mrakolet pix.vop025.cz

    Já používám Slax Linux a musím říci, že nejlepší je verze 4.2.0 umí fakt moc na to, že se vejde na 210MB CD je to sice Live distribuce, ale brutální na ní je, že ani root nezničí instalaci systému. Dá se nainstalovat na CD,DVD,HDD,Flash,Magnetooptiku,ZIP disk. V dohledné době bude i serverová verze (server startující z CD). Je to česká distribuce. V rychlosti a nenáročnosti na Hardware jí nemůže Windows XP konkurovat. http://slax.linux-live.org/?lang=cs...

    odpověz na tento komentář karma: 0 Tuesday, 22.11.05, 08:34:29
  15. [15] arce cst45179.semily-net.cz

    Linux nechci právě proto že když chci udělat docela banální věc musím si přečíst tohle nebo ještě támhleto, nebo pročítat fóra kvůli věci kterou winy umí samosebou a jednodušeji

    odpověz na tento komentář karma: 0 Tuesday, 20.12.05, 14:12:18

Přidejte nový komentář:

Pro přidání komentáře a hlasování se musíte nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit.