Knižní tipy

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Knižní tipy

Dan Brown - Da Vinciho kód

Já vím, teď si asi klepete na čelo, tři roky stará kniha, film uveden před půl rokem. Fakt je ale ten, že osobně mám odpor k věcem, ke kterým se strhne obrovská reklama, a proto jsem tuto knihu dosud ignoroval. Nicméně, překonal jsem se, a Da Vinciho kód si v českém překladu od Barbory Michálkové zakoupil. Knihu jsem začal číst minulý víkend v sobotu, a den nato ji dočetl.

Dan Brown je "popová hvězda" v oblasti spisovatelů, téma "Svatého grálu" podává mimořádně poutavě, zábavně, a s velkým nádechem tajemství. Co na tom, že se jedná pouze o fikci, je to skvěle napsaná fikce, a "pohádky pro dospělé" mají na knižním trhu své nezastupitelné místo. Po dlouhé době autor, který umí psát a zaujmout.

Film jsem neviděl a nedoporučuji jej, toto téma se pro film jednoznačně nehodí, snad může mít smysl jen kvůli Audrey Tautou, kterou jsem si doslova zamiloval v "Amélii z Montmartru" a v "Bůh je velký, já ne". Čtení Da Vinciho kódu je spíše intimní věc, a dívat se na něco drasticky zjednodušeného s 500 lidmi v kině nepatří podle mého názoru k dobré zábavě.

Pokud máte rádi dobře napsanou fikci, kniha Da Vinciho kód je skvělá volba.

Bill Bryson - Stručná historie téměř všeho

Snažit se na 500 stránkách shrnout Stručnou historii téměř všeho zní rovněž jako mírně pošetilá věc, nicméně, Billu Brysonovi se to povedlo. V tomto díle laicky přístupným, populárním a velice čtivým způsobem vysvětluje události od velkého třesku, přes vznik života jako takového, až po stvoření moderní civilizace. Rovněž vysvětluje řadu nejvýznamnějších vědeckých objevů.

Není to žádná fikce, jsou to pečlivě posbíraná, pochopená, a tlumočená vědecká fakta z mnoha oborů, a je to jedna z mála knih, kterou jsem po jejím "zdolání" četl za pár měsíců znovu.

Knihu vydalo nakladatelství Pragma a přeložila Jana Novotná. Myslím, že to je skvělý tip na vánoční dárek, ostatně tlustý balíček knih by pod stromečkem neměl nikdy chybět.


Komentáře

  1. 1 Petr 18.11.06, 03:11:25
    FB

    Když jsme u těch knih, jak si pokročil se sepisováním vlastní knihy?

  2. 2 Jiří Macich ml. 18.11.06, 03:11:28
    FB

    Da Vinci Code je kniha s čestným místem v mé skromné knihovničce a musím ti dá za pravdu. Film jsem viděl dvakrát. Jednou při mediálním šílenství v kině, podruhé v klidu domova na DVD. Určitě to není špatný snímek ze svého žánru, nicméně v něm viniká jak neskutečně přehnaný příběh to je. Kniha si udržuje jistou serióznost. Tom Hanks a Ian McKellen ho ale posouvají do trošku jiných pater než ve kterých se pohybují Lovci Pokladu s Nicolasem Cagem ...

  3. 3 LBS 18.11.06, 03:11:33
    FB

    Tak teda tohle je od Vás nečekané,Radku. Já mám přesně opačný názor - kniha je nesourodý slepenec nesmyslů s těžko doložitelnými fakty a občas i zjevnými nepravdami. Jenom proto aby to Brownovi "nějak" pasovalo.
    A o zápletce a napínavosti se snad vůbec nedá hovořit, vysloveně jsem tuhle knihu protrpěl.
    Dan Brown je popík v literatuře, to ano, ale na úrovni Michala Davida. Doporučuji (jako člověku znalému problematiky) si přečíst "Digitální pevnost" a jestli i potom budete o Brownovi mluvit stejně jsem zvědavý. Asi se jako odborník na výpočetní techniku budete smát stejně jako lidé znalí historie po přečtení "DaVinci Code" :-)

  4. 4 Radek Hulán 18.11.06, 03:11:38
    FB

    [3] vždyť já to knihu charakterizuji jako fikci, popřípadě jako pohádku pro dospělé. Ale jako dobře napsanou pohádku ;)

  5. 5 Wu 18.11.06, 04:11:50
    FB

    Vida, nečekal bych, že Šifru oceníš. Je zvykem ji odsuzovat, obzvlášť z pozice intelektuálů... Kniha má oproti filmu výhodu, že je v ní více informací, náčrtků apod. Film zase přináší (přirozeně) víc vizuálních informací, všechna popisovaná místa skutečně vidíš. Jako doplněk knihy je myslím dobrý.

  6. 6 Miner 18.11.06, 04:11:57
    FB

    Radku zkuste si taky někdy přečíst něco od Jeffryho Deavera když Vás tak baví pohádky pro dospělé, myslím že umí psát podobně jak Brown, podobně poutavě...

  7. 7 LBS 18.11.06, 05:11:24
    FB

    [4]
    Jistě,čtivé to je. Ale podobně jako Margarete Steelová.
    Můj největší problém s touhle knihou je ten, že někteří duševně slabší jedinci berou spoustu tvrzení v knížce obsažených za pravdivé. (Viz hned na začátku kdy Brown píše o tzv. "Les Dossieres Secrets" a používá je jako výchozí materiál - jsou to padělky) Takže bojovat proti církvi je podle mě záslužné, ale pokud se k tomu používají padělky - zbytečné. Přeneseně i ke komunistům - kdykoliv se v argumentu proti nim nepoužije nějaký absolutně pregnantně dokazatelný fakt - např. vágní 100 milionů mrtvých, ihned to napadnou slovy - jsou to lži, mrtvých nebylo sto milionů, ale maximálně 99.

  8. 8 petr 18.11.06, 05:11:26
    FB

    Kniha Šifra Mistra Leonarda je opravdu kvalitní dílo a velmi dobře se čte. Taky jsem ji četl poměrně nedávno. Oproti tomu film je šíleně nudná záležitost, opravdu ho nedoporučuju.

  9. 9 Cottage 18.11.06, 06:11:14
    FB

    Mám opačný názor. Film je dle mého lepší, než kniha. Ta mě místy až nudila, kdy děj byl jasný, ale autor se stále něco snažil popisovat. Film je v tomto jiný (připadá mi o něco jednodušší). Jen by T. Hanks nemusel být klasický "super hrdina" co všechno ví, všechno zná. Ale tento nedostatek naprosto jednoznačně trumfne skvělá muzika filmu.

  10. 10 xergic 18.11.06, 06:11:28
    FB

    Da Vinciho kód (Šifra mistra Leonarda v překladu, který jsem četl) není špatná knížka, nicméně třeba Foucaultovo kyvadlo od Umberta Eca je o několik let mladší, v podstatě se týká taky záhad, ale je mnohem, mnohem lepší. Je to sice pětiset stránková kláda, ale stojí za to.

  11. 11 thom_yorke 18.11.06, 07:11:53
    FB

    Souhlasím, Amélie z Montmartru, je naprosto úžasný film, který si zamiluje snad každý...

  12. 12 Radek Hulán 18.11.06, 08:11:01
    FB

    [7] mrtvých bylo výrazně více než 100 miliónů, dle odhadů jich komunisté povraždili až 260 miliónů..

  13. 13 SneakerXZ 18.11.06, 09:11:09
    FB

    Děkuju za vanoční tip "Bill Bryson - Stručná historie téměř všeho" je to téma, které určitě mého dědu zaujme. Takže hned v pondělí jí skočim koupit a budu mít první dárek k letošním Vánocům. :)

  14. 14 Jarda 18.11.06, 10:11:49
    FB

    Andělé a démoni mi přijdou lepší.
    Jarda

  15. 15 Peter Lachký 19.11.06, 04:11:09
    FB

    Taktiež mám odpor k veciam okolo ktorých sa strhne obrovská reklama, všeobecne k mainstreamu a čo sa týka Da Vinciho kódu, tak som to zatiaľ neprekonal. Úplne mi stačí, že som si pozrel Pána prsteňov. ;-)

    Momentálne čítam (a veľmi odporúčam) knižku od Kate Fox pod názvom Watching the English (The Hidden Rules of English Behaviour) bohovská sranda - kto trochu pozná anglickú mentalitu, určite ocení.

  16. 16 Quiark 19.11.06, 09:11:27
    FB

    Já jsem od Dana Browna četl Pavučinu lží a ačkoliv musím uznat, že umí psát opravdu poutavě, těžko jsem strávil pasáže nacpané "americkým klišé". Supertajné jednotky a supertajné technologie na mě dojem nedělají a happy end jak z pohádky či předvídatelnost některých událostí působí také docela negativně.

    Proto příště raději sáhnu po Orwellovi, Asimovi nebo jiném klasickém spisovateli.

  17. 17 Tenzo 19.11.06, 10:11:37
    FB

    [10] Jenže Foucaultovo kyvadlo je docela těžká kniha, a určitě bych ji nečetl jako odpočinkovou. Šifra mistra leonarda ja naproti tomu dobře napsaná a čte se jedním dechem. To 3: Dan Brown určitě nepsal knihu pro odbornou veřejnost, ale pro lidi co ji přiloží v supermarketu do košíku. Odborník si koupí již uvedené Kyvadlo:)

  18. 18 Ameeck 19.11.06, 11:11:06
    FB

    [15] Na toto téma je docela zajímavá i knížka od Jeremyho Paxmana; Angličané - Portrét národa, zvlášť pro ty co to klasické anglické myšlení znají.

  19. 19 Ondřej Toth 19.11.06, 01:11:09
    FB

    No abych pravdu řekl komerce je strašná věc a moc reklam nebo pouštění jedné písničky dokola škodí. Ani nevím proč ale taky jsem si koupil knihu která mi byla doporučena řikal jsem si však stala jen 180 kč to je v poho ale hned na druhý den jsem ji také přečetl. Nicméně mohu doporučit - Jmenuje se ALchymista od Brazilekého spisovatele Paula Coelha. A fakt dokaže vidět nízor na život i z jiné stránky. Doporučuju

  20. 20 EL 19.11.06, 05:11:37
    FB

    Při čtení Brownových knih (četl jsem Andělé a démoni a momentálně jsem rozečetl právě Šifru Mistra Leonarda) mě ruší pár věcí. Zejména mizerný sloh (na úrovni začínajícího povídkáře) a překombinovanost děje (v jednoduchosti je síla).

    Námět jako takový zajímavý v obou knihách je (ačkoliv mi přijde, že jsou zatím podobné jako vejce vejci), ale zpracování mohlo být mnohem lepší.

    Co se slohu týká, porovnejte třeba s Kingem, který píše taky "literární popík", ale o několik úroveň výš.

  21. 21 Bobesh 19.11.06, 05:11:54
    FB

    Co se týče "Šifry" (aka Da Vinciho kódu, v novějším překladu), doporučuji na základě názorů svých známých spíše starší verzi, známou pod názvem "Šifra mistra Leonarda" (stále je k sehnání), údajně nové vydání je o cosi ochuzeno a má horší překlad.

    Jinak Digitální pevnost jsem taktéž přečetl jedním dechem, a ke kolegovi, který tady poznamenával, že "Da Vinciho kód" je směšný pro historiky a "Digitální pevnost" zase pro lidi co "vidí do IT" podotknu jen toto - je to fikce, pohádka... Není to určeno ani pro historiky (v případě prvním), ani pro "ajťáky" v případě druhém, je to pro širokou veřejnost a tak je třeba obě knížky brát...

    Nebo, milý LBS, přemýšlíte taky u čtení pohádek dětem, jestli je realistické, aby hloupý Honza sejmul dvanáctihlavou saň uzlíkem s koláčky? :-)

  22. 22 Philip Seyfi 19.11.06, 06:11:55
    FB

    Velmi ti doporučuji přečíst si Vlámský obraz od světoznámého španělského autora Arturo Perez-Reverte a i další jeho knihy...

  23. 23 DoomHammer 20.11.06, 08:11:00
    FB

    [6] já osobně bych Deavera s Brownem nesrovnával... Brownova Šifra je sice docela slušně napsaná, ale, jak napsal kdosi předemnou, hodně překombinovaná. naopak Deaver je podle mého názoru lepší... například jeho knížky o Lincolnu Rhymovi nepostrádají tempo a díky vynikajícím zvratům v ději udrží čtenáře v napětí až do poslední strany... Deaver u mě patří do "elity" k Tomovi Clancymu a Robertovi Ludlumovi. naopak Brown je dobrý na ukrácení dlouhé chvíle... to ale neznamená, že mě šifra nebavila...

    film na motivy šifry jsem viděl, ale byl jsem hodně zklamaný....

  24. 24 Ladis 21.11.06, 02:11:29
    FB

    Nic proti Brownovi, přiznám se že jsem je přečetl jedním dechem všechny, ale vadilo mi u všech knížek asi až příliš podobné "zvratové" schéma. Prostě přišel jsem, viděl jsem, další nemusím. Pořád mám radši Crichtona.

  25. 25 misojogi 26.11.06, 12:11:30
    FB

    Trocha iný žáner - fantasy, ale je to nádherná séria kníh:
    Roger Želazny: Amber (9 kníh)
    Zaujímal by ma Tvoj názor na to rADo, ak si to čítal, poprípade aj iní... :-)

  26. 26 Ladislav Thon 26.11.06, 09:11:40
    FB

    Četl jsem Šifru Mistra Leonarda a mám dojem, že to je asi něco úplně jiného než Da Vinciho kód. Protože Šifra je extrémně mizerně napsaná fikce (v tomto souhlas s příspěvkem č. 20). Je mi jedno, že to je fikce, námět je opravdu dobrý, ale to zpracování...

    Ke zmíněnému Foucaultovu kyvadlu: ano, jistě to je těžká knížka, ale má tu výhodu, že lze jít čistě po příběhové rovině a i tak si člověk opravdu smlsne. Eco ostatně, pokud se dobře pamatuju, na pozvání na jakousi událost, kde měl být i Dan Brown, reagoval že klidně přijede, pokud tam bude nějaký spisovatel :)