Jsem EUROOPTIMISTA!

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Jsem EUROOPTIMISTA!

Technologie 01.05.04
freedom!

V roce 1989, v roce takzvané Sametové revoluce, jsem byl ve třetím ročníku na Gymnáziu. Ve svých 17 letech jsem nosil hrdě na klopě košile českou trikolóru, a byl jsem tak nadšený. Někteří post-komunisté na mě divně koukali. Nebylo moc lidí, co by se ke svobodě hlásili tak hrdě jako já. Masám svoboda nic neříká. Intelektuálům (v tom dobrém smyslu), umělcům, ano.

Průměrní lidé svobodu nechápou. Nechápou, co to je. V tomto miluji Ameriku. Průměrný Američan chápe mnohem lépe, jak je svoboda důležitá.

Vychováván v přísně proti-komunistické rodině a přísně anti-totalitní rodině, jsem nemohl uvěřit, že totalitní režim, svobodu potlačující, konečně i u nás skončil!

Někteří lidé jsou rozčarovaní ze vstupu do Evropské Unie. Ale proč? Tak nám zdražili cigarety, paní Nováková. To, že se řada věcí zlevní, to tyto lidi nezajímá...

To, že zdražení pár položek není nařízení Evropské Unie, ale postoj naší polo-šílené socanské vlády, která tento stát už zadlužila stovkami miliard Kč, a tah, jak z nás vyždímat zbytek našich peněz, to si tito "euroskeptici" neuvědomují.

Evropská Unie je jednoznačně dobrá věc. Naše špatně hospodařící vláda je mimořádně špatná věc. 10 nových zemí, které od doby studené války (některé z nich), byly z Evropy vyřazeny, jsou opět včleněny. 455 milionů obyvatel nové Evropské Unie se může (ignorujme pro tento článek existující x-leté výjimky a špatné podmínky dojednané naší špatnou vládou, mějme 5-10 letý výhled..) svobodně pohybovat po celém kontinentu, může kdekoliv studovat, pracovat. Svobodný pohyb kapitálu a práce je skvělá myšlenka.

Proč? Líbí se Vám Španělsko? Chcete pracovat jako dřevorubec ve Švédsku? No, tak sedněte na vlak, a jeďte tam! Řada byrokratických nařízení, celních deklarací, a mraky dalších věcí už neexistuje!

Omezení svobod občanů už není. Ne, Evropská Unie není dokonalá. Ale je to, v dnešních podmínkách, to nejlepší, co si můžeme přát. Větší svoboda (byť stále omezená), je vždy, principiálně, dobrá věc!

1. května 2004 je a bude největší událost v mém životě!

Tedy, po 26.8.1998. To se narodila moje dcera ;)


V tomto článku budu mazat všechny případné komentářové anti-EU flames. Je to moje oslavná óda na Evropskou Unii a na svobodu. :)


Tento komentář dgx nepotřebuje dalšího rozboru, je krásně sympatický a lidský: "Ke vstupu do EU: Včera mi volal otec. Byl strašně šťastný, že se toho dožil. Před 20 lety by ho tohle nenapadlo ani v nejšílenějších snech. ... co k tomu dodat?"

Co k tomu dodat? Snad jen, že svoboda, volnost pohybu, demokratický režim pro 455 miliónů lidí... to je největší potřeba inteligentního člověka. :) :)


Komentáře

  1. 1 dgx 01.05.04, 09:05:17
    FB

    Měl jsem vždycky pocit, že svobodu si lépe uvědomují ti, kteří žili i bez ní... takže s větou, že "američan si ji uvědomuje lépe", bych polemizoval.... i když:

    ...běžně slyším tohle: "Za komunistů jsme nemohli cestovat, dnes sice můžem, ale zase na to nemáme. Tak to už fakt bylo líp za bolševika". V tu ránu se mi otevře kudla v kapse a naviguju osobu do příslušných míst (třeba na Kubu). Češi mají moc krátkou paměť, a že se chovají jako tupé stádo (http://myego.cz/item...) dokazují rostoucí preference KSČM.

    Ke vstupu do EU: Včera mi volal otec. Byl strašně šťastný, že se toho dožil. Před 20 lety by ho tohle nenapadlo ani v nejšílenějších snech. ... co k tomu dodat?

  2. 2 Radek Hulán 01.05.04, 09:05:20
    FB

    [1] co k tomu dodat? (nejen) Naši otcové, tak šťastní z EU, a nenávidící komunismus, by si dobře rozuměli :) :)

    Aby člověk chápal, co to je SVOBODA, a považoval ji za NEJVYŠŠÍ nutnost pro každého člověka, tak... musí zažíti i tu nesvobodu a totalitu. A nesmí být omezený blbec, hledící jen na krajíc chleba, špekáčky a pivo a cigarety.

    A jinak, já ve Státech 2 roky pracoval. Američané si skutečně váží svobody MNOHEM více než průměrný Čech.

  3. 3 Jiří Macich ml. 01.05.04, 09:05:21
    FB

    Myšlenka sjednocené demokratické a svobodné Evropy se mi líbí, ale my máme neschopnou socanskou vládu, která nevyjednala dobré podmínky. Ale nebudu to už do nekonečna psát a opakovat. Shrnul jsem to zde: http://blog.macich.net/2004... - takže kdyby to někoho zajímalo ...

    Už se stalo. Už jsme tam za podmínek, jaké jsou. Souhlasím s V. Klausem - kvalita vyjednaných podmínek už teď není důležitá (max. tak při účtování před volbami a hlavně pri nich), teď je důležité abychom v EU obstáli a minimálně navázali na úspěchy meziválečného Československa. To se nám ale s neschopnou vládou, kterou nyní máme, nemůže podařit. Už aby byly volby. To už se konečně bude ptát někdo i mě. Pokud nebudou předčasné ...

  4. 4 Radek Hulán 01.05.04, 09:05:25
    FB

    [3] ano, socanská vláda je neschopná. Ale to není problém EU. To je problém voličů, a tím, potažmo, celého Česka.

    Evrospká Unie je větší svoboda a volnost pro 455 miliónů lidí. A svoboda je SKVĚLÁ!!!!!!

  5. 5 Jiří Macich ml. 01.05.04, 09:05:41
    FB

    [4] Plný souhlas. Bohužel se nám ta svoboda - v některých oblastech - na dalších pár let odsouvá a to právě díky neschopné vládě a přechodným obdobím.

    Asi takhle: Jsem rád, že jsme v EU i když se mi některé věci nelíbí. Nejsem rád, že tam jsme za podmínek, jaké jsme si vyjednali a že tam jsme s vládou ČSSD a jejích spolupachatelů KDU-ČSL a US-DEU.

  6. 6 Radek Hulán 01.05.04, 09:05:44
    FB

    [5] ano, také bych viděl ODS jako menší zlo.

    Btw, četl jsem někdo Hayeka? "Právo, zákonodárství, a svoboda"? Základní četba Republikánů (amerických) ;) Perfektní kniha!!!!

    Anebo můj oblíbený citát: "Problém kapitalismu není v tom, že by nefungoval, ale v tom, že jej ještě nikdo nikdy nevyzkoušel". (by Roosevelt) .. jinak řečeno, státní zásahy do ekonomiky nepřinášejí NIKDY nic dobrého...

  7. 7 Radek Hulán 01.05.04, 09:05:54
    FB

    Tento komentář mi zaslal emailem Milfson:

    Zdravím Tě,
    přečetl jsem si Tvůj komentář o EU a svobodě, dalo by se o tom dlouho polemizovat a není to černé či bílé. Ve Státech není velký rozdíl mezi jednotlivými státy. OK, na jihu nejsou takové výdělky jako na severu, ale křížem krážem Amerikou máš benzín za tu stejnou cenu.Projeď si Evropu a s benzínem to nebude to stejné.A o tom to je .... ČR (a ostatní přistupující) budou pouze chudí příbuzní. Ty to nevidíš, Ty jsi jistě jiná sorta a nedohlédneš mezi Ty, kteří dělají za 10 k měsíčně a musí přežít. A ti všichni se obávájí, že nás sousedi utlučou. Mám celkem obavy z takových roztahovačných Němců, kterým nic nezabrání se rozpínat jako dříve.Jinak jsem také EU optimista, pro mě se toho až tolik (zda vůbec) nezmění. Uvítám, když nebudu muset na letišti stoupat do zvláštní řady a závistivě hledět po těch "EU only". Každopádně teď ČR bude hodně ždímat ostatní státy, ale aby je to nepřestalo bavit dříve, než se trošku dostaneme nahoru.V neposlední řadě jsem hodně zvědavý, zda budeme úspěšní jako Irsko, nebo zaváháme a zainvestujeme zle jako Řecko. To všechno ukáže čas a pokud politici zůstanou stejnými hovady jako dnes, vidím to spíše na to Řecko. :-(

    S pozdravem
    Milfson

  8. 8 binarniladin 02.05.04, 12:05:51
    FB

    Nejsem z Unie až tak nadšenej, ale opatrný optimismus je mi bližší, než to co se včera objevilo na Zvědavci. Rozhodně souhlasím s tím , že je potřeba koukat pět až deset let dopředu.

  9. 9 Mick Wallach 02.05.04, 01:05:05
    FB

    Tiez sa zo vstupu radujem. Minulu noc (a dnesny den) som oslavoval viac, nez poslednych desat silvestrov a novych rokov dohromady... lebo je na to konecne dovod. Pre mna historicky den.

    A k tym temnym strankam: schopneho cloveka nic nezastavi, ten sa vzdy a za kazdych podmienok presadi. :wink:

  10. 10 noname 03.05.04, 09:05:50
    FB

    tak jsem šel dokonce oslavovat na staromák. Určitě je to jedna z nejlepších věcí za posledních 15 let. Sice mi trošku kazí náladu, když ekonomové tvrdí, že když to půjde dobře, tak se na evropu dotáhneme za 20 let a když průměrně tak za 40, takže budu průměrným evropanem zřejmě až v důchodu, ovšem když bychom do unie nevstoupili, tak bych jím nebyl asi nikdy. Je to něco co má význam pro naše děti víc než pro nás.
    Věřím také, že to posílí naši bezpečnost - když za války obětovala Francie a Anglie bez našeho souhlasu české pohraničí (a s ním i celé česko) jen pro pár měsíců odkladu útoku na ně, a když mlčky přihlíželi obsazení v 68', věřím, že nyní již napadnutí jejich části bude bráno jako útok na celek.
    To že se někteří měli za komunismu lépe - to je dost pravděpodobné - ti co kradli, ti co nemakají a z asi 1% ti co měli prostě smůlu. Ale můj strýc tvrdí - sice jsem se měl za komunismu lépe, ale nikdy bych to neměnil.
    Mimochodem - preference komunistů bohudík nestoupají (dělal jsem ve výzkumu veřejného mínění) - to co klesá je voličská účast a komunisti jsou nejvějrnější voliči. Tj. když bude volit 10% z celku komunisty, tak při 30% účasti to bude 30% pro komunisty, při 60% účasti 15% atd. Mezi "neúčast" lze považovat také volbu strany, která nemá šanci se do parlamentu dostat, protože tento hlas bude de-facto zahozený. Proto proti komunistům se dá bojovat velkou účastí a tím, že se nebude zbytečně zakládat mnoho stran (těch 27 kolik bylo minule, to je fakt úchylárna), a bude se snažit volit jen 5-10 největších (sice se vám to asi nelíbí, ale je to prostě tak). Já bych navrhnul postup jako mají v Austrálii - tam jsou volby povinné pod pokutou myslím 50$. To že někdo nechce volit ani jednu ze stran se dá udělat tím, že se vhodí prázdná obálka. Ale nepřijít k volbám, to je nezájem o stát!
    Mimochodem - to co nejvíce utrpělo je naše hrdost - snad žádný obyvatel žádné země není na svou zemi tak málo hrdý jako Čech. My tak leda chválíme sportovce, ovšem když náhodou jsou druzí, tak je vypískáme.

  11. 11 Lucifer 26.11.06, 06:11:52
    FB

    Jsem silný eurooptimista. Chci euroústavu. Vstup naší republiky do EU byla ta nejlepší věc, co náš stát mohl udělat.

  12. 12 Wostrey 05.01.07, 01:01:23
    FB

    Sice si tohle už nikdo nepřečte, neboť je to ve dva roky starém článku, nicméně se vstupem do unie nabývá níže uvedené na objemu x-násobně!

    "Řada byrokratických nařízení, celních deklarací, a mraky dalších věcí už neexistuje!"

    Pokud bych tedy jel pracovat do Švédska jak dřevorubec, radši bych si předem vše vyřídil na Švédské ambasádě, byť by to trvalo třeba dva měsíce" než se spoléhat na unii.