Jaký si dnes koupit počítač?

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Jaký si dnes koupit počítač?

PC Hardware 08.09.05

Zhruba dvakrát denně se na mě obrací lidé s prosbou o "zhodnocení" jejich nové počítačové sestavy, kterou si chce dotyčný člověk koupit.

A protože mě na tyto emaily skutečně nebaví jednotlivě odpovídat, je zde tento článek, který by měl přinést spíše neznalým čtenářům nejen doporučení na konkrétní nákupní typy hardware, ale i zdůvodnění jejich volby.

Doufám, že se Vám tento článek bude líbit, a bude dostatečný, ale i pokud ne, každopádně bych poprosil o další nezasílání Vašich sestav na můj email :-)

Tučným písmem je zdůrazněna optimální volba s ohledem a cenu a výkon.

Procesor (CPU):

CPU

V případě procesoru máte na výběr z Intelu a AMD, a od každého výrobce navíc možnost volby mezi jedno-jádrovým a dvou-jádrovým procesorem. V současné chvíli jsou nejvhodnější pro nákup jednoznačně procesory od Intelu. AMD se její Athlon 64 a Athlon X2 poměrně podařil, nicméně, první z těchto dvou procesorů zdaleka nedosahuje výkonu Intel Pentium 4 s HT technologií (který se dá chápat jako jeden a půl procesoru), a ten druhý je zase nechutně předražený.

Nevýhoda AMD je i ve špatných základních deskách pro tento procesor, pokud chcete stabilní počítač, který Vám nebude nikdy padat, AMD si bohužel koupit nemůžete. Absolutní stabilitu Vám zaručí jen kombinace Intel CPU a Intel chipsetu. Kdyby AMD dělalo i chipsety, situace by se možná změnila, ale AMD je nedělá, a je nutné se tedy spolehnout na nestabilní VIA či NFORCE4 chipsety. A skutečně není nic příjemného, když pár hodin pracujete, a AMD počítač náhle zkolabuje a Vy o tu práci přijdete, s Intelem se Vám toto nikdy nestane.

Dalším argumentem proti AMD je výhled na příští rok, Intel si zde ponechá stávající patici 775 a DDR2 paměti, zatímco AMD teprve zavede místo DDR1 pamětí nové DDR2, a změní patici ze socketu 939 na socket M2.

Jinak řečeno, u případného upgrade počítače příští rok budete u AMD muset vyměnit desku i drahé paměti, a ty původní zahodit. U Intelu nikoliv, Intel tedy lépe chrání Vaše investice.

AMD rovněž pro rok 2006 nemá připravené žádné nové produkty, jen změnu patice a pamětí u stávajících produktů, zatímco Intel uvede fantasticky výkonný Conroe a Yonah, kterým AMD uteče o dalších pár mil. V tomto případě koupíte u Intelu jen nový procesor, a celý zbytek systému s ním bude fungovat, u AMD to neplatí.

V neposlední řadě si je vhodné uvědomit, že Intel je výkonově rychlejší než AMD na veškeré real-life úlohy (viz test na PCTuning.cz - web, který jinak velice nadržuje AMD). Intel dominuje pro zpracování audia, videa, grafiky, a po přetaktování nakonec i ve hrách.

Sumace: Intel oproti AMD nabízí vyšší výkon v drtivé většině aplikací, absolutní stabilitu, lepší perspektivu vývoje, a srovnatelnou cenu. O AMD procesorech nemá tedy dnes smysl uvažovat, s výjimkou Athlon X2 procesoru, ale tento se prodává v cenách 15.000 Kč a vyšších, a neexistují pro něj stabilní chipsety.

ProcesorCenaPopis
Intel Celeron D331 2,66GHz 533MHz BOX 775pin2,350 Kčzákladní 64-bitový procesor na 2.66 GHz s omezenou velikostí L2 cache, vhodný do levných sestav, přesto je dostatečně výkonný na veškeré běžné úlohy; pro slušný výkon je tento procesor absolutně nutné přetaktovat na 3.2 GHz (a více) zvýšením frekvence FSB
Intel Pentium 4 630 3,0GHz 2MB 800MHz 775pin BOX 5,670 Kč vynikající 64-bitový jedno-jádrový procesor na 3.0 GHz s HT technologií, který je možné přetaktovat na 3.8 až 4.0 GHz pro opravdu extrémní výkon
Intel Pentium D 820 2,8GHz 2MB 800MHz 775pin BOX 7,854 Kč základní model dvou-jádrového 64-bitového procesoru, kdy každé jádro běží na 2.8 GHz, omezenější možnosti přetaktování, ale mimořádný výkon v aplikacích, které dvě jádra podporují
Intel Pentium D 830 3,0GHz 2MB 800MHz 775pin BOX 10,116 Kč vynikající dvou-jádrový 64-bitový procesor, s podporou pro Enhanced Speedstep (šetření energií) a se skvělým výkonem; vhodný i pro další přetaktování

Základní deska (MOTHERBOARD):

Mobo

Základní desky pro Intel procesor samozřejmě musí, pro maximální stabilitu, obsahovat Intel chipset (dělá je ale i VIA, SIS, ATI, NVIDIA a další). Na výběr jsou zde dva chipsety pro jedno-jádrové procesory (915 a 925; typicky jen pro FSB 800) a dva pro jedno i dvou-jádrové procesory (945 a 955; pro FSB 1066). Vyšší model chipsetu v každé řadě se od toho nižšího liší rychlejší prací s pamětí, a je považován za profesionální řešení.

Pro CPU Pentium 4 630 je tedy možné použít desku s i925 chipsetem, ale pokud v budoucnu plánujete upgrade, je lepší jít ihned do desky s chipsetem i945/955. Nicméně, je nutné říci, že některé chystané dvou-jádrové procesory Intelu v budoucnu budou fungovat jen s rovněž chystaným chipsetem i975, a desku budete muset stejně v některých případech měnit (jako u AMD), kromě DDR2 pamětí, ty zůstanou (na rozdíl od AMD).

Pokud žádný upgrade neplánujete, jděte do výborné desky Gigabyte či MSI s 945P chipsetem, ušetříte několik tisíc Kč oproti 955X chipsetu.

Veškeré zde uvedené desky nepotřebují mimochodem pro svoji funkci hlučný a poruchový 7.000 rpm chladič na chipsetu, což přispívá k tichému provozu počítače (u AMD je aktivní a hlučný chladič chipsetu potřeba).

Intel desky obsahují i velice kvalitní Intel High Definition Audio (na deskách pro AMD takto kvalitní audio neexistuje), nemusíte si tak kupovat separátní audio kartu.

Základní deska CenaPopis
Gigabyte GA-8I945PG - Intel 945P3,000 Kčvelice slušná deska pro jedno i dvou-jádrové procesory (chipset 945P) s dostatečnou výbavou
MicroStar 945P Neo-F - Intel 945P 3,500 Kč velice slušná deska pro jedno i dvou-jádrové procesory (chipset 945P) s dostatečnou výbavou
Gigabyte GA-8I955X-Pro - Intel 955X 4,900 Kč profesionální a velice dobře vybavená deska s nejlepším 955X chipsetem

Asus P5WD2 Premium - Intel 955X
6,700 Kč naprosto luxusní deska s chipsetem 955X vhodná i pro extrémní přetaktování

Grafická karta (GPU):

GPU

V případě volby grafické karty záleží na vašich požadavcích na rozlišení a detaily ve hrách, pokud hry nehrajete, či jen minimálně, postačí Vám karta za 2,000 Kč, v opačném případě je nutné investovat 8-15,000 Kč. V současné době je na špičce grafického trhu společnost NVIDIA, její grafické procesory podporují nejnovější technologie (na rozdíl od ATI), a mají vynikající kvalitu obrazu.

ATI karty jsou druhou možností, ale typicky nabízejí horší technologie za více peněz… Nicméně, v případě koupě grafických karet má smysl zhruba měsíc počkat, ATI poté konečně uvede svoji R520 grafickou kartu, kterou by měla konkurovat NVIDII. To neznamená, že by poté bylo dobré si kupovat ATI, ale poklesnou globálně ceny, a koupíte si za stejné peníze u NVIDIE kartu o třídu vyšší :-)

Grafická karta CenaPopis
Asus Extreme N6200GE/TD 128MB, PCI-E2,700 Kčzákladní grafická karta pro hraní her v rozlišení 1024x768 a středních detailech; vhodná při preferenci 2D nad 3D
Inno3D GeForce PCX6600-OverClocked 128MB, PCI-E3,800 Kčgrafická karta pro hraní her v rozlišení 1024x768 a vyšších detailech
Club3D GF PCX 6600GT 128MB, PCI-E 4,700 Kč grafická karta pro hraní her v rozlišení 1024x768 a vyšších detailech
Leadtek Winfast PX6800 TDH 256MB, PCI-E 6,300 Kč grafická karta pro hraní her v rozlišení 1024x768 a maximálních detailech
MicroStar NX6800GT-T2D256E 256MB, PCI-E 9,700 Kč grafická karta pro hraní her v rozlišení 1280x1024 a maximálních detailech
Asus Extreme N7800GT/2DHTV 256MB, PCI-E 13,000 Kč grafická karta pro hraní současných i budoucích her v rozlišení 1280x1024 a maximálních detailech
Asus Extreme N7800GTX TOP/2DHTV 256MB, PCI-E 16,000 Kč grafická karta pro hraní současných i budoucích her v rozlišení až 1600x1200 a maximálních detailech

Pevný disk (HDD):

HDD

V oblasti disků jsou jednoznačným doporučením ke koupi disky pro SATA-II rozhraní s NCQ. NCQ technologie rapidně zvyšuje efektivitu čtení a zápisu na disk. Vhodné je koupit si disky rovnou dva, a zapojit je buď do RAID-0 (a zdvojnásobit tak jejich výkon, což má obrovský smysl vzhledem k tomu, že disk je nejpomalejší část počítače) nebo do RAID-1 (zálohování v reálném čase; pokud toužíte po absolutní spolehlivosti).

Dva disky jsou vhodné, i pokud RAID neplánujete, koupit si 2x 160GB je skoro stejně drahé jako 1x 300GB, ale podstatně výkonnější, pokud na jeden disk instalujete operační systém a programy, a na druhý data.

Intel desky obsahují vynikající ICH7(R) chipset, který podporuje RAID-0, 1, 5 a 10, a na rozdíl od chipsetů pro AMD je absolutně stabilní. Intel má v této oblasti řádově více zkušeností než VIA či NVIDIA.

Pokud na to máte finance, doporučuji WD Caviar disky s 16MB cache, jsou ještě o pár procent výkonnější než běžné disky s 8MB cache.

Pevný diskCenaPopis
Hitachi Deskstar T7K250 HDT722516DLA380 - 160GB SATA II 2,500 Kč SATA-II NCQ disk od Hitachi s kapacitou 160GB
Hitachi Deskstar T7K250 HDT722525DLA380 - 250GB SATA II 3,900 Kč SATA-II NCQ disk od Hitachi s kapacitou 250GB
Western Digital Caviar RE WD1600YD - 160GB 16MB SATA II 3,000 Kč SATA-II NCQ disk s cache 16MB (oproti 8MB normální cache), kapacita 160GB
Western Digital Caviar RE WD2500YD - 250GB 16MB SATA II 4,000 Kč SATA-II NCQ disk s cache 16MB (oproti 8MB normální cache), kapacita 250GB

Operační paměť (RAM):

RAM

Minimum operační paměti je dnes 1024MB, s tím, že je toto množství nutno koupit výhradně jako 2 x 512MB, tedy dva moduly, pro maximální výkon díky dual channel paměťovému řadiči.

Řada aplikací dnes použije i více paměti než 1GB RAM, není ale problém později dokoupit další dva moduly na celkem 4 x 512MB = 2GB RAM. AMD procesory s tímto množstvím paměti mají velké problémy a přístup do paměti se při 4 modulech podstatně zpomalí, Intel nikoliv.

Základem jsou DDR2-667 paměti, pokud chcete extrémně přetaktovávat, můžete vyzkoušet i (o 3,000 Kč dražší) DDR2-800 moduly. Pro DDR2-800 moduly doporučuji Asus P5WD2 Premium desky, které je bezproblémově podporují.

DDR2 paměti jsou dnes nejen výkonnější, ale i levnější, než zastaralé DDR1 paměti, které používá AMD.

Paměťové moduly CenaPopis
Corsair DIMM 1024MB DDR II 667MHz VS1GBKIT667D2 3,500 Kč základní, ale naprosto dostatečný model, kapacita 2x512 MB DDR2-667 RAM s latencí CL5-5-5-15
Kingmax DIMM 512MB DDR II 667MHz 5,000 Kč 2x512 MB DDR2-667 RAM s nízkou CL4 latencí
Corsair DIMM 1024MB DDR II 675MHz Twin2X1024-5400C4 5,2002x512 MB DDR2-675 RAM s nízkým CL4-4-4-12 časováním
Corsair DIMM 1024MB DDR II 800MHz Twin2X1024A-6400 6,600 Kč 2x512MB DDR2-800 s CL5 časováním

Skříně (CASE) a zdroje (POWER):

Case

Skříň má na stabilitu počítače také značný vliv, špatně větraná skříň znamená řadu potencionálních problémů s přehříváním a nestabilitou komponent. A stejně je na tom napájecí zdroj, řada běžných pádů Windows může být směle přičítána nekvalitnímu zdroji, spíše než vcelku kvalitním programátorům Billa Gatese.

Kombo skříň + zdroj je možné pořídit již od 2.000 Kč do 10.000 Kč za luxusní skříně a zdroje o kapacitě přesahující 500W. V tomto přehledu se podívám na skříně s integrovaným zdrojem, nicméně top věci se prodávají zásadně jako oddělená skříň a separátní zdroj. Vyhnul bych se ovšem zdrojům (a tím i skříním) Eurocase, jejich kvalita bývá kolísavá.

Skříně a zdroje CenaPopis
Chieftec BH-01B-B-SL černá - Middletower 400W 3,600 Kč černá značková skříň s kvalitním 400W zdrojem
Chieftec LCX-01BL-BL-B - Middletower 410W 3.350 Kč modro-černá značková skříň s kvalitním 410W zdrojem
AOpen H700B - Bigtower 400W 3,950černá značková bigtower skříň s 400W zdrojem

Mechaniky (DVD+FDD):

DVD

Jako mechaniku doporučuji rozhodně kombinovanou disketovou jednotku s čtečkou karet (paměťové karty do foťáků, PDA a telefonů), a potom dvou-vrstvou vypalovačku DVD s kapacitou 8.5 GB, která je vhodná i na pravidelné zálohování (nejen v případě RAID-0 zapojení disků je zálohování absolutní nutnost).

Výborné mechaniky a přitom relativně levné dělá LG, poradí si s každým médiem.

MechanikaCenaPopis
LG SuperMulti GSA-4165B černá OEM - DVD-R/+R, DualLayer 1,400 Kč nejlepší vypalovačka, s podporou pro CD, DVD, CD-RW, DVD-RW, DVD+RW, DVD-DL, DVD+DL, a dokonce i DVD-RAM
Teac FD-CR7 - FDD černá, mechanika a čtečka karet 700 Kč disketová mechanika s integrovanou čtečkou paměťových karet

Klávesnice a myš (KBD+MOUSE):

Kbd+Mouse

Volba klávesnice a myši záleží na tom, co budete dělat. Každopádně si kupte myš s rozlišením minimálně 800 dpi, a pokud bude bezdrátová, rozhodně s dobíjecími akumulátorky, jinak nebudete stačit měnit baterky.

Klávesnice je ještě důležitější, je to základ Vaší produktivity, a je mimořádně hloupé si k počítači za 40.000 Kč koupit nějaký odpad od Geniusu za 300 Kč. Kupte si pořádnou klávesnici, budete pak mnohem více spokojeni. Velice dobré věci zde dělá Microsoft a Logitech.

Pokud jste hráči, v případě myši není lepší věc než drátový Razer DiamondBack a vhodná drátová Microsoft či Logitech klávesnice.

Pro "obyčejné" použití je zde pár doporučení na bezdrátová řešení:

Klávesnice a myš CenaPopis
Logitech Cordless Desktop LX700 CZ 2,200 Kč základní model bezdrátové klávesnice a myši od Logitechu
Logitech Cordless Desktop MX3100 CZ 3,700luxusní model bezdrátové klávesnice a laserové myši od Logitechu
Logitech diNovo Media Desktop for Bluetooth 2.0 CZ 7,200 Kč extrémně luxusní klávesnice a myš
Microsoft Wireless Optical Desktop Elite CZ 2,600 Kč velice povedený bezdrátový set od Microsoftu
Microsoft Wireless Optical Desktop 3.0 CZ OEM 1,500 Kč základní bezdrátový set od Microsoftu

Monitory (LCD):

Monitor

CRT obrazovky jsou v dnešní době pasé, LCD monitory je převyšují již po všech směrech. Rozhodně si kupte 19" LCD. 17" monitory mají, oproti jejich 19" kolegům, příliš malou velikost jednoho obrazového bodu (0.264 mm oproti 0.294 mm), a pokud se díváte na 17" monitoru na web, kde jsou použity fonty o běžné velikosti 10-12px, je to prostě příliš malé a nepohodlné na čtení.

Na výběr 19" LCD se můžete podívat zde, ceny sahají od 8.000 Kč do 40.000 Kč, s tím, že za 11-13.000 Kč se již dá koupit vynikající monitor s perfektním barevným podáním, nízkou dobou odezvy, a digitálním DVI-D rozhraním (monitor bez DVI-D neberte!).

Závěr (THAT’S ALL FOLKS!):

Přeji Vám příjemné vybírání komponent a naprostou spokojenost s novým počítačem. :-)


Komentáře

  1. 1 Wu 07.09.05, 11:09:58
    FB

    Perfektní, přesně tohle jsem hledal. Díky.

  2. 2 Jiří Macich ml. 08.09.05, 12:09:24
    FB

    Já ti Radku nevím ... Když si sečtu ty nejlevnější položky tak mi vychází 26 000 Kč a to ti tam chybí hodně dalších a klíčových komponent. Přitom velké části domácích uživatelů stačí compy do 15 - 25 000 Kč. Prostě každý uživatel chce dělat s počítačem něco jiného a nějaká universální sestava neexistuje, kromě našlapaných děl, která chvilku zvládnou úplně všechno a stojí několik desítek tisíc Kč.

  3. 3 Radek Hulán 08.09.05, 12:09:27
    FB

    [2] nechybí zde nic, ale cena 30.000 Kč za celý počítač je minimum, cokoliv za 20.000 Kč, a levnějšího, to je sračka z Tesca či běžný comp do kanceláře. Tento článek se ale nezabývá počítačem do kanceláře za 12.000 Kč, zabývá se levným high-endem, a proto tu nejsou ani Celerony, ani Semprony, ani PATA disky.. Můj hlavní domácí počítač mě stál 100.000 Kč, což už je docela dost, ale zde prezentuji jen sestavu za rozumných 30.000 Kč. Níž se nedá jít.

    Kupovat si levný počítač, který nestačí na své úkoly již dnes (multimédia, audio, video, hry, grafika), a natož za rok či dva, to nemá smysl. Mnohem lépe je koupit si slušnou věc dnes, se kterou budu velice spokojen další 3 roky.

    Pracovat s audiem, videem, grafikou, případně i hrát hry, chce na počítači každý, problém je, že na šunce z Tesca nemůže. A pokud mu stačí šunka z Tesca na psaní ve Wordu, pak rozhodně nečte tento web a článek ;-)

  4. 4 Jiří Macich ml. 08.09.05, 12:09:42
    FB

    [3] Podle tvé logiky by byl počítač zase jen pro horních deset tisíc, ale v ČR 60% lidí nemá ani průměrný plat. To je bohužel realita. Samozřejmě, to cos napsal v komentáři, je plná pravda, ale na ČR jen těžko naroubovatelná. Určitě by byla zajímavá anketa, kolik čtenářů si může doporučovanou sestavu dovolit.

    BTW: Chybí ti tu toho celkem dost: zvuková karta, reproduktory, tiskárna a různé multimediální drobnosti. Ty tři jmenované položky, mají-li být kvalitní, představují dalších 10 - 15 000 Kč.

  5. 5 Radek Hulán 08.09.05, 01:09:02
    FB

    [4] Intel High Definition Audio, integrovaná, je hodně dobrá zvukovka, není nutné kupovat Audigy 2 ZS. A repro a tiskárna (slušná stojí €100) se dá převzít z dosavadního počítače, to bys rovnou mohl doplnit i scanner, joystick, gamepad, sluchátka, Bluetooth, Wifi, router, USB Flash dongle a další věci ;-)

    Ohledně "chudoby" v ČR - asi jo, ale opět opakuji, že tento článek nepíšu pro lidi, co si kupují počítače v Tescu. A když mají lidi běžně na auta za 500.000 Kč, mají snad i na počítač za 30.000 Kč, ne? Takže bych tu "chudobu" tak hrozně neviděl, trh pro počítače za €1,000 a více je i v ČR hodně velký. A pod €1,000 se o high-end počítači skutečně nedá hovořit...

  6. 6 Emo 08.09.05, 01:09:16
    FB

    Zdravim.

    Mel bych dotaz na nazor, pripadne zkusenosti s
    2x AMD Opteron 244 BOX
    +
    MicroStar K8T Master2-FAR - VIA K8T800

    Pripadne klady/zapory SCSI vs SATA.

    Diky

  7. 7 Radek Hulán 08.09.05, 01:09:18
    FB

    [6] dva Opterony jsou určitě zajímavá kombinace, ale ... je přece mnohem lépe si koupit Pentium D 830 (nebo Athlon X2 3800+), což jsou také 2 CPU, ale v jednom jádře, takže méně hluku, tepla, a hlavně vyšší stabilita. Řešení 2 CPU je prostě zastaralé, z roku 2003, dual-core je modernější, z roku 2005, a dokonce i levnější. Jediná výhoda Opteronů+VIA by mohla být vyšší stabilita, AMD je jinak nepoužitelné pro profíka, ale to je lepší rovnou ten Intel ;-)

    K SATA - dnešní SATA-II podporuje i NCQ/TCQ, což byla dříve doména SCSI. Rychlost se také srovnala. Nevidím tudíž důvod proč na domácí použití či na malý server o SCSI byť jen uvažovat.

  8. 8 t. 08.09.05, 02:09:41
    FB

    Upřímně řečeno, chybí mi tady specifičtější členění podle potřeb uživatele. Doporučovaná sestava je sice univerzál nasaditelný skoro v každé situaci, ale bude asi na zvážení kupce, jestli tak trochu nevyhazuje peníze z okna, když si pořizuje sestavu s něčím, co ani nepotřebuje... Můj pracovní počítač má jenom AMD procesor (asi pro Vás, Radku, nebudu profík, ale to mi zrovna žíly netrhá), pár GB RAM, SCSI disk a grafiku Matrox. Místo Dooma si totiž hraju s J2EE, je to taková 2D hra se silným příběhem. No, chci tím říct, že pokud kupec nemá zájem o šunky z Tesca a čte tento web, čímž jasně deklaruje své vyznání, tak by si měl zřejme sestavit stroj přesně podle svých potřeb, ne kupovat univerzál pro manažery.)

  9. 9 Bochi 08.09.05, 03:09:02
    FB

    rozhodně s dobíjecími akumulátorky, jinak nebudete stačit měnit baterky.

    To nemusí být tak docela pravda. Před půl rokem jsem si pořídil Microsoft Wireless Notebook Optical Mouse a od té doby běží na stále tutéž původní baterii. Výrobce sice kvůli úspoře doporučuje po použití zacvakávat přijímací modul do těla myši, to mě ale přestalo po nějaké době bavit. A i tak pořád funguje. Asi hodně záleží na konkrétním výrobku.

  10. 10 Wu 08.09.05, 08:09:56
    FB

    Ještě mě napadá otázka - nejsou komplikace s nejnovějšími standardy pod Linuxem (Fedora Core)? Intel HDA, PCIe, SATA řadiče - kolega docela válčil s instalací WinXP, disketová mechanika s čtečkou karet... Je mi jasné, že než něco koupím, musím prohledat internet, jde mi spíš o to, co mám očekávat.

    Předpokládám, že na své sestavě FC máš stále, byl s něčím problém?

  11. 11 Karel N. 08.09.05, 09:09:16
    FB

    Mno covece v podstate souhlas. Jeste jsem se nekde docetl, ze ma INTEL delat desky ktere budou podporovat i OC a tak uz tusim co budu mit v budoucim PC. (ale zatim mi bohate staci to co tu mam - P4@3.2/1GB/160GB Hitachi/6600GT)

  12. 12 Radek Hulán 08.09.05, 09:09:16
    FB

    [10] nejsou s tím problémy, ani pod Windows (čtečka karet je normální USB zařízení) ani pod Linuxem (zde je problém se scannerem a tiskárnou, ale vlastním počítačem ne; SATA-II i s NCQ, PCIe, NVIDIA GPU to všechno v pohodě jede)..

  13. 13 Jirka 08.09.05, 09:09:35
    FB

    Já jsem si kupoval P4 630 3Ghz, 1 GB RAM (1 modul, protože v případě potřeby mohu dodat další tři a mít 4 GB paměti), základní deska ASUS, disk Seagate SATA 160 GB s NCQ, integrovaná grafická karta, integrovaný zvuk a Firewire. Naprosto dostatečný výkon pro vše, i pro střih videa. Do RAID 0 jsem se nepouštěl, prý je to nespolehlivé a když padne jeden disk, padne celý RAID . Na zálohování používám šuplík. A také na ukldádání výsledného videa. Výkonostně je to jako kdybste používali RAID 0 - z jednoho disku se čte, na druhý zapisuje.

  14. 14 Radek Hulán 08.09.05, 09:09:48
    FB

    [13] v tom případě silně doporučuji další 1GB modul RAM, paměťová propustnost je poté 2x větší, a na střih videa to opravdu má vliv

  15. 15 Tomáš Ř. 08.09.05, 12:09:25
    FB

    Článek pěkný, jen s těma dvoujádrovýma proceroma si fakt nejsem jistý. Kolik aplikací je pro ně psáno? Vyplatí se to? Je pravda, že cena je více než přijatelná, ale procesory, nepletu-li se, stále pracují na jedné FSB. Toto vylepšení bude až v dalších řadách. Někde jsem taky četl, že některé desky mají problémy s podporou dvou jader. Otázka tedy zní. Vyplatí se běžnému zživateli opravdu investovat do dvoujádrového procesoru? Myslím že zakoupení 6kové řady od intelu, která v poslední době velmi zlevnila je lepší volbou...

  16. 16 Radek Hulán 08.09.05, 12:09:28
    FB

    [15] záleží, co člověk dělá, takový Adobe Photoshop CS2 umí používat dva procesory, zpracování videa do WMV či DivX také, a i běžná práce ve Windows je řádově rychlejší, protože když je jeden CPU zatížen, druhý je stále volný na zpracování jiné aplikace, která používá jen jedno CPU. Osobně hlasuji 100% pro dual-core. Ale Pentium 630 má zase HT, což v některých aplikacích je částečný dualcore, a cena je fakt skvělá..

    Jinak pro dual-core bych volil Asus desku, je osvědčená. Pro singlecore postačí ono levné MSI.

  17. 17 Jirka 08.09.05, 08:09:14
    FB

    Tak jsem zkusil v Pinnacle stříhat video a výsledek? Ani procesor, ani paměť ani disky nejely na 100%..
    P4 630 3.0 Ghz, 1 GB RAM, SATA (Seagate 160GB NCQ) + PATA (WD 40 GB, 7200 ot.) disk (na SATA zdrojové video, na PATA se ukládal výsledný soubor). Procesor byl vytížen na 80% a 60%, Pinnacle obsadil cca 160 MB RAM, kontrolka PATA disku blikla obcas, na SATA blikala více.. Takže kde hledat úzské hrdlo? Poradí někdo? Jo a z DV filmu se dělalo DVD, které se ukládalo na PATA disk.

  18. 18 Radek Hulán 08.09.05, 08:09:33
    FB

    [17] používáš Pinnacle Studio Plus 9.4 + Hollywood FX? Moje oblíbená střižna, nic lepšího není :-) Otázkou je, zda podporuje HT, třeba Adobe Premiere ano. Pokud jej nepodporuje, může být 80/60% důsledkem..

  19. 19 pat 09.09.05, 11:09:46
    FB

    [17] Úzke hrdlo je IMHO disk ;) CPU čaká na dáta, preto nie je vyťažený. Na strih je STRIP ideálne riešenie. Systém treba hodiť na samostatný rýchly disk najlepšie 10K/15K RMP, tam je rozhodujúca rýchlosť SEEKu. Data pre strih videa by som dal na RAID 0. STRIP pomôže v rýchlosti len pri sekvenčnom čítaní/zápise, t.j. pri práci s veľkými súbormi. Strih videa je práve tento prípad.

    K intelu:
    dá sa na intel platforme postaviť tiché PC? IMHO to brutálne hreje a lepšia voľba je AMD64. Doma nepotrebujem brutálny výkon. Načo? Na net, DVD, Apache server s PHP a mySQL pre webdesign, TVtuner, nejaký ten Corel a fotky? Zbytočné. Hry ma netrápia, dobre sa zabavím aj s FrozenBubbles :) Nie každému ide o výkon, ja mám rád pri práci alebo filme absolútne ticho v case.

    K LCD vs CRT:
    pre pofesionálnu prácu s grafikou a hlavne s fotografiou je CRT nevyhovujúce. IMHO. Stabilita obrazu je skvelá, no tie farby... :( Osobne radšej dual CRT + LCD.

  20. 20 kecinzer 09.09.05, 12:09:10
    FB

    [18] To že není nic lepšího je pouze subjektivní názor. Já zase tvrdím že je nejlepší Adobe Premiere :)

  21. 21 Radek Hulán 09.09.05, 12:09:36
    FB

    [20] a ty sis Adobe Premiere Pro 1.5 koupil nebo ukradl? ;-) Já si Pinnacle Studio Plus 9.4 koupil..

  22. 22 Honza 11.09.05, 12:09:05
    FB

    [3]Možná,že na webu PCT mají tendenci nadržovat AMD,nicméně si musíš přiznat,Radku,že na tvém webu zase tím protežovaným oblíbeným dítkem je Intel (s nVidií).Nebudu teď polemizovat,zda opodstatněně či ne - jen to konstatuji jako fakt,tak na mne některé články na webu prostě působí.
    A teď k článku samotnému:
    Že se nedá koupit slušný PC do 30.000 Kč - to oponuji.Záleží na potřebách a rozhledu uživatele.High-end to sice nebude,ale jako průměrný domácí PC postačí.
    Uvádíš,že tu nejsou Celerony ani Semprony: ten první v seznamu CPU je tedy co?
    Další omyl je podle mne ten,že nelze postavit stabilní PC na bázi AMD.Možná jsou opravdu řešení třetích stran v otázce čipových sad pro AMD CPU horší,než vlastní řešení Intelu,ale má vlastní zkušenost je taková,že pokud mi PC padalo, pak vinou nestabilních aplikací nebo přetaktování či nesprávného nastavení parametrů.
    Myslet si v dnešní době v oblasti IT,že mi PC vydrží 3 roky, je poněkud naivní.Fyzicky určitě vydrží i déle, ale v této oblasti jsou měsíce jako roky v běžném životě a vývoj jde neustále tak rychle a nepředvídatelně kupředu, že nikdy nemůžeš vynášet spolehlivé prognózy.Vzpomeň si,jak vypadal high-end v roce 2002 - ještě bys s ním byl dnes spokojený?A kolikpak stál?
    Takže asi tolik k jinak dobře zpracovanému článku,taky webu musím vyjádřit pochvalu a rád se sem vracím, ač s některými názory ne vždy souhlasím.Naštěstí už několik let máme cosi jako demokracii :-).

  23. 23 Radek Hulán 11.09.05, 12:09:10
    FB

    [22] na kombinaci AMD+NVIDIA(VIA/ATI) se dá postavit PC, co nebude moc padat, ale je to sázka do loterie. Proto mamutí Dell AMD nepoužívá. KDežto Intel je stabilní VŽDY na 100%. A pokud člověk investuje 30.000 Kč do počítače, nechce loterii, nechce auto, které se nastartuje jen občas (AMD), chce 100% stabilitu, tedy Intel. Cenově jsou na tom stejně, není tedy jediný důvod uvažovat o něčem jiném než o Intelu.

    Re: Celeron, doplnil jsem jej tam až ex-post, jako zástupce super-levných PC.

    Osobně má zkušenost se stovkami PC od Intelu i AMD (plus Apple, Sun a další), a moje závěry jsou rozhodně relevantnější, než jeden hodinový test na PCTuning.cz. Ti lidé tomu nerozumí, stabilita přece nejde otestovat během hodinového testu. Já, pokud pracuji s Oracle, C++, video, audio, grafikou a další, týdny a měsíce, poté mohu něco prohlásit o stabilitě. A řada lidí od AMD přešla právě k Intelu kvůli nestabilitě AMD. Ono fakt není nic příjmeného, když ti počítač jen tak zatuhne a přijdeš o veškerou rozdělanou práci. AMD má v ČR určitou pozici jako počítač pro chudé teenagery, a těm je jedno, že to občas tuhne. Pokud ale člověk má dnes na výběr, není důvod si kupovat Škodovku (AMD) když za stejné peníze mám BMW (Intel). Nehledě na to, že řada AMD CPU a desek pro AMD je dnes DRAŽŠÍ než pro Intel... BMW lepší a levnější než Škodovka :-)

  24. 24 Honza 12.09.05, 01:09:24
    FB

    [23]Beru zpět výtku k Celeronu, nevěděl jsem, že tam byl dopsán dodatečně.
    Co se týče testů na PCT a dalších webech, ať už s nimi autoři tráví hodiny či dny - jejich výsledky by měly být brány s rezervou jako vodítko, nikoliv jako definitivní závěry: zkoušet desku na stole s minimem nutných komponent a "sterilním" OS se sadou testovacích aplikací je něco jiného, než sestava, instalovaná v různě velké a uspořádané skříni, se sadou více či méně kompatibilních komponentů a OS se spoustou uživatelských aplikací, připojením na internet s rozdílně konfigurovanou antivirovou i bezpečnostní ochranou.V tomto se určitě shodneme.
    Pozice AMD jako dodavatele pro "chudé teenagery" :-) - to je jeden z důvodů obliby AMD CPU mezi -náctiletými.AMD má nejnižší absolutní koncové ceny CPU v porovnání s Intelem, byť to jsou nejnižší modelové kusy v určitých řadách.Mezi teenagery pak je zajisté spousta takových, kteří se snaží s omezeným rozpočtem postavit relativně výkonný počítač a proto se logicky rozhlížejí právě v tomto segmentu.Stejně tak ovšem AMD dodává i high-end řešení za vysoké ceny.
    Neméně důležitým argumentem pro zdůvodnění obliby AMD CPU mezi mládeží je ale i ten, že poměrně dlouhou dobu byly více "overclocking friendly" než CPU Intelu.Tím netvrdím,že by Celerony či Pentia nešly taktovat (a jak!), ale v dřívějších dobách se některé série AMD prodávaly s otevřeným násobičem, což umožňovalo snazší taktování, než metoda zvýšení FSB, která s sebou nesla problémy lineárního zvýšení frekvencí AGP/PCI.Pokud vím, tak Intel mimo historických výjimek otevřený násobič do desktopových CPU neponechával.Koupě levnějšího odemknutého Athlonu, podle některých testů v některých aplikacích výkonnějšího než dražší uzamknuté Pentium, tak v případě ekonomicky uvažujícího teenagera byla nasnadě.A kolik z nich s touto zkušeností se pídí po tom, zda se náhodou situace nezměnila?Moc asi ne.
    Ad sestavy z Tesca a dalších hyper,super,mega...marketů: soudný člověk se jim vyhne, jelikož jsou, diplomaticky řečeno, značně nevyvážené.Nakolik to působí snaha sestavovatele (rozuměj nutnost vyprázdnit sklad od neprodejných ležáků) nebo cenový tlak prodejce (rozuměj dodejte cokoliv do cenové hladiny xxx Kč), to nevím.Velká část těchto sestav však mimo jednoho "trháku" (obvykle výkonný CPU), náležitě bombasticky vypíchnutého v popisku k sestavě, disponuje slabým a zastaralým zbytkem konfigurace, typicky Pentium s HT versus GF 4000MX či ATI 9250 apod.I tady se shodneme: velice neúčelně vynaložené peníze.(Ačkoliv i tady se najdou výjimky v podobě vybalancovaných, ovšem cenově dražších sestav)
    O namíchnutí při ztrátě několika(-hodinové, -denní, -měsíční) práce při zatuhnutí PC nebo pádu OS mi nemusíš nic vysvětlovat, to samozřejmě chápu.Jen je třeba rozlišit, zda problém působí opravdu HW.
    Úplně na závěr - až bude škodovka stát opravdu stejně jako BMW, pak asi opravdu bude jen málo kupců škodovek, nezlepší-li se jak kvalitou, tak výbavou a výkonem.Jenže doposud (i proto, že to dobře ví) je škodovka vždy o něco levnější než ten "bavorák".(neboj, vím, jak jsi to myslel ;-) )

  25. 25 Radek Hulán 12.09.05, 01:09:33
    FB

    [24] ano, Athlon XP šel docela slušně taktovat, ale dnešní Athlon 64 jde o 500MHz, zatímco Pentium 4 běžně o 1000MHz. Dost rozdíl. Intel je prostě o třídu výš, AMD jej vždy jen kopírovalo, bralo si jeho licence (x86, SSE, SSE2, SSE3), a bylo o rok či dva pozadu. A s tím, co Intel zavede v roce 2006, zůstane pozadu o několik let. Je to škoda, větší konkurence by prospěla.

  26. 26 brozkwa 26.09.05, 06:09:33
    FB

    Tvoje odborné články už jsou v poslední době lepší, a taky je proto i čas od času čtu.
    Ale přesto, že se koukám na tvůj web, tak nemám SLI super grafickou, nemám stojádrový procesor a ani tři SATA XYZ disky. Mám prostě 'jen' rok a půl starou sestavu HP s AthlonemXP 2600, 512RAM, GeForce5700 a 120GB ATA diskem (tehdy celá ta sranda i s Windowsy, Officy atd stála jen 18,5 tisíce!), a na to, co dělám, jsem maximálně spokojený. Samozřejmě, není to určené pro stříhání videa ve velkým ani na přetaktování a hraní Dooma na 1600x1200 s antialiasingem, ale já stejně preferuju hratelnost nad grafikou (a tak to dopadá, že čas od času zapomemu na svět okolo a půl dne hraju textový Nethack;-). Windowsy v tom jedou svižně, Linux taky...

    Před rokem a půl to prostě byla skvělá nabídka - značková sestava s obstojnými parametry za nepřekonatelnou cenu... v té době většina prodejců nabízela horší NONAME sestavu za stejné peníze, a k tomu ani nedávala Windowsy!

  27. 27 Asthmatic 29.10.05, 10:10:28
    FB

    Čau, koupil jsem si zde zmiňovanou mobo Asus P5WD2 Premium, ale mám problém s připojením 300GB P-ATA HDD (V blízké budoucnosti chystám S-ATA2 HDD, ale teď toho není moc nového na trhu, tak si počkám třeba na další verzi Raptora...).

    Už se s tím párám asi týden a budu to pravděpobně reklamovat, ale třeba se najde někdo kdo měl podobné trable a vyřešil je. ;(

    Sestava je následující (Case apod. je pro tento účel zbytečné info, ale pro jistotu.):

    Case Silverstone Temjin TJ04
    Zdroj Seasonic S12-600)
    MB Asus P5WD2 Premium
    CPU Intel Pentium D 3,2GHz 840 2x1MB 800
    2 x RAM DIMM 1024MB DDR II PC800 Corsair CM2
    VGA Asus Extreme N7800GTX TOP/2DHTV/256M
    FDD mechanika 3,5" 1,44MB Teac FD-CR7
    HDD Seagate Barracuda 7200.8 ST3300831A 300GB
    DVD-R/+R NEC ND4550A ATAPI OEM DualLayer
    Klávesnice PS/2 Chicony KB-2971
    Myš Logicech MX-518 (redukce z USB do PS/2)

    Deska má celkem (o S-ATA ted nic) 3 IDE konektory, respektive dva červené ITE IDE konektory označené PRI_EIDE a SEC_EIDE a jeden modrý ICH7R Primary IDE označený jako PRI_IDE. Hned na začátku, jako u mnoha jiných desek, jsem připojil k PRI_EIDE 80-žilovým přiloženým kabelem tento HDD a k SEC_EIDE 40-žilovým kabelem CD/DVD mechaniku (80 žil by mělo fungovat také). Bohužel po úspěšném spuštění systému (bez chyb. hlášek) mi BIOS nedetekoval tyto dvě IDE mechaniky (Main menu v BIOS SETUP UTILITY - u všech položek [Not Detected]). Ale zajímavé je, že disky byly detekovány pouze ITE8211F controllerem a z CD bylo možno nabootovat! Po bootu a ovšem následoval brzy pád systém. Respektive při instalaci WinXPSP2 se po prvotním nahrání všech možných ovladačů, při detekci dostupných HDD, systém spadl: modré okno a chyba 0x00000007B. Bohužel tato samá chyba se objevila i při nobootování live edice WinXP BartPE (kompilace CD s WinXP nepotřebující k běhu HDD). Tento BartPE šel spustit pouze po vyjmutí HDD. Zbytek týdne jsem zkoušel různé nastavení v BIOSu, kombinace zapojení, update BIOS (přes AFUDOS), ale bohužel bezvýsledně. Nejblíže úspěchu jsem byl pouze při zapojení obou disků (nebo jednoho z nich) do PRI_IDE (modrý konektor), kdy BIOS disky úspěšně detekoval (v Main menu detekovány na 3. a 4. pozici), ale bohužel toto zapojení neumožňuje ani jednomu z disků boot a poněkud degraduje rychlost HDD (hláška něco jako: Primary IDE Master not found, cannot boot.)
    Deska není nijak viditelně fyzicky poškozena. BIOS nedetekuje žánou chybu... S jumperama na master, slave, cable select problém fakt nemám (ale vyzkoušel jsem striktní nastavení i cable select). HDD i CD/DVD mechanika v jiném PC chodí vpohodě (HDD je prázdný, bez chyb).

    Mám tu desku reklamovat jako vadnou nebo jsem lama (lepší možnost)?

    Díky za případné tipy.

  28. 28 Dodo 05.01.06, 04:01:35
    FB

    [27] Mam presne rovnaky problem,celu noc som prepajal disky a stale sa mi nepodarilo spustit instalaciu XP.
    Bud disk nevidi doska alebo zase windows.
    Us som fakt zufaly.Prosim poradte.
    mozete ma aj prezvonit na tc.O915735945

  29. 29 Bud 20.01.06, 08:01:22
    FB

    Dnes jsem řešil zajímavý dotaz. Existuje řešení pro stabilní počítač, tzn. Intel procesor, osazený dvěma grafickými kartami, tak aby bylo možno současně pracovat na třech monitorech? Nedokázal jsem odpovědět. Proto pokládám stejný dotaz i zde.

  30. 30 Jerzy 20.01.06, 10:01:35
    FB

    neukrad Vám někdo článek?
    http://zsnedasov.cz/?stranka=pckoutek...

  31. 31 Asthmatic 06.02.06, 10:02:42
    FB

    [27] Zdravím všechny. Problém řeší poslední nedávno vydaný update BIOS k této desce (ke stažení na stránkách ASUS). Instalace WinXP byla poté bez problémů. Nějaké problémy jsem měl s DOS aplikacemi (např. Norton Ghost 2003), ale tam jsem si pomohl BIOS nastavením "kompatibilního modu" pro disky.

    Samozřejmě bez update BIOS lze nainstalovat WinXP také, ale potřebujete instalační disketu k řadiči ITE8211. Na začátku instalace WinXP se musí stisknout F6 pro instalaci dalších zařízení. Instalátor vás poté vyzve k vložení diskety s ovladači. To udělejte a je vyhráno (disky jsou potom vidět - instalátor se nezhroutí když si na ně "šáhne"). Tuto disketu lze vytvořil s balíčkem, který také distribuje ASUS (ovladače k ITE8211).

    Opravdu zoufalým zajemcům mohu poslat e-mailem image této diskety s ovladači a v podstatě i ten BIOS (ale nejsem nejrychlejší)...