Jak poznáte, že jste v Brně?

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Jak poznáte, že jste v Brně?

Auta 31.01.05

Brno se od Prahy pozná jednoduše, vše v Brně funguje pětkrát pomaleji než v Praze. Brno je prostě ospalé a unavené. Chcete příklad z dopravní situace?

Praha, rušná Legerova ulice:

  • na semaforu naskajuje (po dlouho svítící červené) žlutá,
  • jakmile blikne zelená, celá kolona 100 aut se dává do pohybu, všichni sledují semafory, a umí řadit a rozjíždět se,
  • než blikne zase červená, křižovatkou stihne projet zhruba 50 aut, které nijak neporušují dopravní předpisy (pokud tedy v té koloně nestojí Brňák, značka "B", či majitel auta se značkou "S", pak kolona na 10 sekund vytuhne, a neprojede nikdo, kromě Brňáka na červenou).

Brno, libovolná křižovatka:

  • na semaforu naskajuje (po dlouho svítící červené) žlutá,
  • nic se neděje,
  • po 5 sekundách začne člověk v autě, co je první na řadě, hledat "šaltrpáku",
  • po 10 sekundách, co již svítí zelená, se první auto rozjíždí,
  • druhé auto pochopí, že už má jet (nepoznává to podle semaforů, ale podle toho, že auto před ním již dávno odjelo), začne tudíž hledat "šaltrpáku" a pomalu projede křižovatkou,
  • třetí a čtvrté auto jsou Pražáci, co, naštvaní, nadávajíce na pomalé Brňáky, na poslední chvíli proletí křižovatkou na žlutou,
  • páté auto již neprojede, svítí opět červená, tedy pokud se jedná o Pražáka. Pokud je to Brňák, jede klidně dál, počítá samozřejmě s tím, že prvních 10 sekund se stejně nikdo jiný z boční ulice (kromě "splašených Pražáků", kteří v Brně stejně nejsou vítání) není schopen rozjet.

Disclaimer: uvedená situace je výsledkem zprůměrování mého patnáctiletého pozorování silnic a dopravní situace v Praze a v Brně. Pokud tento článek čte Brňák, ubezpečuji jej, že právě on je rozhodně skvělý řidič, a na něj se článek nevztahuje :-)


Komentáře

  1. 1 XThom 31.01.05, 04:01:58
    FB

    Hehe, Radku, jazdil si už po Slovensku? :))

  2. 2 Radek Hulán 31.01.05, 05:01:05
    FB

    [1] jezdil jsem asi ve 30 zemích, dokonce třeba v Thajsku, kde se řídí na opačné straně a neuznávají se žádná dopravní pravidla, a to je teprve rachot ;-)

  3. 3 Juro 31.01.05, 05:01:13
    FB

    Na ceste z Tatier smerom na Zilinu, prave auta s ceskymi SPZ /vcetne Prazkych/ predbiehaju v nemoznych situaciach. Slovenskych vodicov sa musim zastat, az na par vynimiek jazdia v pohode. To co sa semtam predvadza na ceskej D1 sa nevidi ani NFS underground

  4. 4 RD 31.01.05, 05:01:33
    FB

    Jsem z Brna a bohuzel s timto souhlasim. Nez se na zelenouv Brne rozjede prvni auto uz zase naskakuje cervena. Vubec nechapu proc tomu tak je. V kazdem jinem boji Praha vs. Brno hajim Brno, ale v tomto jsou brnanci naprosto magori...

  5. 5 Pojišťovák 31.01.05, 05:01:54
    FB

    Kdyby jen v Brně. Ostrava mi připadá ještě horší. Vždycky když tam přijedu z Prahy nestačím se divit. Hlavně klid, pohoda a nikam se nehonit. Každý má na všechno čas. Dostávám z toho kolikrát mrtvici.

  6. 6 neřidič 31.01.05, 06:01:05
    FB

    Jó, nám kteří jezdí do brna vlakem to nevadí :)

  7. 7 v084 31.01.05, 06:01:18
    FB

    hehe:)
    Jasně, že to takhle v Brně je, sám když jezdím s rodiči to tak vidim, ale ne všichni jsou takoví.

    Opravdu nejhorší jsu kloboučkáři:)) Takový ti dědové co mají na hlavě čepičku, a šinou si to po hlavní. To je teprve rachot.

    Přesně jak si to popsal. Řidiči se orientují, dle auto co stojí (rozjíždí se) před ním. Takže než se od babička z oslavy narozenin dostanu zpět domů, tak ztvrdnu na každé druhé křižovatce:(

  8. 8 Teki 31.01.05, 06:01:43
    FB

    Ač jsem Pražák a Prahu mám moc rád, Brno mě neustále fascinuje. I po tomhle poznatku. Jen si sami všimněte - třetí a čtvrté auto jsou naštvaní Pražáci. Naštvaní proč? Kvůli pomalým Brňákům? Mám pocit, že Pražáci jsou naštvaní pořád...
    BTW: Radku, nešlo by nějak zařídit, aby bylo možné v komentáři označit text a potom stisknout třeba strong a ono by se to "obalilo" do pseudotagu? Jen taková drobnost, která některé možná potěší.

  9. 9 Radek Hulán 31.01.05, 06:01:46
    FB

    [7] ono je to dáno prostředím, Brno je prostě taková vesnice, a člověka nenutí jednat rychle, a není tam stále moc aut, kdyby se takto jezdilo v Praze, nikdo se nikam nedostane, takže prostředí prostě člověka zformuje..

  10. 10 Radek Hulán 31.01.05, 06:01:49
    FB

    [8] naštvaní proto, že věci lze dělat efektivněji, a oni je tak dělají, a mohou být třeba dříve doma u své rodiny, než aby stáli o 10 minut na křižovatkách déle kvůli Brňákům..

  11. 11 Petr 31.01.05, 10:01:20
    FB

    Já myslím, že za to nemůžou brňáci. On totiž existuje okres Brno-venkov - značky BOx-xxxx - (kde mj. žiju) a my když se vydáme do Brna, to je teprv pravé zpomalení :-))

    Každopadně, kam furt spěcháte??

  12. 12 Martin 31.01.05, 10:01:50
    FB

    no jelikoz brnensky kraj je veliky, tak znacku B... nemaji jen opravdovi brnaci:-) ale souhlasim, ze hafo ridicu, zejmena z vesnic okolo neumeji jezdit, maji na hlave klobouk, starou skodovku... bleux

  13. 13 Memphis 31.01.05, 10:01:52
    FB

    [3] Co, nebo kdo je to vodic?

  14. 14 jakub 31.01.05, 11:01:34
    FB

    slovensky ridic, to mas stejny jako ze zelva je slovensky korytnacka:)[13]

  15. 15 bsa 31.01.05, 11:01:43
    FB

    nuz pekne si to napisal, este (ak chces) Ti pridam Bratislavu:
    1) na semafore naskakuje zlta
    2) bez toho aby blikla zelena sa davaju vozidla do pohybu
    3) zbezna kontrola ci niekto nejde na cervenu zo smeru, ktory uz cervenu ma mat
    4) zurive trubenie na ludi, co sa pohynaju az na zelenu
    5) X vozidiel (X sa limitne blizi k poctu aut cakajucich na krizovatke) prechadza krizovatkou
    6) opat zlta a cervena
    7) X+3 vozidla prechadzaju krizovatkou
    8) vrat sa do bodu 1 a otoc krizovatku o 90 stupnov

    :)

    a teraz dolezite rada:nezabudni si zapnut hmlovky, nezalezi ci je hmla. Auto ide zasadne rychlejsie s hmlovkami :)

  16. 16 Gregorian 01.02.05, 09:02:02
    FB

    Mas stesti ze si napsal tu paticku.. protoze ja s tim clankem souhlasim, ale rozjedu se uz pri zlute...

  17. 17 balance 01.02.05, 12:02:50
    FB

    Jako brnak s tebou musim souhlasit. Pokud nespecham, tak nemam jediny duvod byt v pozoru a hypnotizovat semafor, stejne muzu jet az tehdy, co se pohne ten prede mnou. Pokud nekdo specha za mnou, je to jeho problem, ale stejne ho dojedu na dalsi cervene ;-)). Pokud specham, tak se snazim byt z krizovatky co nejrychleji pryc. Tak to myslim funguje vsude. Zkratka se asi v Praze vic specha - je to vsude dal, je tam vic obchodnich zastupcu, je tam vic moravaku s "A" znackou, ktera zvysuje vykon motoru o 50% ;-))

  18. 18 xyz 01.02.05, 02:02:06
    FB

    Nevim, nevim, mozna je to jinde jeste horsi, ale taky je tam mozna mensi provoz a tak si toho clovek tolik nevsimne, ale vzdycky me rozcilovalo, ze ve zde vychvalovane Praze se auta rozjizdeji retezovou reakci po jednom, misto vsichni najednou, coz by bylo pro provoz efektivnejsi. Ale mozna mam taky jenom smulu...

    Znacky neprozradi az tak moc: od leta mam po stehovani "S" a to staci bydlet par km za Prahou. Naopak vzhledem k tomu, ze nemalo firem si v Praze zrizuje centraly nebo je tam presouva po tom, co zjisti ze z regionu je to daleko k uradum centralni spravy, velmi mnoho lidi ma pr"A"zskou znacku, i kdyz jsou kdovi odkud...

    Ale ze jinak se znazim chapat, ze se jedna o zobecneni. Asi opravdu se v Praze jezdi o neco plynuleji nez jinde. Dokonce pres sptanou povest prazskych ridicu mimo uzemi hl.m. mam dojem, ze jezdi i ohleduplneji. Ale v obojim je urcite co zlepsovat a hromadny rozjezd na zelenou bych s klidem na ten seznam pripsal.

  19. 19 Michal Tuláček 01.02.05, 09:02:38
    FB

    Hmm... Legerova... a co Sokolska (magistrala opacny smer) pred metrem, jak se mezi dojizdejicimi a jeste rozjizdejicimi auty motaji chodci... chodim tamtutdy do skoly a furt si rikam kdo bude ten "stastny" koho rychlici na zelenou a nebo pomalici na cervenou smetou...

  20. 20 tony 02.02.05, 10:02:00
    FB

    Kdyz je rec o doprave v Praze, vzdycky, kdyz tam obcas jedu, tak me fascinuje, kolik lidi "jede" z kraje Prahy (napr. jizni mesto) do centra autem, kdyz muzou metrem. Je uzasny sledovat, jak v kazdym aute sedi sotva pul cloveka (kolikrat ani to ne), co stoji kazdy rano hodiny na magistrale... V Brne to sice neni lepsi, ale to je nastesti o hodne mensi. Zlata babeta...

  21. 21 L2 03.02.05, 01:02:43
    FB

    Obecně musím říct, že v Brně se centrem města vůbec nehodí projíždět, není to ani tak tím, že by byli řidiči pomaleji reagující na signály na semaforu a kvůli tomu se tovřily kolony na hlavních tazích, ale město už je auty přeplněno a kdo nemusí nutně jet autem, jede radši MHD. Což by mělo pro Prahu platit taky (zvlášť, když tam máte rychlé metro) a bylo by po problému, jestli se křižovatky vyklízejí rychle, nebo pomalu. A ještě jedna podstatná poznámka: My v Brně jezdíme na ORANŽOVOU.

  22. 22 Jozef 03.02.05, 05:02:50
    FB

    Ahoj Radku, rovnako je to vsade na svete, domaci, co poznaju mesto jazdia sviznejsie, ako cudzi. Nie je to len problem Prahy, ci Brna. Aj v Bratislave vidiet vystrasenych vodicov so znackou CZ :))

  23. 23 mmarek26 04.02.05, 01:02:59
    FB

    fakt paradni primer situacie v Blave. Co nechapem je, preco BA ktory su pomaly pupkom sveta trubia na prazske auta. Ved BA snad nemuzu uznavat ze neka PHA existuje;-)

  24. 24 Pavel 09.02.06, 07:02:40
    FB

    Byl jsem v Belgii, kde pannuje klid a pohoda. Na semaforu zelaná nikdo nikam nespěchá v poklidu se rozjede. Žadné troubení, stres, hektika jako v Praze.