HD je všude, kam se podívám

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

HD je všude, kam se podívám

Ve světě 05.01.10

fulhdPřed deseti lety bylo normální, když uživatel používal 17" nebo 19" CRT monitor s maximálním rozlišením 1280x1024 px. Jenže v dnešní době je standardem mít LCD, nejlépe širokoúhlé. Za posledních pár let se cena počítačů dostala na tak nízké ceny, že si jej může dovolit i ten, kdo počítačům vůbec nerozumí a pořizuje si jej jen tak pro zábavu. Většina těchto lidí, kteří neví co je to pixel a operační paměť RAM, prostě jen koupí to, co je levné a nebo na první pohled pěkné. U počítačů to jsou předražené krabice s jednojádrovým Sempronem a integrovanou grafickou kartou ATI za 10 tisíc korun, které se prodávají v Tescu jako "hyper super digitální domácí pokojíček" a k tomu krásný celolesklý monitor 16:9 za pár tisícovek. Takový člověk přijde domů, podle návodu zapojí všechny konektory, jak mají být, a je nadšen z nového počítače a LCD monitoru. Bohužel ne každý se raduje nad novými HD monitory jako obyčejné "BFU".

Není widescreen jako widescreen

V dnešní době se všude uvádí pojem HD. Ti zdatnější si to dovedou přeložit a zjistí, že monitor má vysoké rozlišení, což v nich vyvolává dojem kvalitního a moderního monitoru, takže si jej koupí. Samotný formát 16:9 není nic nového, jelikož filmy se v něm natáčí již několik let. Film ve formátu 4:3 jsem už v kině nezažil. Jenže není jen jeden širokoúhlý formát. Několik let se vyráběly LCD monitory s praktickými širokoúhlými rozlišeními 1280x800, 1440x900, 1680x1050, 1920x1200 a 2560x1600 v poměru 16:10 a teď je začínají vytlačovat právě monitory s nálepkou HD a 16:9 (1366x768, 1600x900, 1920x1080 a 2048x1152). Většina lidí, co se rozhodla po pár letech vyměnit staré CRT za nový moderní LCD monitor, vůbec neví, že existují dva širokoúhlé formáty, takže koupí to, co je zrovna v akci nebo jim poradil prodavač, protože mu sdělili, že na něm budou hrát především jen filmy a hry. Výroba 16:9 monitorů vychází levněji, takže se i levněji prodávají, a to je ten důvod, proč 16:10 mizí. Obyčejnému uživateli je jedno jaké má rozlišení. Ale co my, kteří potřebujeme dělat na počítači i něco jiného, než jen zírat na filmy?

Rozdíly jsou malé i velké

1280x800 vs. 1366x768

hdreadyTyto dvě notebookové „nehádé a hádé“ rozlišení si jsou ze všech nejvíce podobná. Na výšku v případě HD formátu ubyde pouze 33px, což je stále zanedbatelné. Při běžné práci, jakou je například prohlížení internetu nebo psaní dokumentů, vůbec nepoznáte, že nějaké HD rozlišení máte. Zpravidla však bývají HD notebooky o trochu delší, než klasické 15,4“ a mají i numerický blok. Bohužel se mi zdá klávesnice mnohem méně pohodlnější, než kdybych čísla vyťukával přes Shift.

1680x1050 vs. 1920x1080

Monitory s úhlopříčkou 22 palců bývají jedny z nejprodávanějších díky své nízké ceně. Jenže s novým HD rozlišením (1920x1080) na „pouhých“ 22(21,5) palcích se můžete dívat jen na filmy. Nevidím jiné lepší využití tak velkého rozlišení na tak malé ploše. Navíc tyto levné monitory jsou jen TN a jejich obrazová kvalita se liší u každého modelu. Stačí se jít podívat do nějakého lepšího elektra, kde si je odváží pro ukázku zapnout. Jeden má moc přesycené barvy, jeden je lehce dozelena, další má vadný pixel, ten vedle něj je rozmazaný. Mimochodem většina těchto monitorů má pouze analogový vstup. Opravdu je tak velká výhra, pouštět si HD film na 22“ monitoru s HD rozlišením přes VGA?

1920x1200 vs. 1920x1080

24palcový monitor je již větších rozměrů a používá se především na práci. Pokud programujete, brouzdáte internetem, hrajete hry, pracujete v grafických programech, ale nemáte na dražší a větší monitory, pravděpodobně skončíte u 24“ modelů. Jenže tady HD formát ubírá už cenných 120 pixelů na výšku, což je poměrně hodně a okem to jde poznat. Nejlepší je přímý pohled na tyto dva monitory vedle sebe. Když se ale vydáte někam podívat, možná budete mít problém najít něco jiného než nové HD monitory. Klasický, nejpoužitelnější 16:10 monitor bude za chvíli k sehnání pouze jen v internetových eshopech.

Pokud se rozhodujete s koupí nového monitoru v povánočních výprodejích, promyslete si, co na něm budete dělat. Já sám jsem zatím na HD monitorech nenašel žádnou výhodu, která by mě měla přimět si ho koupit. Hlavní slovo však mají právě kupující, kteří vidí především tu cenu, která je i o tisícovku nižší. S takovou se za chvíli dočkáme stavu, kdy bude spokojený jak výrobce, protože se mu budou monitory skvěle prodávat, tak i zákazník, který bude mít nový levný LCD monitor. Během příštích pár měsíců již bude problém, nějaký kvalitní 16:10 monitor někde sehnat. Stane se z něj lahůdka pro fajnšmekry, za kterou si nechají výrobci zaplatit a budou mít ještě větší radost z prodejů.

Doufám, že nejsem jediný, komu HD rozlišení u monitorů nesedí :)


Komentáře

  1. 1 Prušák Jan 05.01.10, 08:01:14
    FB

    Mám pocit, že si trochu špatně stěžuješ na HD místo na Widescreen.
    Jinak bych si dovolil nesouhlasit s nadáváním na velké monitory přes VGA.
    Rukama mi prošlo tak 40 monitorů a na svém počítači pak mám připojené rovnou 4 zároveň, tak si dovolím tvrdit, že mám trochu přehled. On problém není samotné VGA připojení, ale i práce s touto formou signálu v monitoru a kvalita kabelu.
    Mám 20" monitor za 20.000Kč (samozřejmě přes DVI), ale jednou jsem ho potřeboval připojit přes VGA a nedalo se na to koukat, totálně rozpité. Rodiče měli starší 17" LCD a furt měli na monitoru duchy, takže kvalita obrazu tak 60%, nyní jsem jim vyměnil kabel za kvalitní a kvalita obrazu je rázem na 95%.
    Na druhou stranu ale jsou monitory (např 22" modely BenQ 1920*1080), které mají i s dodávaným VGA kabelem dokonale ostrý obraz.

  2. 2 Miro Jurčík 05.01.10, 11:01:35
    FB

    Dovolím si Vás trochu poopraviť, filmy sa netočia v 16:9, ale v 21:9.
    Čo sa týka monitorov, viac mi vyhovuje 16:9, pretože keď sa pozerám do monitoru, tak v horizontálnej rovine sa mi lepšie a pohodlnejšie orientuje, ako keby som mal pozerat hore dolu a asi to aj speje k este väčšej širokouhlosti, už sa objavilo niekoľko monitorov a dokonca aj DLP televízor s kinopomerom 21:9. Aj napriek tomu mám doma LG a v robote Cinema HD, oboje 16:10, vtedy ešte 16:9 neboli v móde. Na pozeranie filmov to nieje síce uplne ono, tam však používam pan-scan na výšku, tých pár stratených centimetrov na bokoch nechýba.

  3. 3 Radek Hulán 06.01.10, 01:01:01
    FB

    [2] jen na okraj - 16:10 má pro filmy výhodu v tom, že případné titulky si člověk posune pod film.

  4. 4 Černý Jan 06.01.10, 01:01:58
    FB

    Napadá mě ještě jedna výhoda širokoúhlých 16:9 monitorů. Při práci s texty se vajdou vedle sebě dvě A4ky textu.

  5. 5 Miroslav Pavelek 06.01.10, 05:01:05
    FB

    16:9 vypadá esteticky podle mě mnohem hůř než 16:10.
    Rozhodně nesouhlasím že „. Jenže s novým HD rozlišením (1920x1080) na „pouhých“ 22(21,5) palcích se můžete dívat jen na filmy.“Vždyť myslím že některé monitory jdou otočit o 90 stupnu(resp. maji tam nejaky „drzak“,aby tak drzel a nespadnul) --> na internet neexistuje lepší monitor.

  6. 6 Sesquideus 06.01.10, 05:01:33
    FB

    [5] To určite, pretože 16:10 (8:5) je pomer dosť blízky zlatému rezu a iné, presnejšie pomery by už potrebovali na vyjadrenie príliš veľké čísla. Notebooky 16:9 sa mi vôbec nepáčia, lišta tam už dole naozaj nevie ani dýchať (a mať ju na boku sa mi takisto ktovieako nevidí). Na filmy... ani neviem, ľudské oko je zrejme zvyknuté lepšie roroznávať objekty do šírky, ako do výšky - aj keď osobne mi 16:9 letterboxovaný s titulkami v čiernom páse vyhovuje asi najlepšie.
    [4] Nemyslím si, že toto je výhoda oproti 16:10... bežne zvyknem zazoomovať na dve strany vedľa seba, a vojde sa to tam tak akurát.

  7. 7 Jan Manek 07.01.10, 01:01:26
    FB

    Nejhorší je, když firemní "hw experti"slavnostně vymění 20" LCD za 24" LCD a to 16:9 (1920x1080) panely s nemožností polohovat. Takže z původního 1600x1200 člověk ztratil 120px na výšce (což při vývoji ve VS2008 zatraceně poznáte) a místo podstavce má balík papíru do kopírky. Ještě, že to má aspoň DVI vstup...

  8. 8 not fill 07.01.10, 09:01:26
    FB

    Ja si rad zahraju i herni klasiku ktera jaksi neumi sirokouhle formaty. 16:10 mi prijde jako prijemne univerzalni format. Plocha podle me pri beznem uziti vice vyuzita.
    Kdyz jsem se pred rokem listopadu rozhoval tak HP LP2475w v akci 3+1 LCD zdarma bylo jasna volba.
    Aby ne kdyz clovek prisel domu z prace namlsanej (HP LP2465). :)
    Za rok a ctvrt ma v domacim pouziti nabehano 4680 hodin.
    O kvalite pokoukani oproti TN se asi nema cenu zminovat. Nadhera.
    Jeste bych mu chtel poridit mensiho 20" bratricka 4:3.

  9. 9 Mark Given 07.01.10, 11:01:28
    FB

    Vice mi vadi 24" 16:10 co neumeji reprodukovat nativne 1080 ale roztahnou to na 1200. Jinak samozrejme souhlas pixelu neni nikdy dost, tesim se na lcd na praci s pomerem stran 2.35:1 ;) nejlepe v 4k ;)

  10. 10 Tobiáš Potoček 08.01.10, 04:01:35
    FB

    "Jenže s novým HD rozlišením (1920x1080) na „pouhých“ 22(21,5) palcích se můžete dívat jen na filmy. Nevidím jiné lepší využití tak velkého rozlišení na tak malé ploše"

    Tak s tímto rozhodně nesouhlasím. Momentálně píši z notebooku s FullHD rozlišením a uhlopříčkou 15" a nedokáži si představit, že bych na stejně velkém displeji používal nejběžnější 1366x768. Všechno vypadá lépe, obrázky jsou ostřejší, fonty lépe čitelné a mám k dispozici ohromné množství prostoru.

    Často narážím na názor, že je "písmo" příliš malé na takovémto typu displeje. Je to samozřejmě naprostý nesmysl, jde čistě o zvyk. Po 14 dnech používání byste to už nevyměnili.

  11. 11 Lédl Jakub 08.01.10, 06:01:19
    FB

    Zdá se mi, že veškeré starosti přítomných programátorů pocházejí z toho, že se jim na HD monitor špatně vleze okno jejich monstrózního IDE.

    http://ukaz.at/3r/full - co řeknete na tohle?

    Chápu jejich starosti (vývoj pro .NET v čemkoli jiném než VS je naprosto nemožný, respektive migrace z VS na cokoli jiného) a díkybohu za to, že jsem se jich zbavil. TextMate je na PHP a Ruby naprosto dokonalý a kdybych chtěl někdy něco udělat v Javě nebo nedejbože v (Objective) C(++), tak taky postačí.

Nový komentář