GT Zaskar Carbon, dějství třetí a finální

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

GT Zaskar Carbon, dějství třetí a finální

Cyklistika 03.05.09

Když jsem před pár dny nabízel k prodeji GT Zaskar Carbon a uvažoval o koupi "celopéra", nakonec jsem se rozhodnul jinak - a to udělat z toho kola naprostou špičku v hardtailech. Upgrade se podařil, několik dní na inovovaném kole jezdím, a je to prostě báječné :-)

GT Zaskar Carbon

Ale k mému kolu, takto nyní vypadá:

GT Zaskar Carbon

Váhově jsem se dostal po upgradech komponent na 9.4kg, a to je váženo včetně té hliníkové Cannondale pumpičky, košíku na láhev, Garmin cyklopočítače a zadní blikačky, které se normálně do váhy nezapočítávají.

Měnil jsem řidítka, představec a sedlovku za karbonové Ritchey Carbon WCS, což znamenalo úsporu zhruba 100 gramů, poté běžná dušová kola a pláště za nová zapletená Mavic CrossMax SLR (model 2008), pneu za bezdušové Schwalbe Racing Ralph Evo 2009 26x2.1" UST, a vidlici za lehkou závodní (ale dostatečně pevnou a tuhou) Rock Shox SID Team 2009 (z původní Reba SL) s BlackBox Motion Control.

Výsledek je nejenom o 1kg lehčí kolo, ale úplně jiný zážitek z jízdy.

Špičkové UST ráfky, opravdu pevný výplet a náboje, plus UST pláště (které fungují na stejném principu jako pláště v automobilu - nemají duši a je vhodné do nich nalít roztok proti píchnutí) dávají jízdě nejen větší pohodlí, ale mají menší tendenci se "samovolně" vyzout v zatáčce, adheze je citelně lepší, odolnější jsou i na píchnutí, plus lepší je komfort. Těch výhod je moc.

GT Zaskar Carbon

Se Schwalbe Racing Ralph Evo UST plášti jsem měl také jednu podivnou zkušenost. Dovezl jsem kolo domů ze servisu, nechal je opřené o zeď, a najedou strašná rána, a plášť byl z poloviny vyzutý z ráfku. Zkoušel jsem jej znovu nasadit, ale nešlo to, byl najednou zjevně o pár centimetrů delší. Měl jsem po ruce náhradní plášť, tak jsem jej nasadil a nafoukal tou malou Cannondale pumpičkou během minuty. Zjevně se tedy jednalo o vadu pláště. Ještě štěstí, že to dopadlo takto, a nezkolabovalo to až ve 40km/h v zatáčce... Pozitivní karma :-)

Jako nové sedlo jsem použil Fi'zi:k Antares. Úžasné sedlo. Je lehké jako ta nejlepší Selle Italia sedla (175 gramů), ale mnohem pohodlnější, a navíc krásně vypadá. Komfort je naprosto úžasný i pro dlouhé jízdy, negativem je vlastně jen cena. Fi'zi:k si svůj high-end nechává dost draze zaplatit.

Posledním upgradovaným kusem jsou bílé Look Quartz pedály, namísto "tradičních" SPD a šel bych do nich znovu. Pedál samotný váží méně než XTR od Shimana při třetinové ceně, ale to není jeho hlavní výhoda. Bezvadné na něm je jednodušší "zaklapnutí" tretry, stačí prostě položit nohu a zatlačit, není se nutné tak přesně trefovat jako u SPD. Otestoval jsem je v pátek i za deště a v blátě, a není problém nasadit ani v takovýchto podmínkách, bahno mu nevadí. Pro mě je plus i trochu nižší fixace nohy v přímce (do bočních výkyvů) - je možné na každou stranu jít cca o 5 stupňů více než u SPD.

Nevýhody Look Quartz? Na vypnutí je potřeba menší síla než jsem používal u SPD, a nedá se to nijak nastavit. V extrémním záběru, kde bude SPD stále držet, by tedy Look možná dříve vypnul, a to nemusí být vůbec příjemné.

GT Zaskar Carbon

Celkově jsem s kolem naprosto spokojen. Z původního GT Zaskar Carbon Expert zůstal vlastně jen rám a hlavové složení, vše ostatní je optimalizované dle mých požadavků. K sundaným komponentám dokoupím jiný rám a postavím z něj hodně dobré "záložní" kolo :-)


Komentáře

  1. 1 hledající a nalézající 03.05.09, 10:05:28
    FB

    ... hahahah gramař, blahopřeji k upgradu kola, ale co takhle sundat nějaké to deko na těle :-), chtěl bych vidět ten těžký terén, jak se psalo minule. Co takhle metrové díry v lese, nad kterými se dá krásně plachtit a pohupovat jen na celopéru.

  2. 2 nováček jakub 03.05.09, 10:05:32
    FB

    Supr kolo Radku, dobrá volba ve většině komponentů, akorát když si sestavuješ takhle profi kolo po všech stránkách, možná upgrade z Shimano XT na XTR by nebyla tak špatná volba nemyslíš? :-)

  3. 3 nováček jakub 03.05.09, 10:05:36
    FB

    [1] Dobrý nápad a kdo nemá možnost toho celopéra, tak doma u obrazovky mrknout na Kranked :-)

  4. 4 Radek Hulán 03.05.09, 10:05:58
    FB

    [2] naprostá pitomost. Třeba XTR brzdové páky a třmeny jsou funkčně identické na XT, akorát o pár jednotek gramů lehčí, ale 2-3x dražší. Teoreticky by lepší byly třeba 4pístkové brzdy, ale to opět není o XTR. Koupit si XTR je prostě jedna z největších pitomostí co člověk může udělat (pokud to nemá za stejnou cenu jako XT) :-) Shimano navíc dělá brzdy skvěle, Hayes či Avid jsou o dost horší.

    Trochu jsem zvažoval FSA K-Force Light 2009 kliky, ale nakonec převážil důvod "mít vše na Shimano" (důvodem je samozřejmě i 4x vyšší cena FSA oproti XT klikám, což za 100 gramů váhy prostě nestojí). Někdo by možná preferoval SRAM přehazovačku, já zase preferuji Shimano "náboženství" :-)

    Ale důvodu "koupit si XTR abych měl XTR" rozumím, jen jej nesdílím..

  5. 5 Vratislav Harabiš 04.05.09, 12:05:55
    FB

    Fajn kolo, to musí být super svezení. Kde jezdíš? Máš nějaké tipy na super trasy? Rád zkouším nové výzvy.

  6. 6 Martin Janský 04.05.09, 09:05:31
    FB

    tož máš to hezký, mavic dělá designově povedený kola.
    nezapomen ho nafotit, až ho pořádně zaprasíš :-)
    není nad to vracet se z terénu zabahněnej :-)

  7. 7 Carlos Jureckos 04.05.09, 10:05:22
    FB

    pro [1] pokud potřebuješ na metrovou díru celopéro, tak to hovoří za vše. imho celopéro je na XC racing naprosto nevhodné a na hardtailu ti sjedu daleko víc. Není to o tom mít celopéro nebo hardtail, ale o tom jak umíš jezdit. To ti nenahradí žádné super kolo.

  8. 8 Štěpán Binko 04.05.09, 10:05:28
    FB

    Fajn upgrade, tak ať slouží. Osobně jsem zvědavý na dlouhodobější zkušenost s pedály Look, protože nemožnost nastavit si sílu potřebnou na vyhození bych osobně bral jako značné mínus, ale uvidíme. Fakt je, že není nad dobré kolo i když si nejsem jist, že každé deka hraje roli. Ostatně než jsem vyladil to své, mnohem víc jsem přibral já, než jsem na kole dokázal shodit :-).

  9. 9 Radek Hulán 04.05.09, 12:05:10
    FB

    [8] každé deka roli nehraje, ale kvalita komponent ano. Lehké bezdušové ráfky, výplet, který se nekroutí a UST pláště mají na jízdu obrovský vliv, to jsem ani nečekal.

    Zejména ta Mavic CrossMax SLR kola a UST pláště jsou skvělá investice.

    U karbonových řidítek, představce či sedlovky je to vcelku zbytečné, ale zase to není tolik peněz.

    A skvělé sedlo - to je znát hned :)

  10. 10 Koprnický Jan 04.05.09, 02:05:26
    FB

    Avid výrazně horší než Shimano? To nemůže nikdo myslet vážně. Smířil bych se s hodnocením, že jsou oba výrobci minimálně vyrovnaní konkurenti. Nicméně chápu kult náboženství, kdy člověk raději volí kompletnost jedné sady na úkor optimalizace výkonu do bezvědomí. Já osobě užívám na svých dvou kolech kombinaci komponentů od různých výrobců. Např. Shimano považuji za výrobce nejkvalitnějších klik cena/výkon. Brzdy vozím výhradně Avid, kvůli jejich bezproblémové údržbě, vychytanému plnění a brzdné efektivnosti, kdy jednopístkové brzdy je možno bez problému použít na závodní sjezdování, takže na jakékoliv XC musí stačit stonásobně. Řazení mám zkombinované. Na AM Shimano, protože zde nedostává tolik zabrat a na sjezd Sram, protože je výrazně spolehlivější ve špatných povětrnostních i zátěžových podmínkách. Nehledě na fakt, že je mnohem jednodušší na seřízení. Ovšem první použitelná sada X.9 je výrazně dražší než Shimano XT.

    Jinak je jasné, že kvalitní kola dělají minimálně polovinu celého dobrého dojmu z jízdy. Ušetřené gramy jsou nejvíce znát právě na rotujících komponentech. Jinak raději volím výkon před hmotností.

  11. 11 Radek Hulán 04.05.09, 03:05:01
    FB

    [10] Avid je ve stejné ceně o dost horší než Shimano, protože pokud něco Shimano dělá opravdu dobře, tak to jsou brzdy. Snadno seřiditelné, nepřehřívají se, výborné páky. S XT brzdami vždy 100% spokojenost, plus GoldFren destičky. A není potřeba chtít více než 100% :-)

    Pokud má někdo jiný názor, také fajn, a ať je spokojen s Avidem :)

    Jinak SRAM X.9 jsem jezdil na jednom levnějším kole, a XT Shadow přehazovačka je výrazně lepší pro řazení v záběru.

  12. 12 Kraky 04.05.09, 03:05:34
    FB

    Gratulace,vypadá skvěle,pozdravuje tě tvoje bývalá Merida,pořád v kondici a má se výborně... :-)

  13. 13 Radek Hulán 04.05.09, 03:05:52
    FB

    [12] díky, to mě těší! :-)

  14. 14 Ondra 04.05.09, 09:05:22
    FB

    Zdravím, články o kolech se mi líbí. Neplánuješ udělat něco jako srovnání kol? Něco podobného jako tvůj výběr "levných", "průměrných" a "nadupaných" PC. Výběr dostupného kola pro masy, kola pro IT vyjíždkáře a hardcore jezdce. :-)

  15. 15 Radek Hulán 04.05.09, 10:05:10
    FB

    [14] určitě ne. Je spousta lidí, kteří rozumí kolům lépe než já. Za poslední rok a půl jsem sice vyzkoušel 4 kola a hromadu upgradů, ale to co píšu je pojetí "nadšeného amatéra" :)

    Pokud chceš profi články, jsou na to profi cyklistické weby..

  16. 16 hledající a nalézající 05.05.09, 09:05:49
    FB

    [7] souhlasím, že na xc závod celopéro(150 cm) pomalé, tady mluvíme na úrovni "nadšeného hobíka" nebo někoho, kdo kašle v přírodě na rychlost jízdy (ale z kopce to i pustí), jede třeba pomalu nebo rychle nebo venčí psa, ale HLAVNĚ šetří tělo odpružením. Proč bych se učil jezdit např. v kilometrovém sjezdu, plném děr a kamení, když to sjedu a kolo to vyžehlí! hahahhaha. A toto říkám jako někdo kdo vyjel zadní cestou na galuskách na Radegast! Do terénu na pohodu patří odpružení, ostatní názory jsou na úkor těla. V 80-ti si řekneme, ano?

  17. 17 Koprnický Jan 05.05.09, 10:05:56
    FB

    [16] Na profesionální Cross Country je velmi pravděpodobně pevné kolo lepší, ale úplně nesouhlasím s názorem, že pro hobby jezdce je zadní odpružení zcela nezbytné. Dělo dostává zabrat tak i tak. Odpružení je na kole především kvůli větší bezpečnosti, kdy jezdci velmi napomáhá pracovat s terénem a tedy mu odpouští chyby. Agresivní jízda na HT je spíše technicky náročná, než že by představovala o mnohem větší opotřebení pro tělo. Nicméně je rozhodně dobré mít zvládnutou techniku jízdy, než se spoléhat na kolo.

  18. 18 Koprnický Jan 05.05.09, 11:05:02
    FB

    [11] S novými XT brzdami zkušenost nemám, ale s Avid Juicy velmi bohaté, takže mohu dát ruku do ohně, že tyto brzdy jsou velmi kvalitní. Přehřívání bych už XC neviděl jako velký problém. Rozhodně jsou požadavky na kvalitu brzdného systému menší než u sjezdu. Ale jak tu již zaznělo, každý má rád jinou značku, a v případě vyrovnaných kvalit to není problém.

    Jinak souhlasím, že Shadow přehazovačky jsou velmi kvalitní, ale hodí se hlavně pro XC kola, protože mají příliš dlouhá ramínka na jakékoliv použití u "gravity" disciplín.

  19. 19 To není těžké zjistit 05.05.09, 11:05:40
    FB

    Můžu se zeptat na ty ralfy, nekloužou? Já je před rokem musel vyměnit za noby nic, ale je možné, že už se zlepšily.

  20. 20 Miro Jurčík 22.10.09, 12:10:22
    FB

    [19] Ja som práve dneska nahodil Nobby Nic. No, ak ich mám zatiaľ zhodnotiť, tak po vzhladovej stránke sú hrozné, pôsobia strašne úzko (2.25 vpredu, 2.1 vzadu) a na prvý pohľad mi pripadajú ako z crossového bicykla, brrr... budem si musieť zvyknúť.

    Doteraz som jazdil výhradne Maxxis, v predu Swampthing, ktorý ma podržal hlavne v blate a mokrom teréne, vzadu Mobster, ktorý už tak úžasný nebol a sem-tam mi ulietaval zadok, ale inak tiež slušná guma. Na nobby nic som sa nechal nahovoriť, kamarát to chválil oproti maxxisom, tak snáď nesklamú.