GeForce GTX260 SLI nebo Radeon HD4870 X2?

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

GeForce GTX260 SLI nebo Radeon HD4870 X2?

Hardware 23.08.08

logo

 

Dnes jsem se dostal po delší době k notebooku a nestačil jsem se divit co nového se stalo. Na serveru ExtraHardware proběhl test těchto dvou grafických karet. I když mi byl vítěz předem jasný, tak jsem se tam pro zpestření nudného dne podíval a trošku se zasmál nad tím, jak ATI marní svůj čas výrobou takovýchto karet. Již výroba karet HD4870 byla jen výkřikem do tmy a koupili si je jen lidi, kteří potřebovali ušetřit tisícovku a trápit se s špatnými ovladači, špatně řešeným chlazením a vysokým hlukem. Toto spousta uživatelů vyřeší výměnnou chladiče. Můj názor je ale takový, že grafickou kartu si nekupuji proto, abych ji tuningoval, ale používal. Raděij bych si koupil Škodu 120L, která by vyšla levněji a alespoň k něčemu byla a mohl bych se v ní šťourat stejně jako v HD4870. Nyní ale přejdeme k věci. Jak jsem předpokládal, tak vítězem tohoto souboje byla zase nVidia a její GeForce GTX260 zapojená v SLI.

teploty

 

Dovolil jsem si vypůjčit pár grafů pro popis problematiky. Spousta lidí tvrdí, že teplota je výborná a odkazují na videa, kde se na grafickou kartu GeForce položí pánvička a dělají vajíčka. Možné to jistě je, ale ne při práci ve 2D prostředí, kde by se dal na HD4870 X2 usmažit vepřový řízek. Opravdu by vám nevadila taková teplota? Jednu chvíli jsem měl podobný PC gril pod stolem vedle nohou a pod stolem bylo jako v sauně. Je to velmi kvalitní přísun tepla a na zimu se to hodí, ale v letošních letních vedrech to není nic praktického. Z tohoto grafu je velmi dobře vidět, že většina grafických karet ATI mají špatně řešené chlazení a uživatel tak musí zasáhnout vyýměnnou chladiče a tím i porušení záruky pokud se výměna nepovede. Opravdu se to vyplatí?

 

Výkon nadevše

Pokud se řekne grafický výkon, tak všechny hned napadne grafická karta řady 4 od ATI. To je ale pouze domněnka. Z grafu pod námi je jasně vidět, že GeForce GTX260 v SLI je daleko výkonnější než nová HD4870 X2. Tady je dobře vidět, že i stará technologie může být daleko výkonnější než nová, která je nedodělaná. Grafický výkon značně ovlivňují ovladače. Od každého ATI fanouška uslyšíme, že jsou vždy stabilní a dobré. Když si ale vzpomenu na podporu ATI ovladačů pro AGP karty, tak mě jde mráz po zádech, když jsem je musel 2x instalovat, 5x restartovat a pár měšíců čekat než přišli opravdu stabilní ovladače, které alespoň trochu kartě pomohly. V grafu můžeme vidět, že i single GTX260 je lehce nad výkonem HD4870.

 

vykon

Závěr

Dalším důležitým faktorem prodejnosti je cena. Tu ATI nasadilo velmi nízko a plno lidí ji zvolilo jako svou novou grafickou kartu. Podle grafu je ale jasně vidět, že ATI není o tolik levnější. Když se k tomu přičtou vysoké teploty, hluk a nestabilní ovladače, mohla my stát ještě méně. Zase se ale uplatnilo české heslo: Co je levné, je dobré. Já jsem ale zastáncem přísloví: Nejsem tak bohatý, abych si kupoval tak levné věci. Nejsem zastáncem a ani odpůrcem jedné z těchto firem, jelikož mám karty obou těchto výrobců a jsem spokojen s oběma, ale jsou chvíle, kdy by člověk neměl šetřit každou korunu a něco si za kvalitu připlatit. Graf níže hovoří za vše. Cena není až tak přemrštěná a je jen na vás co si vyberete.

 

cena

 

Kterou grafiku vlastníte a jaké jsou vaše zkušenosti?


Komentáře

  1. 1 Lukáš Klika 23.08.08, 09:08:17
    FB

    NVIDIA GeForce 6600 GT a jsem (zatim) plne spokojen :D Mozna az vyjde Fallout 3, budu upgradovat, nejspis si koupim GeForce 9800 GX2. ATI rozhodne nechci.

  2. 2 Onecar Raceno 23.08.08, 10:08:53
    FB

    Dobrý článek na zvýšení návštěvnosti :-). Na můj vkus ale málo ostré.

  3. 3 Ladislav Zelenka 23.08.08, 11:08:10
    FB

    ATI určitě ne a pokud možno, již nikdy. Není nad perfektní NVIDIA (asi všechny modely) s doladěnými a perfektně funkčními ovladači. Zatím mám "jen" GeForce 8600 GT, ale při nastávajícím upgradu to opět bude NVIDIA. Naprostý souhlas s autorem - nejsem tak bohatý, abych kupoval laciné věci...

  4. 4 Novotný Stanislav 24.08.08, 12:08:03
    FB

    Vystřídal jsem počítače s MX440, FX5200, 7900GT a 7600GT a teď jsem koupil Ati HD4850. Odinstaloval ForceWare, vyměnil 7600 za 4850, nainstaloval Catalysty a všechno v pohodě, absolutně stabilní. Zatim jsem hrál Stalkera, NFS PS, 1.6 a CSS a všechno bez artefaktů/pádů/záseků.
    Takže z mého pohledu je to jenom fáma o nestabilitě ovladačů, prosím napište mi konkrétní problém s ovladači a v čem byla nakonec chyba.
    Jsem s Ati naprosto spokojený... chladič už mám z 7900GT, moc nežere a výkon perfektní, na 19" všechny hry full detaily.

  5. 5 Josef Bek 24.08.08, 12:08:36
    FB

    Oháníte se v článku grafy, nicméně má to pár "ale".

    Co se týče grafu teplot v idle, musíme brát v potaz, že GeForce má pod dvouslotovým chladičem pouze jedno grafické jádro, zatímco Radeon má na jedné kartě jádra dvě. Z toho vyplývají vyšší teploty a větší nároky chlazení. Radeon s jedním jádrem není taková katastrofa.

    Pokud mluvíme o nestabilních ovladačích, už něco přes rok vlastním X1950Pro a neměl jsem s nimi dosud žádný problém, snad jediný právě před tím rokem. Ve hře Lineage 2 (Interlude) se při nejvyšších detailech a zapnutém HDR renderingu po pár desítkách minut restartoval grafický čip, občas byl nutný tvrdý restart. Od té doby jsem přesedlal z Windows XP na Vista x64 a s ovladači problémy nemám.

    Četl jsem recenzi na EHW a musím konstatovat, že GTX 260 ve SLI podává velmi slušný výkon a v drtivé většině her řešení Radeonu X2 předčí, ovšem pro někoho má přesto tato karta smysl. Ať už je to kvůli základní desce, možnosti dvou X2 v CrossFireX nebo z čirého fandovství, nebo jiných důvodů, zájemci se rozhodně najdou.

  6. 6 Jirka Szuścik 24.08.08, 02:08:54
    FB

    [7] ad1) Z prvniho grafu jasne vidis, ze jednojadrova HD4870 je jeste horsi katastrofa nez x2 ;-) .

    ad2) No prave, x1950 mas pres rok, to je doba, kdy AMD/ATi vyladi ovladace tak, ze uz se to da pouzivat a karty rok a vice po uvedeni uz nikoho nezajimaji ;-) . HD48x0 (x2) maji nove ovladace (=nestabilni).

  7. 7 Josef Bek 24.08.08, 10:08:44
    FB

    [8] V čem je ještě větší katastrofa? Že má teploty v idle 78°C? Pokud je mi známo, není to nic co by grafický čip nevydržel, mimo jiné fouká karta teplý vzduch ven, takže ostatní komponenty tak neohřívá, mluvíš sice o katastrofě, ale řada 8800GTX měla problém podobný a pokud si dobře pamatuji to už jako katastrofu nikdo nebral. Pokud srovnáme hlučnost 4870 vs GTX 260 (Citace z EHW):

    Oba větráky jsou vcelku tiché ve 2D, oba hlučí v zátěži, Radeon HD 4870 se do plných otáček dostane dříve, GTX 260 pak pro změnu fouká asi silněji. Vzhledem k dobrým teplotám ale můžete větrák GTX 260 zregulovat, navíc to jde docela snadno v RivaTuneru nebo přímo v nVidia Control Panelu (asi jen s nForce čipsetem ale).

    Ano, mám kartu přes rok, ale kdo řekl že trvalo rok než vyladili ovladače? Mnou popsaný problém byl jediný, který s updatem klienta hry zmizel (Kamael, období Vánoc). Opravy v ovladačích pro sérii X1000 skončili krátce po uvedení nové řady a žádné problémy ve hrách jsem nespozoroval. Za tu dobu jsem hrál například Call of Duty 2, 4, Crysis, Assassin's Creed, Counter-Strike: Source a další. Autor už ATI kartu nemá, tak jak může diskutovat o stabilitě nebo nestabilitě ovladačů? Viděl na fórech problémy s ovladači ATI? Určitě najde i problémy s ovladači nVidie.

    Nejsem žádný zarytý fanda ATI, není to tak dávno co bych bral všemi deseti 8800GT, mezitím se trh "trošku" naplnil, s výběrem grafiky to není moc jasné. Uvidím jak se rozjede PhysX a jaký bude výkon, spadnou ceny atp. a podle toho vyberu kartu a budu kritizovat, ale nemyslím že autorovi toto právo náleží, ani já nediskutuji o kvalitě nVidia ovladačů.

  8. 8 no jasne 24.08.08, 12:08:04
    FB

    [10] Clanek jak od pana admina proste zase OnNe dokazal ze je lama jak to dene dokazuje na irc. Nebudu branit ati nebo nvidii ale http://www.gamepark.cz/radeon_hd_4870_x2_vs_geforce_gtx_280_kdo_je_kral_33445.htm... clanek poukazuje na opacne vysledky takze asi v tom neco bude. Clanek nema zadnou hodnotu. By me zajimalo kde je ta kvalita tzv. MY EGO :D davno pryc.

  9. 9 Jan Gális 24.08.08, 12:08:11
    FB

    [11] jo ale tohle je článek o GTX 260 ve sli ne o GTX 280

    dříve než budete reagovat si pozorněji přečtěte článek ;)

  10. 10 no jasne 24.08.08, 12:08:20
    FB

    [12] nj ale staci se podivat na ten clanek nez tu budes odpovidat a podivat se do grafu! A hele co to tam je 260 SLI hmm to je inteligence ;)

  11. 11 Skutečné Jméno 24.08.08, 04:08:57
    FB

    Autore, vy jste se zbláznil :) (no offence) Ovladače ATI jste evidentně viděl tak leda z rychlíku. Doteď jsem měl vždy nVidiu, takže jsem se jich také bál, nicméně nyní mohu zodpovědně prohlásit že zatímco u Geforce driverů jsem se potýkal s blikáním a prskáním monitoru a nestabilitou PC, Catalysty běží výborně bez nejmenších problémů. (HD4850, catalyst 8.8)

    Co se týče vyzářeného tepla, to je u srovnatelných grafických karet také srovnatelné, a je jedno jakou značku GK máte, těch cca 100W vám na nohy bude foukat vždycky.

    Ohledně teploty: pro životnost polovodičů je mnohem lepší stálá i když větší teplota, než její výkyvy v řádu 40 stupňů celsia. Nedochází k tak velkému pnutí materiálu vlivem teplotní roztažnosti.

    Teď se dívám že naposledy jste zkoušel ovladače pro AGP kartu, aha, tím to bude:) Považujete 3-5 let staré informace za aktuální a hodné uveřejnění?:) To asi leccos vypovídá.

  12. 12 Jirka Szuścik 24.08.08, 08:08:50
    FB

    [9] Tu tragedii ale delas ty. V tvojem prvnim postu na ktery reaguju pises: "Radeon s jedním jádrem není taková katastrofa." a pritom ma jeste vetsi teplotu nez x2 ;-) . Ja z toho tragedii nedelam.

    Pro x1xxx byly ovladace tou dobou uz celkem pouzitelne, ale tady je to o novych kartach (HD48x0), kde tomu tak neni...

  13. 13 Josef Bek 24.08.08, 09:08:32
    FB

    [15] Myslím že 4°C nikoho nevytrhnou a za tím, že jednojádrová 4870 není taková tragédie si stojím. Jak psal Ace, dnešní karty topí všechny takřka stejně a rozdíly jsou v chlazení.

    K ovladačům nových sérií by měli mluvit majitelé, pokud nejsi majitelem a nevíš o konkrétních problémech (které by se tě týkaly), nediskutuj o nich. Žádný program není dokonalý a o ovladačích k novému hardwaru to platí stejně, jak pro ATI tak pro nVidii.

  14. 14 Jirka Szuścik 24.08.08, 11:08:17
    FB

    [16] " Myslím že 4°C nikoho nevytrhnou a za tím, že jednojádrová 4870 není taková tragédie si stojím."
    Ale x2, ktera ma o 4°C nizssi teplotu tragedie teda je?
    Nerikam ze mi vadi 75°C v load (ATi ma bohuzel jeste vic a nektere karty umiraji kvuli prehrivajicim se VRM, pri stock chladici maji az 95°C).

  15. 15 Novotný Stanislav 24.08.08, 11:08:52
    FB

    [15] JSzu pořád tady mluvíš o nestabilitě ovladačů a žádnej konkrétní případ si nedal. Prosím napiš mi nějakej případ, ať to můžu taky zkusit. P35, c2d, hd4850, c8.7
    Jak říká Ace, ovladače jsou v pořádku...

  16. 16 Josef Bek 24.08.08, 11:08:56
    FB

    [17] Řekl autor, přečtěte si článek:

    "Již výroba karet HD4870 byla jen výkřikem do tmy a koupili si je jen lidi, kteří potřebovali ušetřit tisícovku a trápit se s špatnými ovladači, špatně řešeným chlazením a vysokým hlukem."

    "Z grafu pod námi je jasně vidět, že GeForce GTX260 v SLI je daleko výkonnější než nová HD4870 X2. Tady je dobře vidět, že i stará technologie může být daleko výkonnější než nová, která je nedodělaná."

    Můj názor je, že řešení jako jsou X2 karty nebo SLI a CF(X) jsou kategorií samy pro sebe.

    Karty umíraly, jelikož jejich majitelé vyměňovali stock chladič za alternativní a zapomínali na chlazení právě VRM. Problém se týkal především 4870 a na PCT je o tom v jednom článku diskuse. Není to tedy problém ATI ale nesprávné úpravy chladiče.

  17. 17 (deleted) 25.08.08, 12:08:55
    FB

    nVidiu mam uz tretikrat, ako prvu som mal GeForce 4MX, potom 6600GT a teraz mam 8800GTX. Pri tejto poslednej, som s ovladacmi mimoriadne nespokojny. Rok a pol, ako mam tento PC som si poriadne nic nezahral. Po par minutach hrania sa restartuje driver a nasleduje BSOD. Dokola.

    Precital som nejake temy na forach, je to problem nVidia ovladacov a tyka sa to len serii 8800 v kombinacii s Vistou. Vraj to neplanuju riesit. Teraz mam najnovsi beta ovladac a nejako to slape, zatial mi to padlo odvtedy len raz, ale stale si takto nepredstavujem idealny chod.

    Je to padnute na hlavu, je to karta s DX10, ktore je len vo Windows Vista, tak preco by si niekto tu grafiku kupoval k XPcku?

    Zevraj serie 9 a GTX su uz v poriadku, ale som uplne znechuteny a nemam v umysle kupovat dalsiu. Takto ma obrali o cca 18 000,- Sk (tolko stala moja GPU, ked som kupoval zostavu). Odvtedy som menil RAMky, reklamoval grafiku (dali mi po 4 tyzdnoch novu, 4 tyzdne som bol bez fungujuceho PC), reklamoval zvukovku, flashoval BIOS a nic nepomohlo. nVidia ma proste sklamala.

    nVidia argumentuje tym, ze tuto nestabilitu moze mat na svedomi mnoho inych veci, ako napriklad slabe PSU a podobne. Pripada mi to smiesne, kupit slaby zdroj vyzaduje uz prilisnu neznalost. Ja mam 720W Enermax a problemy ma neobchadzaju ani nahodou.

  18. 18 Vaňous Michal 25.08.08, 05:08:03
    FB

    Moc nesouhlasím.Sice je pravda že má 4870X2 vysokou spotřebu, ale 260GTX v SLI asi taky bude nenasytná kombinace.Možná že bude žrát o dost víc.Navíc hluk bude u SLI taky možná vetší, protože dvě velké karty v PC nad sebou asi nebude zrovna tiché.Jen je možná pravda že se nebudou tolik hřát jako 4870X2.
    Když ale vezmu že k SLI je potřeba kvalitní staabilní deska za kterou dáš cca 3000kč + dobrý zdroj tak se 260GTX SLI až tak nevyplatí.
    Pokud chceš mít 4870X2 krásně tichou tak v klidu postačí chaldič za 350 kč(Arctic Cooling Accelero S1 rev. 2) a je vystaráno.
    Ovaldače ATI a NESTABILNÍ????ATI má ovladače stabilní dost tak to jste asi myslel jiné ovladače.
    Nevím proč si nemůžete nikdo připustit že se tohle ATI podařilo a máte proti ní pořád nějaké argumenty a stavíte proti ní takovýhle nesmysly.Třeba Nvidia je neschopná přejít na 55nm proces nebo alespoň na DDR5.

  19. 19 Jirka Szuścik 26.08.08, 09:08:46
    FB

    [21] Schopna prejit je, dokonce to pripravuje, jenomze vubec nemusela ;-)

  20. 20 Josef Bek 26.08.08, 11:08:13
    FB

    [22] Vůbec nemusela? Vám by to možná nevadilo, ale teď si představte, že by nVidie neměla konkurenci. Taky by "vubec nemusela" vyvíjet a vydávat nové karty ;-). Bohužel to neplatí jen o nVidii, prostě je dobře pokud existuje zdravá konkurence, žene to vývoj vpřed.

Nový komentář