Češi jsou prostí vesničané

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Češi jsou prostí vesničané

Na tento seriózní výzkum nešlo neodkázat.


Komentáře

  1. 1 petr 04.07.05, 09:07:06
    FB

    No to, že nedokážou ukázat naši zemi na mapě dokazuje spíš o jejich chatrnym vzdělání. U všech evropských zemí bych dokázal určit polohu i hlavní město a neváhal bych ani s hledánim amerických či asijských zemích (ovšem problém by nastal s afrikou). Zajímalo by mě takovej průzkum třeba Ukrajiny. Tuším po rusku největší země evropy.. jestlipak by ji ukázali na mapě. Je ještě levnější (čili pařit by se tam jistě dalo za malej peníz). Viděl bych to tak, že sme dost chudá země, možná vypadáme jako vesničani.. No hlavní je to, že sme asi chtřejší než většina ostaních zemí (Rakousko tu ukáže asi 99.9% normálních dospělých lidí).

  2. 2 Daniel 04.07.05, 10:07:57
    FB

    Předchozí komentář je tak trochu malým důkazem odkazovaného výzkumu.

  3. 3 Radek Hulán 04.07.05, 11:07:22
    FB

    [2] viděl bych to stejně..

    Já se občas v zahraničí vydávám za Rusa (mluvícího rusky) či Holanďana (mluvícího anglicky), protože nemám chuť vysvětlovat, že nelezu doma po stromech..

    Problém česka je, že je fakt vesnické, lidé jsou málo tolerantní a málo kospomolitní, já jsem byl zhruba v 50 zemích (poznání = větší rozhled = větší tolerance), a nejen na Jadranu, jako většina česka, a vesnické a omezené myšlení většiny populace bohužel skutečně existuje..

  4. 4 petr 04.07.05, 11:07:52
    FB

    [3] Tak já vlastně vesničan jsem, pocházím z malého městečka, tak jsem asi poznamenaný. Jinak jsem byl v 15 zemích (pouze evropy), takže tam snad nějaké malé poznání je.

  5. 5 Josef 04.07.05, 01:07:43
    FB

    Jenom bych chtěl podotknout - pamatujete si ještě, s jako slávou představovali reklamní spot pro CNN pánové z ministerstva pro místní rozvoj? Pan Němec byl tehdy strašně nadšený, jak krásně to vyznívá. Něco jako "přijeďte si odpočinout do České republiky" a něco v tom smyslu, že u nás se nespěchá. Okolo toho záběry krajiny, polí, hradů, zámků a věžních hodin. Pak se divte!

  6. 6 markon2 04.07.05, 03:07:10
    FB

    Podle mě ten průzkum nelže, lidi se sem jezdí prostě bavit a mě osobně to nějak netrápí. Že si o nás myslí, že jsem vesničané, vždyť je to pravda!

    Lidi se tu chovaj stále jak v socialismu, ale on už je tu kapitalismus. Pokud má člověk rozhled a rozum, může tu prožít nádherný život. Hodně cizinců mi řeklo, že v ČR mají dost dobrý důvod žít. Že tu je volnost, a že jim to tady vyhovuje.

    Já sám teď s větším rozhledem vidím, že se tu žije perfektně když člověk ví jak na to. To, že většina lidí jsou takový vesničani, to je způsobeno tím, že o světě nic nevědí. Řeší v životě úplné pitomosti místo toho, aby si ho užívali.

    A co se týká lidí co hodnotili, myslím že po evropě je mezi státy jen minimální rozdíl. Všude na světě je to obdobné, jsou lidi s rozhledem a bez rozhledu. Jak člověk ty kultury pozná, zjistí že lidi jsou všude stejní. Že američan se schovává za zářivý úsměv, ale uvnitř je zase to samé.

  7. 7 edo 04.07.05, 08:07:46
    FB

    kdyz jsem "na zapade" studoval (stredni skola) tak se mne ptaly jestli mame u nas asfaltove nebo polni cesty, ja rekl ze mame i dalnice. z evidentne prekvapeneho okoli se ozval syn tureckych emigrantu s otazkou jestli mame doma tekouci pitnou vodu

  8. 8 Robert 04.07.05, 09:07:21
    FB

    Musím říci, že mne tento průzkum vysloveně potěšil. Proč? Protože ukazuje, že v Čechách stále přetrvávají jisté hodnoty, které v západní Evropě vymizely - spjatost s půdou, nekosmopolitnost, idylická venkovská krajina...Ano je snadné tyto hodnoty označit jako nemoderní. A co je nemoderní, je automaticky špatné. Velmi zajímavý úsudek.

    Pokud si přečtete článek pozorně, tak Evropané vypovádají o našich "nemoderních" hodnotách docela pozitivně. Negativní nádech jim dává až autor této studie, který nepřenese přes srdce, že naše země je jiná než západní Evropa. Co vlastně chce? Aby se i Čechy zaplnily více dálnicemi, velkosklady, supermarkety, letišti? Autor zřejmě odmítá připustit, že vyspělá a bohatá země by mohla vypadat jako idylická krajina s loukami, vesnicemi, orloji a zámky. Že i v takovéto zemi mohou kvést pokročilé a vydělávající obory (bankovnictví, IT, mikrobiologie...). Že jedinou cestou ke štěstí není jen otrocké napodobování západní Evropy.

    Mimochodem, není toto také příklad stádního uvažování, kterým Rado tak opovrhuješ? :))

    Před dvěma lety jsem četl podobně znějící článek, avšak o Švýcarsku. O tom, jak Švýcaři chtějí svoji zemi jak z obrázků z 19. století, neví co je to moderní stát a odmítají některé "moderní" požadavky, které na ně tlačí Evropská unie. Klobouk dolů před nimi - tak vypadá vyspělý národ, který si dovede sám zvolit, co tvoří jejich životní úroveň, a nenechá si to diktovat zvenčí. Kéž by Češi dokázali totéž.

  9. 9 Radek Hulán 04.07.05, 09:07:52
    FB

    [9] jenže nekosmopolitní znamená i rasistický, netolerantní, nenávistný, omezený, jednoduchý, a to už tak hezky nezní, co? A to je v ČR pravý význam tohoto slova. Abys to pochopil, zkus půl roku žít v Amsterodamu jako já, dojde ti, co je svoboda, a jak je Česko omezeno..

    To nejsou jen ty "idylické" vesničky (které jsou mimochodem u nás poměrně dost hnusné a polorozpadnuté, krásné jsou ve vedlejším Rakousku)..

  10. 10 Robert 05.07.05, 12:07:08
    FB

    Příliš zjednodušuješ. Nekosmopolitní člověk není nutně omezený netolerantní rasista.
    Nekosmopolitní člověk může tolerovat jiné kultury, nicméně na svém omezeném teritoriu prosazuje tu svoji. Přitom uznává, že v jiných krajích existují jiné kultury a mají právo v jejich teritoriu na existenci.
    Nekosmopolitní člověk ví, že kultura je spjatá s krajem, prostorem, a je-li míchaná s jinými kulturami, pak se oslabuje a degeneruje. V lepším případě mizí z veřejného prostoru do malých soukromých prostůrků. Dobrým příkladem je zákaz vystavování jesliček na veřejných místech v USA, jelikož to prý "může urážet přesvědčení ateistů a lidí ne-křesťanského vyznání."
    Nekosmopolitní člověk je omezený, protože se specializuje na svoji kulturu. Omezenost je jen hanlivé označení pro specializaci. Aby se člověk mohl věnovat nějakému oboru opravdu do hloubky, musí se chtě nechtě omezit a zanedbat obory jiné.
    Nekosmopolitní člověk prosazuje svoji místní tradici oproti globální kultuře, jež se na něj tlačí. Ví totiž, že globální kultura má velmi krátký život. Že globální kulturu řídí móda, nikoliv tradice. A odmítá se nechat vláčet ode zdi ke zdi diktátem módy. Místní tradice může mít své vady. Stejně tak jako globální kultura. Místní tradice má však jedno plus - je na rozdíl od globální módy prověřená časem.

  11. 11 Radek Hulán 05.07.05, 12:07:15
    FB

    [11] Příliš idealizuješ. Drtivá většina vesničanů si nevolí svůj postoj vědomě ve srovnání s jinou kulturou a poznáním jiných národností, ale prostě nic jiného neznají.. Pokud někam cestovali, tak maximálně tak na jadran, a odlišnosti NETOLERUJÍ, ale ODSUZUJÍ.. Bohužel. A o tom to celé je, rasismus a netolerance. Zkus si představit, že se na českou vesnici nastěhuje černoch, co píchá 3 bělošky. Zavrhnou jej a zničí jej, protože "to přece není správné, to ví každý". V Amsterodamu by si jej nikdo nevšímal, ať už by s jeho konáním souhlasil či nikoliv. A to je česká nesvoboda.

  12. 12 Pulec 05.07.05, 09:07:31
    FB

    Mám známého, je mu 50 let, je to učitel a pochází ze zakavkazké země. K nám se přistěhoval na počátku devadesátých let. Na moji otázku, co ho nejvíce překvapilo po příjezdu tak řekl, že ochota lidí. Každý mu prý ochotně pomohl, poradil a to mluvil rusky. Z domova měl o Čechách to nejlepší mínění. Kdo měl záchod nebo dlaždičky z Čech byl za frajera. Asi bude záležet na tom, z jakých výšin se na naší zemi nahlíží.

  13. 13 Tex 05.07.05, 10:07:58
    FB

    Mě se líbí že jsme tradiční výrobci věžních hodin, to mne celkem těší věžní hodiny má rád.

  14. 14 Robert 06.07.05, 10:07:45
    FB

    [12] Idealizujeme oba. Netolerantní lidé jsou mezi kosmopolity i nekosmopolity. Nemám zkušenosti s Holanďany jako ty, ale měl jsem možnost poznat pár Němců (studenti - ve věku 18-22 let). Kromě jména a řeči na nich nic dalšího německého nebylo. Oblečení byli jako z Bravíčka, poslouchali hudbu globálních kapel, která zrovna letěla v telce, jejich zábavu tvořily kluby, fitness a podniky veřejného stravování. Kosmopolité velmi tvrdého kalibru. Což jim nebránilo v tom, aby se podivovali nad tím, že můj životní styl je naprosto odlišný. Toho, komu se líbí lidové umění a prázdniny tráví většinou v rodné zemi, považují za "divného".

    Je ale nutné si uvědomit, že v tom odkazovaném článku není o české netoleranci ani slovo. Autoři kritizují nemodernost, nikoliv netoleranci. A to je to, o čem jsem mluvil v předchozích příspěvcích. Ohledně netolerance souhlasím, že spousta Čechů má co dohánět. Naopak nemodernost je vlastnost, na kterou mohou být někteří lidé i právem hrdí.

  15. 15 Milf 06.07.05, 05:07:29
    FB

    IMHO můžeš být Radku jedině rád, že se vymykáš výsledkům "seriózního výzkumu", sic pocházíš z končin kde ještě dnes lišky dávají dobrou noc. Pokud je Ti příjemný pocit, že jsi pouze jediná výjimka potvrzující pravidlo, buď rád a spokojený - co více si přát, ne? ;-)
    Všechny ostatní vesnické zabedněnce nech ustrnulé na jejich pozicích, jen tak Ti nepřerostou přes ramena. 8-)

  16. 16 Bochi 07.07.05, 10:07:50
    FB

    Souhlasím s názory Roberta, místy to zní možná trochu zidealizovaně, ale princip je v tom postižen velmi správně a přesně. Ta v dnešní době moderní a (až křečovitě) prosazovaná kosmopolitnost nemusí být vždy to nejlepší. Stejně tak, jako nekosmopolitní nemusí nutně znamenat "rasistický, netolerantní, nenávistný, omezený, jednoduchý".

    Rado píše: "Zkus si představit, že se na českou vesnici nastěhuje černoch, co píchá 3 bělošky. Zavrhnou jej a zničí jej, protože "to přece není správné, to ví každý"."
    Tento příklad je sám o sobě špatný, protože Robert psal doslova: "Nekosmopolitní člověk může tolerovat jiné kultury, nicméně na svém omezeném teritoriu prosazuje tu svoji." Černoch, který si na vesnici přitáhne "svoje móresy" musí počítat s tím, že místní obyvatelé dbalí lokálních tradic a norem chování budou proti. Aneb jedno známé rčení tvrdí "kdo chce s vlky žíti, musí s nimi výti", což v žádném případě není vyjádřením nějakého tupého stádního principu, ale spíše snahy o slušné mravy a dobré vycházení se sousedy.

  17. 17 Majkls 10.07.05, 05:07:38
    FB

    Koukám, že zaplať pánbůh za český způsob učení zeměpisu. Je sice "zastaralý", ale fakt je, že si pamatuju, že hlavní město Dánska je Kodaň :)). No co se obrazu země české týče, je pravda, že je smutné, že cizinci nás vidí jen jako vesničany.

    Jen podotýkám, spíše provokačně - četl jsem o případu z USA, kdy žák střední školy neuměl psát.
    K obrazu České republiky v zahraničí - je to jen o propagandě. On v USA nikdo nezná Dvořáka? Nikdo nezná český vynález nanovlákna...? Asi budeme muset zaplatit reklamu, abychom obraz zlepšili. Co se dá dělat. Co se týče "českého metropolitního člověka". Řekl bych, že to je spíš záležitost generace, ne toho, odkud člověk pochází. O českém xenofobismu svědčí taky průzkum, který nedávno proběhl v ČR, podle něhož jsou Češi nejtolerantnější národ v Evropě.

    šťouch: O Američanech se tvrdí, že jsou to pěkný puritáni..

    K tomu Švýcarsku. Byl jsem tam... samá roubenice. Ano, to je vztah ke své kultuře. A čím jsou známí Švýcaři ve světě - sídly nejrůznějších organizací, CERNem, svými bankami, svými hodinkami.

    Celý problém je v tom, že Češi se neumí prosadit. To je vše. Nic jiného v tom není. Ve Švýcarsku maj taky vesnice, v Rakousku jak by smet. Kdo ví, možná své vykonalo 40 let temna.

  18. 18 Jan 19.01.06, 02:01:54
    FB

    [17] Ono s tím obrazem Česka v zahraničí je to těžké, když Česko (dle vyhlášky ministerstva zahraničí od roku 1993 "the name Czechia is to be used in all situations") vzniklo 1.1.1993, tedy jako země existuje 13 let. Výše uvedené porovnání se Švýcarskem, které existuje od roku 1315, kdy porazili Habsburky, je trochu troufalé. Česko si svojí identitu neumí ochránit, dlouhou dobu bylo součástí Habsburské říše a potom "komunistického bloku". Jakmile v zahraničí řeknu Czech republic nebo Czechia, tak většina lidí reaguje, aha "Czechoslovakia" nebo "Tschechoslowakei". V dnešní informačně zahlcené společnosti si nevšimli změny v lednu 1993. Holt skutečně ministerstvo zahraničí musí marketingově prodávat název "Czechia".
    Švýcaři si udržují mluvený jazyk z 15. století a jsou na něj pyšní. Zrovna tak na své švýcarské hodinky a čokoládu.
    Myslím, že propagace českého národa je odpovědností všech Čechů, Češi by se měli naučit Německy a Anglicky, protože nemůžeme očekávat, že se Evropa naučí česky, zrovna tak Švýcaři neočekávají ani nechtějí aby se lidé za hranicemi Švýcarska učili "Schweizerdeutsch".
    Měli bychom propagovat výborné české výrobky, osobně mě velmi baví jezdit po Evropě v nové Octavii a vysvětlovat, že v roce 2005 Škoda uvedla na trh vůz, který vyhrál spoustu Evropských ocenění. Evropané mají stále zažité staré hranané vozy "Skoda" vyráběné v komunistickém bloku.
    1.5.2004 se stala "Czech Republic, Tschechische Republik" členem EU a je nás všech češích, jak zlepšíme image naší mladičké České Republiky k lepšímu :-)